Full version: Tomattråden 2012
Sidor: 1, 2
tufflah
CITAT (Anja Danmark @ 24-07-2012, 07:28) *
Tomater krydsbestøver/korspollinerar stort set aldrig, så det behøver du ikke tage hensyn til.

Jeg har dyrket tomater helt tæt i over 20 år og har endnu ikke oplevet det smile.gif

tack för ditt svart Anja.

ok så då borde jag med andra ord kunna spara frön från mina plantor som står brevid varann i växthuset och få likadana nästa år på de fröna.

jag har redan fått en favorit och det är min ildi gul pärontomat. Den har bokstavligen hundratals blommor och är en ren fröjd för ögat. hoppas tomaterna är goda med. Den största tomaten är ungefär stor som en tumnagel nu så är ett tag kvar innan jag kan skörda den första tyvärr. Men den som väntar på något gott.
PO Tatis
Är det fler än jag som upplever att tomaterna mognar otroligt sakta i år...oavsett om de står i växthus eller på friland?
officinalis
Medeltempen har legat mycket lägre i år, det är troligtvis därför de mognar senare.

Viss korsningsrisk lär finnas, men väldigt liten.

Från Fröodlingsboken:

CITAT
På de vanliga, flikbladiga tomatsorterna har pistillen tillbakabildats och omges av
en tät kon av ståndare som befruktar märket på pistillen innan blomman öppnat sig.
Korsningsrisken är mycket liten. Uppskattad till mellan 0,5-2 %.
Varianter med s.k. potatisblast, tillsammans med dubbelblommiga bifftomater och
vinbärstomaten L. pimpinellifolium, har däremot en längre pistill med ett märke som kan sticka
ut genom samlingen av ståndare och ökar därmed dramatiskt risken för korsbefruktningar. Siffror
kring 5-10 % korsningsrisk anges och för vinbärstomaten betydligt högre än så.
Normalt är inte insekterna speciellt intresserade av den lilla gula tomatblomman med sitt
minimala innehåll av nektar och små mängder pollen. Men finns inget annat i närheten och kyligt
väder förlänger blommans öppnande, kan framför allt enstaka bin eller humlor förosaka
korsbefruktning.
Jordgubbe
CITAT (PO Tatis @ 04-08-2012, 09:27) *
Är det fler än jag som upplever att tomaterna mognar otroligt sakta i år...oavsett om de står i växthus eller på friland?

Ja, mina började mogna på allvar i mitten av Juli och håller fortfarande på. Andra året i rad dock som jag odlar Stupice, en av de sk köldtåliga sorterna och i år så var den först med att mogna igen (trots att jag tyckte vädret var ganska bra i början av sommaren).

Jag hittade ett tips om att få tomater att mogna på tidigare på Youtube och även annat om man nu skulle vilja göra en gurk dipp flirting.gif

Gardening Tips - Greenhouse Gardening
officinalis
Av de jag odlar (Silvery Fir Tree, Bonita, Rött Vinbär, Agata, Promyk och Snowball) så är det Bonita som klarat av detta väder bäst.
officinalis
Hur har det gått med era odlingar i år? Någa favoritsorter?
Jag är särskilt nyfikna på er som odlar på friland.

Vädret har knappast varit gynnsamt och många av mina plantor har tagit illa åt sig. Förmodligen en del bladmögel också. Trots det ger dom en del.
Bonita ser fortfarande frisk ut trots mycket regn och rusk.

Snowball odlas skyddad på balkong, men skulle förmodligen gå mycket bättre i växthus. Pollineringen har varit dålig och endast en tomat har mognat än så länge.
duo2010
Hej Officinalis! Ja inte var det detta året man skulle slå sig på frilandsodling i alla fall inte här strax söder om Göteborg. Den som gått bäst och är riktigt god är Stupice men allra godast är Outdooor Girl som kommer så smått. Ida gold var oxå tidig men smakar ingenting och Yantari och Yamal (som skulle vara mckt tidiga)! väntar jag fortfarande på första mogna tomaten. Lilla Vilma kommer nu (i kruka) och är ju jättegod. Sibirjak skall jag smaka i morgon om det slutar regna! Så det lär bli mckt grön tomatmarmelad i år och det är ju oxå gott men men vi får ju inte em massa stekta röda som jag bespetsat mig på. Förhoppningsvis går det att eftermogna en del inne. Skall det fortsätta regna så här blir ju smaken utspädd.
sad.gif
gunilla
Jordgubbe
CITAT (officinalis @ 20-08-2012, 14:39) *
Hur har det gått med era odlingar i år? Någa favoritsorter?
Jag är särskilt nyfikna på er som odlar på friland.

Inga favoritsorter i år, men inte heller några svarta tomater. De är de som jag gillat allra bäst. De brukar ha ganska tydlig smak med inslag av olika toner. Bäst kan man känna det med lite salt på en tomathalva.

Åke Truedsson gjorde en föreläsning i stan i Måndags och då ingick provsmakning. Tyvärr missade jag det. Kanske hade gett någon ny favorit.

Det roligaste jag odlat i år har varit djungelgurka. Kräver inte så mycket och växer som ogräs när de väl kommer igång. Dock blir det inte så många gurkor på dem om man inte har insekter nära. Svårt att pollinera för hand.
Chili Linkan
Jag tänker efter en usel säsong starta ett inomhusprojekt och söker hjälp att finna relativt småvuxna tomatsorter lämpade för inomhusodling.
PMK
Jag som hade tänkt höja sorten ''Totem'' till skyarna för sitt grymt fina växtsätt, hur bra den lämpade sig att odlas i kruka och hur bra den tålde sommarens rätt trista väder. Men så ser jag först nu att det är en F1 hybrid, dvs. jag kan inte (med säkert resultat) ta fröer från tomaterna. Lägg där till att folk skriver att den smakar riktigt dåligt, vissa säger tom. att den ej lämpar sig som ''ättomat''. Va i.. :/ Har jag odlat denna sketstövel i onödan en hel vår och sommar.. slap.gif

Nåväl. Eftersom jag inte riktigt kan lita på frökatalogers ''bedömning'' om hurvida tomater är goda eller inte, frågar jag därför här istället.
  • Kan ni tipsa mig och lite olika, goda sorter som lämpar sig för utomhusodling i kruka?

Ska nämligen ställa om från chili till lite mer tomat, och annat, inför nästa år. Då vill jag ha en god skörd och duktiga plantor. happy.gif
officinalis
Har aldrig testat Totem. Men Bonita är en bra sort tycker jag. Får lite storlek om du ger bra näringsförhållanden, så lite större krukor är nog bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon