Sidor: 1, 2
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2012, 14:21) *
Tänk att ordet ekologi kan väcka så mycket känslor...

Det blir så när så när många har sina uppfattningar klara utan att veta något.

Jag har en dotter som är ekologisk odlande mjölkbonde

Elisabeth
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2012, 14:29) *
Ekologi, som betyder läran om samspelet mellan organismer och deras miljö, är ett av vår tids mest urvattnade värdeladdade ord.

Håller delvis med, det har använts väldigt oseriöst som försäljningsargument för en oherrans massa märkliga produkter så man bör nog vara observant på reklamen.

Men när det gäller KRAV märkning litar jag iaf på det.
herkules
CITAT (Motti @ 17-01-2012, 01:03) *
Bosarpskyckling ?vart i sverige är vi då ?

finns tydligen på de flesta coop forum i sverige
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2012, 14:21) *
...att jag önskar livet ur fattiga människor...

Jan Lindgren och konstgödseldebatten? giggle.gif Han vill nog bara provocera.
Gunilla T
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-01-2012, 14:35) *
Det blir så när så när många har sina uppfattningar klara utan att veta något.

Jag har en dotter som är ekologisk odlande mjölkbonde

Elisabeth

Ahaa...då har hon med all sannolikhet fått erfara en hel del... smile.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 17-01-2012, 01:03) *
Bosarpskyckling ?vart i sverige är vi då ?

Det var bl.a. därför jag la in länken tidigare. Här kommer den igen. Klicka här Finns tydligen lite varstans. Det är väl jättebra? Åtminstone är kycklingarna 75-80 dagar när de slaktas vilket innebär att det inte är de extremt snabbväxande som mognar på 40-42 dagar.
Gossen Ruda
Jag kanske skulle påpeka att jag är inte det minsta upprörd över sk ekologisk odling, jag bryr mig egentligen. För mig är det mest ett försäljningsknep för att prångla ut dyrare och sämre varor. Jag är motståndare till all polarisering, antingen skall man odla enligt vissa ibland märkliga bestämmelser och ritualer eller så är man evigt förtappad. För mig finns det även gråtoner i färgskalan, vilket jag även framfört tidigare.
Myosotis
Absolut finns det det! Det är ju många som håller några höns till husbehov där hönsen lever i paradiset, ändå får de inte sälja överskottsäggen som ekologiska pga idiotiska regler. Dessa höns har det mycket bättre än ekovärphönsen, men för att få sälja kravmärkt måste hönsen äta enbart ekologiskt foder. Då får man antagligen inte ge dem gräsklipp från den egna trädgården för att gräsklipparen inte är ekologisk. Daggmaskar är väl också tveksamt, de har ingen kravstämpel i pannan.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 17-01-2012, 15:20) *
Daggmaskar är väl också tveksamt, de har ingen kravstämpel i pannan.

Den sitter i ändan, båda två.
Anja Danmark
CITAT (Myosotis @ 17-01-2012, 13:18) *
Titta här Anja Ekologisk slaktkyckling Fick länken precis så jag har inte läst den själv än.
Ja det hoppas jag verkligen, blev också helt förskräckt över det omk sa.

Jeg har ikke læst det hele - men umiddelbart ser der ikke ud til at være meget forskel på reglerne hos jer og hos os: http://li.lr.dk/fjerkrae/diverse/slagtekyllingerpdf.pdf

[attachment=67317:h_ne_med_kyllinger.jpg]
Myosotis
Så bra att kunna jämföra med danska regler! Det är tydligen så att EU har vissa grundregler och sen kan de enskilda länderna ställa strängare krav på djurhållning. I Sverige är det tydligen bl.a. färre kycklingar per kvadratmeter, man får inte mixtra med ljuset så veckan får 8 dagar (fast de har fortfarande för mycket ljus och för få sovtimmar) och de allra flesta kan gå.

Är det din höna med kycklingar? Så fina! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon