Jag satte för 2 år sedan ett familjeäppelträd hemma men det verkar som att sorkarna, eller något annat djur, har kalasat på dess rötter så det stackars lilla trädet har nu helt gett upp.
Jag vill nu plantera ett nytt fruktträd där och har även planer för att sätta ett päronträd i närheten.
Finns det något sätt att skydda rötterna? Kan man gräva ner något typ av nät runt trädet eller finns det något annat sätt! Eller hur blit jag lättast av med sorkarna!?! Jag har försökt med fällor, råttgift, avföring, katter mm men inget verkar hjälpa!
Tacksam för alla förslag!
Garden bliss
31-01-2012, 14:09
Vi har satt kycklingnät runt våra träds rotklump när vi planterade. Fast efteråt fick jag höra att man helst ska använda en kraftigare typ av metallnät för säkerhets skull.
Våra sorkar är (tack och lov) beskedliga typer. När vi gjorde i ordning tomten till vårt nybyggda hus flyttade de ut på fältet bredvid. Så jag vet inte hur effektivt vårt kycklingnät är egentligen. För säkerhets skull satte vi kycklingnät även på häcken som vi planterade som gräns mot det ovan nämnda fältet, återstår att se hur det funkar (planterade häcken i våras). Kycklingnät är relativt enkelt och billigt att få tag på.
Har också råkat ut för det där att sorkarna äter upp rötterna.
Hade en så jättefin hängsälg, den började bli riktigt stor men sedan säckade den ihop och jag kunde då lyfta stammen rakt upp - inte en rot kvar!
Äppelträdet åt de upp rötterna på ena sidan så det stor och vickade fram och tillbaka innan jag såg vad som hänt. Nu har det äntligen tagit sig med stor och fin skörd förra året men det är nog fem år sedan vid det här laget som de var där pch gnagde.
Det känns hopplöst! Men då kan det fungera att sätta när runt? Man "Skadar" inte rötterna och hämmar deras tillväxt?
Gossen Ruda
01-02-2012, 11:36
Kycklingnät kanske avskräcker men en sork kommer lätt igenom ett kyckningnät. Åtminstone små sorkar, mullsork och åkersork är ju lite kraftigare. Kanske är det svårt för dem att gräva sig igenom, har ingen erfarenhet. Jag hade testat med att gräva ett djupt smalt dike runtom och fylla det med småsten. Rötterna tar sig igenom man knappast sorken. Kanske även kycklingnät runtom på utsidan så att inte småstenen går att krafsa bort.
Garden bliss
01-02-2012, 12:03
Jag har för mig att när jag läste på om det där med nät runt så stod det också att kycklingnätet kommer att rosta sönder med tiden. Tanken var att skydda trädet medan det var litet, ett stort träd med välutvecklat rotsystem tål sorkangrepp bättre.
Vi satte våra träd för 1,5 år sedan och de utvecklades fint förra sommaren och verkar trivas. Vi fick frukt på 3 av fem. Träd 4 fick bladlöss och träd 5 fick besök av rådjuren på våren.
Jasså, sork angriper fruktträdsrötter? Det borde jag förstås ha anat. Jaha, då är det i stort sett kört för äppelträden vi planterade i höstas, vattensork har underminerat hela området så det knappt går att gå där, det vore rena undret om träden har kvar rötterna till våren.
Ha, jag satte upp staket för rådjur, hare och älg, men sorken glömde jag.
Det är så surt... Men visst de små liven ska ju också leva. Men varför i min trädgård? Jag har 10 hektar åker runt omkring min trädgård där de så gärna får vara... Varför är min trädgård så mycket roligare!!!
Tack alla snälla för tipsen!!! Ni är underbara!
(Jag har dock fortfarande gärna emot fler tips om det finns)
Anna-Karin Lundberg
02-02-2012, 07:54
Jag har också vettensork i trädgården! Rådjuren stoppas av mitt höga, fina staket, men sorken! Förra vintern hade de kalas under det djupa snötäcket och länsade rabatterna på blomlökar och åt buksrötter. Min nya häck är underminerad.
Jag har provat det mesta, lyckas ta några i fällor, men efter några dagar går de inte längre i fällan. Jag har köpt två dyra (1400:-/st) sorkskrämmor som ger vibrationer, de har stått och surrat sen i våras men jag vet faktiskt inte om de hjälper...
I höstas klippte jag gräset/vegetationen kort på tomten och diket utanför så det skulle frysa bättre i marken. Nu har det som tur är inte varit så mycket snö, men inte heller så kallt - så de har väl grävt och ätit på som vanligt. Jag börjar bli desperat, har inte kontaktat anticimex, men är snart på väg för att höra vad man kan göra - om de har grejer mot dessa djur.
Jag har planeterat buskar, plötsligt sitter de på sniskan, när man rör dem faller de omkull för att allt under jord är uppätet! Grrrr, jag blir galen!
Gossen Ruda
02-02-2012, 10:11
Jag hade ju en kamp med en vatten/mullsork förra året som jag beskrev nånstans här, hittar det inte nu. Den lyckades jag till slut fånga in i en gång och stampa ihjäl men det var bara EN. Får se nu när växterna kommer igång hur mycket skada den hann med att göra. Jag tror att det bästa sättet att skydda sig är att gräva ner något stopp i marken, antingen ett kraftigt nät eller en stenspärr. Eftersom de är mest underjordiska märker man de inte förrän det är för sent. Min hade grävt ett bra tag upptäckte jag sen på alla jordhögar som kom fram när jag höströjde i rabatterna och ängspartierna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.