Full version: Ögonbländare
Sidor: 1, 2
svennis
Det har varit en sådan fin dag idag.
Finns det rosor som passar som 'ögonbländare' ?
Spännande..
'Lichtkönigin Lucia ' namnet är så fint.

Lucia.JPG
renate
Så roligt med ögonbländare,ska försöker hitta en.Lucia är fin.
[attachment=67272:2011_06_...280x960_.jpg] Jag bidrar med Nuit de Young
Kajsa
Finns många i trädgården, först tänkte jag på Jacqueline du Pré men jag fick gräva bort den på grund av all svartfläck så den går bort men blomman var fin.

Jubilee Celebration, Austinros från 2002, en ros jag haft många år, växer mycket skyddat mot en södervägg här och blir bara ca 1 m hög, tunga blommor med en stark doft, frisk.

Rosens namn efter Drottning Elizabeth / England som firade 50 år som regent 2002.
renate
Här kommer en till,Hebe's Lip som jag tycker mycket om.
[attachment=67292:2011_07_...280x960_.jpg]
Monarda
En okänd ros som blommar mycket sparsamt med bara någon enstaka blomma per år. Doftar härligt.

[attachment=67293:P7041183.jpg]
renate
[attachment=67308:2011_07_...024x768_.jpg] New Dawn måste vara med,sötaste marzipan(jag som inte gillar marzipan)
Kajsa

Grace, Austinros 2001, uppkallad efter Prinsessan Grace av Monaco

Grace, typiska spetsiga kronblad, blir ca 80 cm, fruktig doft
svennis
Oj Oj..Vilka gömmor ni har.

Dupontii kan väl vara med..

Dupontii.JPG

Kajsa
Svennis i sista nr av Allt om Trädgård står om en ny ros från Splendor Plant ( låg inte det nere hos dig ? )
en rosa/violett ros som heter SVEN och blir 1.20 hög.

Leda, Damascena ros blommar en ggn, denna ros blir man nästan bländad av så grann är den.
svennis
Jo visst!
Splendor ligger här nära 'Flickorna Lundgren' där gamle kungen brukade vara.
3 bröder som driver Splendor o 1 hetter Sven.

http://www.splendorplant.com/sp/site/splendor.htm

Viktigt att något sådant finns kvar i Sverige.
Var med 'Sofero vänner' och fick se anläggningen.
Lönsamheten var inte riktigt bra.

splendor v.JPG

splendor b.JPG

Ezereht
Åh en ros som heter Sven!
Här är en länk så ni kan kika på den wink.gif Var tjusig, ser lite ut som Lavender cover och rosorna i den serien.

Rosen Sven.
renate
[attachment=67331:2011_06_...024x768_.jpg] Schneekoppe är jag väldigt glad i,frisk och härdigt.
Ezereht
Schneekoppe är jättefin, men blir rosbladen bruna i regn Renate?
svennis
Alchymist! Kraftig ros.

Alchymist.JPG

Ezereht
Alchymist verkar så himla fin, synd den inte klarar sig här, kanske om man hade den i växthus..

Nu har jag tagit examen (i går). Fick massor av blommor biggrin.gif En del rosor och en del annat. Petar in ett foto. Det doftar blombutik hos mig wub.gif
svennis
CITAT (Ezereht @ 22-01-2012, 15:06) *
Alchymist verkar så himla fin, synd den inte klarar sig här, kanske om man hade den i växthus..

Nu har jag tagit examen (i går). Fick massor av blommor biggrin.gif En del rosor och en del annat. Petar in ett foto. Det doftar blombutik hos mig wub.gif

Grattis! Duktigt, då är du värd mer blommor..ROSOR

rosenh.JPG

Kajsa
GRATTIS Ezereht till din examen, ska du ut och jobba på sjukhus nu ?

Abraham Darby, Austinros min ögonbländare till dig !
Ezereht
Tjusiga rosor ni har biggrin.gif Jag hoppas jag ska få plats med lite nya rosor till sommaren hehe. Jo jag har fått ett vikariat på sjukhuset i stan, så blir till att fortsätta åka pater-noster hissarna och förhoppningsvis lite sparkcykel i kulvertplan naughty.gif
Ezereht
Tuscany tycker jag är riktigt fin.

Monarda
Lea Renaissance var nog den vackraste, regntåligaste och mest blomvilliga ros jag haft. Tyvärr klarade den inte förra vintern, men jag funderar på att beställa nya. Såg att dom fanns hos Rosenposten

[attachment=67409:P8111525.jpg]
[attachment=67408:P6251240.jpg]
Ezereht
Jag har funderat på att ha Peace som ettårig hos mig till sommaren, den tycker jag är så himla fin. Men den klarar sig ju inte över vintern.
Kajsa
Och Peace är inte dyr, säljs ibland i barrota buntar på våren. Peace dör i min zon också, en riktigt mild vinter kan den övervintra men inte annars.

Nästa ögonbländare, Little Rambler en Eng. Warner ros, en mini klätterros. Tror jag köpte den -06 och den lever ännu här i skyddat söderläge men blir aldrig 2.5 m som LÅG skriver. Rosen fryser tillbaka varje vinter, en zon 3 ros med små söta blommor som doftar starkt, blommar hela sommaren. Helt frisk med smala mörkt gröna blad.
Monarda
Den var söt, Kajsa! Skulle man kanske kunna ha i kruka och ställa i växthuset på vintern.
renate
CITAT (Ezereht @ 19-01-2012, 01:42) *
Schneekoppe är jättefin, men blir rosbladen bruna i regn Renate?

Nej,det tycker jag inte,men de hänger lite läpp vid ihållande regväder.Min har blivit jättestor och jag har tagit lite roskott och pkanterat på andra platserJag får väl håller efter den lite.
sqrulan
CITAT (Kajsa @ 16-01-2012, 13:54) *
Finns många i trädgården, först tänkte jag på Jacqueline du Pré men jag fick gräva bort den på grund av all svartfläck så den går bort men blomman var fin.

Jubilee Celebration, Austinros från 2002, en ros jag haft många år, växer mycket skyddat mot en södervägg här och blir bara ca 1 m hög, tunga blommor med en stark doft, frisk.

Rosens namn efter Drottning Elizabeth / England som firade 50 år som regent 2002.

Oj oj oj så otroligt vacker!
svennis
Forsätt.. yes.gif

Aebleblomst kan man titta på många gånger.

Äppelblomst.JPG

Ezereht
Oj den var verkligen superdupersnygg!!!!! *dräggel
CITAT (Kajsa @ 24-01-2012, 12:30) *

Nästa ögonbländare, Little Rambler en Eng. Warner ros, en mini klätterros.

Kajsa

Camaieux, fransk Gallica ros från 1826. Blommar en ggn doftar starkt lite kryddigt. Blir ca 1 m och en tuff ros som klarar zon 5.

Camaieux
Ofta blir bladen fula på mina Gallica rosor, men det är efter dom blommat så man får plantera perenner, liljor runt om som döljer. Inte många rosor har så fantastiska blommor som Gallica rosorna har.
evelina
Jag tycker väldigt mycket om Humanity!

[b]Humanity[/b

Kajsa
Jo den är väldans tjusig, köpte den på Trädgårdsmässan ett år, men rotäkta och ynklig var den så den dog, men jag gillar Kanadarosor mycket så vid tillfälle köper jag en ny.
Härlig bild evelina !
Kajsa
Stamrosor är ögonbländare dom är dessutom i ögonhöjd.

The Pilgrim, Austinros från 1991. Rosen kom i ett långt rör för många år sedan från Flora Linnea, stark doft.
I rabatten lär den bli ca 1.20, min stamros övervintrar i mörka garaget, vattnar den ibland ( och dom kan få löss så det får man ha ett öga på vintertid ) Klipps in 1/3 i maj-juni.
evelina
Så snygga Kajsa. jag har funderat på stamrosor och undrar om jag kan övervintra dem
i jordkällaren. Jag bor ju numera i zon 4.
evelina
CITAT (Kajsa @ 29-01-2012, 14:14) *
Jo den är väldans tjusig, köpte den på Trädgårdsmässan ett år, men rotäkta och ynklig var den så den dog, men jag gillar Kanadarosor mycket så vid tillfälle köper jag en ny.
Härlig bild evelina !

Jag har handlat den på Söderfors trädgård, där är en fröjd att gå och botanisera och drömma
bland alla deras fina rosor. Helt klart värt ett besök.
trädgården i Söderfors
Kajsa
CITAT (evelina @ 02-02-2012, 16:20) *
Så snygga Kajsa. jag har funderat på stamrosor och undrar om jag kan övervintra dem
i jordkällaren. Jag bor ju numera i zon 4.

Visst kan du ha stamrosor i jordkällaren, bara det inte fryser där. Att det är mörkt tror jag är bra för då vilar rosen, mindre risk för långa vita skott. Så vilken zon du bor i då spelar ingen roll, stamrosor tror jag inte klarar sig ens i Skåne ute om vintern.

Dom flesta Kanadarosor jag har är köpta hos Flora Linnea eller Rosenposten.
svennis
Måndag idag! Hela dagen.
Inte så kallt, nu -6
Det blev Tarja Halonen, nu är hon inte president längre men rosen lever.

Tarja Halonen.JPG

sqrulan
CITAT (Kajsa @ 28-01-2012, 11:32) *

Camaieux, fransk Gallica ros från 1826. Blommar en ggn doftar starkt lite kryddigt. Blir ca 1 m och en tuff ros som klarar zon 5.

Camaieux
Ofta blir bladen fula på mina Gallica rosor, men det är efter dom blommat så man får plantera perenner, liljor runt om som döljer. Inte många rosor har så fantastiska blommor som Gallica rosorna har.

Jag har liiite svårt för spräckliga rosor men eftersom bilden är så fin så tycker jag om den!
Kajsa
Jättefin ros Tarja Halonen är vad för ros svennis ? Är den lite prickig ? Vi har också lite mildare idag, i helgen - 19 - 20 grader det är på gränsen för klena rosor med så lite snö på marken som vi har, vi får se i vår ?

sqrulan vi tar en vanlig färg på Gallica rosor, den där starka lila färgen som vi älskar !
Doftar gott, blommar en ggn, zon 5

L´Evéque från 1799, blir ganska hög ca 1.5 m. Fick många blommor i juni/juli

L `Evéque

renate
Ja Kajsa den gillar jag,nej jag älskar den,tyvärr står den bredvid min sticklingsplanta Tuscany Superb som stjäla showen och har blivit jättstor.Det var inte en så bra ide att har en röda ros rabatt,jag ska har ljusare rosor emellan då blir effekten bättre tror jag.
[attachment=67739:2011_07_...280x960_.jpg] [attachment=67738:2011_07_...280x960_.jpg]
svennis
Tarja Halonen blir en sto buske.
Blomman är lite fläckig. Tycker om henne, ROSEN
Greta i Österbotten
En bild av Tarja Halonen.En storväxt ros ,precis som Svennis säger.[attachment=67770:Tarja_Ha..._minskad.jpg]
Kajsa
Jo Tarja var fin !
Tar en annan ögonbländare, en klätterros

John Davis, Kanadaros från Svejda 1986. Perfekt för den fryser aldrig ett dugg här.
Rosen växer ihop med flera sena klematis på armeringsmattan.
John Davis remonterar, zon 6 ros, lagom stor, doftar, kan få svartfläck.
renate
Oj så praktfull din JD är,hur gör du+min är fortfarande liten,har delat den förra sommaren.Den har växt lite men någon klätterros kommer den aldrig att blir här.
[attachment=67823:2011_07_...280x960_.jpg] John Davis som ingen blir glad av,nja lite när den blommar.
Kajsa
Växer vid vår nya uteplats som gjordes för 4 år sedan, då grävdes en stor rabatt runt damm och uteplats och jag vräkte på kompost och gödsel. Det är söderläge så det är sol mest hela dagen, enda kruxet är väl att rosen kan få svartfläck så förra året sprutade jag rosen förebyggande och då blev det inget.
LÅG skriver 2.5 x 1.5 m så den blir inte så stor. Sätt rosen mot ett högt stöd det tror jag hjälper, har en John Davis på annat ställe den växer mer som en buske där, så den ska nog ha ett stöd.

John Davis i slutet av september
renate
Tack kajsa,min JD växer i rosgången sydväst läge med en bokhäck i Ryggen mot väst(grannen).Den delade plantan kommer jag att sätter i söderläge,kanske gör ett stöd till den.
Greta i Österbotten
Tycker att många av kanadensarna överlag är tröga i starten.Vilken är er erfarenhet ? Jag har också en JD som växt minimalt de senaste åren.Måste försöka ge den ordentligt med gödsel i vår.Kanske står den väl torrt,sol har den hela dagen och ett klätterstöd som i nuläget är väldigt överdimensionerat smile.gif
Kajsa
Greta, nej jag tycker inte dom varit så tröga i starten. Klätterrosorna från Kanada är en välsignelse för dom fryser aldrig utan får vara stora medan mina andra klätterrosor tog mycket stryk de två sista vintrarna. Räknar Kanadarosorna och Rugosa rosorna till mina bästa basrosor.

Quadra, jo men den tar lite mera tid på sig, är inte så stor ännu.
svennis
Snö o dimma! Ingen rolig dag.
Nu skall jag leta rosor.
Canada rosor är inte kompis med mig.
Louise Burgnet har jag det bra med en den har väl haft..?

Belle Doria 640.jpg

Tricolore de France.jpg

Monarda
[attachment=67902:P6130207a.jpg]
svennis
CITAT (Monarda @ 14-02-2012, 18:56) *
[attachment=67902:P6130207a.jpg]

Kan det vara NEVADA
Kajsa
Härliga rosfoton ni visar svennis och Monarda, ja är det Nevada ? Skriv gärna ut namnen.

Full vinter idag, så mycket snö som vi fått sista dygnet har vi inte haft på hela vintern.

Souvenir de Philémon Cochet, fransk Rugosa från 1899, den klarar zon 7
Rosen är planterad i kallaste blåshörnet där flera rosor dött under åren, denna fryser naturligtvis inget. Rosen blir ca 1.5 x 1.5, får en stark underbar doft. Alltid frisk !

Rosen växer ihop med en blå sen klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon