|
Full version: Ögonbländare
Ezereht
15-02-2012, 20:35
Belle Doria WOW vilken ros *fläktar mig med imaginär solfjäder. Jag har börjat jobba nu, det är ganska tufft, så därför jag är lite frånvarande här. Men otroligt mysigt att se alla fina rosor ni visar. Man blir glad i själen
sqrulan
16-02-2012, 11:26
Oj så fin Souvenir de Philémon Cochet verkar och härligt med en härdig ros, noterat detta för framtida behov (Kajsa! Moje Hammarberg har tittat upp ur rossådden) Kul!!
Roligt då får du se med tiden vad dom fröna ger för ros
svennis
18-02-2012, 13:23
Hej! Skåne är så tråkigt idag. Vi får leta upp 1 ROS Violace.JPG
Monarda
18-02-2012, 15:45
Dalarna är också tråkigt idag. Skönt att bläddra sig tillbaka i tiden. Här en av mina favoriter: Maigold.
[attachment=67976:P7041196.jpg]
Och naturligtvis hade ni rätt! Min förra bild var Nevada.
Har någon av oss visat någon rabattros ? Här kommer en säker ögonbländare.  Katharina Zeimet, Polyantha ros från 1901, zon 5 och den fryser aldrig bort här, frisk ! www.Hortogreen.com säljer billiga 5 -pack av denna härliga ros.  Har en stor grupp på min blåsiga framsida, rosen blommar 2 ggr. man bör klippa bort allt visset efter första blomningen då laddar den om för augusti/sept. Doftar gott ! Blir ca 1 m eller mer. Efter milda vintrar klipper jag inte ens ner den, utan den får vara.
Ezereht
21-02-2012, 07:11
Börjar bli dags beställa rosor snart  Vad har ni på shoppinglistorna i år? Jag tror quadra måste få flytta hit äntligen. Kanske en mossros också.
Tror något måste dö här först, så jag väntar till den riktiga våren när man kan inspektera alla rosor, hur hårt vintern gått fram om någon ska bort ? Annars finns alltid önskerosor att köpa, kan också tänka mig ett par nya läckra Austinrosor i krukor först för att sedan grävas ner, eller varför inte en lyxig stamros från Flora Linnea.  Stamros, Amber Queen och en hög fuchsia
stennie
21-02-2012, 15:39
Så många härliga rosor ni visar..snart är det vår, ser så fram emot sommaren.... Tuscany är en riktig ögonbländare för mig, såg den på plantskolan, en ensam planta med en blomma. Men ack så snygg!
Tuscany Superb är en helt underbar ros,jag har flera st,de flersta sticklingförökat.Bra spridning på dem.Frisk och fryser inte ner här.Här kommer 2 av mina få rabattrosor.Renaissancerosor inköpt hos Hortogreen.Fryser ner men återkommer.Blommade med få blommor förra sommaren.Spännande hur de har överlevt denna vintern. [attachment=68169:2011_08_...280x960_.jpg] Helena Renaissance [attachment=68170:2011_08_...60x1280_.jpg] Bering Renaissance
Jo Gallica rosorna är en härlig grupp, jag har överseende med lite fula blad senare på sommaren.  Mary Rose, för den blir så buskig, blommar 3 ggr/sommar, doftar, fyllda stora blommor. På en Tio i topp lista från mig är Mary Rose given.  Mary Rose, Austin ros blir ca 1.5 m och zon 4 - 5 ros. Fryser sällan här. Har fem buskar av denna älskling !
Mme Plantier har just börjat blotta sina underbara bländande vita blommor, en stund man väntat länge på!
[attachment=70684:20120614_35_2.jpg]
jaha, ska kolla min Mme Plantier, men jag tror den är fortfarande på gröna-knopp-stadiet...
Rhodugune
19-06-2012, 09:22
Jag väntar också på att min Mme Plantier ska blomma! Den är planterad i höstas och det första jag gör varje morgon är att gå ut ett sväng i trädgården och kika hur mycket rosornas har knoppar har växt.  Aimable Amie är en av mina favoriter:
Bredvid Mma Plantier som är full i knopp har jag Chloris, som hade knoppar men alla är avbitna nu (någon stekel eller så, inga fyrbenta marodörer).  Det är andra året som jag inte får några blommor på Chloris, är det vanligt? Smakar hon bättre?
CITAT (oliv @ 19-06-2012, 11:10)  Bredvid Mma Plantier som är full i knopp har jag Chloris, som hade knoppar men alla är avbitna nu (någon stekel eller så, inga fyrbenta marodörer).  Det är andra året som jag inte får några blommor på Chloris, är det vanligt? Smakar hon bättre?  Jag har också ovanligt mycket ohyra i år. Hos mig är det HT-rosorna som tycks vara smaskigast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|