|
sofia75
03-02-2012, 20:29
Nu är det bara en månad kvar tills det är dags att så tomatfröna. Efter att ha inskaffat ett willab euroserre växthus ges det större möjligheter för tomatodling. Mina nyheter för i iår blir:
Isis candy- liten söt cocktailtomat Porter- rosa plommontomat Green grape- grön druvtomat Julia- liten röd plommontomat Ola polka- gul busktomat Houndreds and thousands- röd cocktail Kollibri- röd pommon
Sorter som jag var väldigt nöjd med förra året var: mei wei, early annie, maskotka, black sweet cherry och sungold. Dessa återkommer i år också förståss.
Det kommer säkert att bli lite fler sorter innan det är dags att så om jag känner mig själv. Vad tänker ni odla i år?
Ny som jag är känner jag inte igen någon av dom. Blir nog inte så många sorter för mig.
Chocolate Cherry och Pixie Striped har jag fröer av sen så blir det väl kanske någon mindre buskigare variant.
I år blir det bara Vilma för mig, en nätt busktomat som passar perfekt i kruka och ger jättegoda små tomater. Eftersom jag inte har något växthus blir det så "bökigt" att ha en massa sorter som måste bindas upp..... Har tröttnat efter två års trixande och bestämt mig för att vänta med annat än busktomater tills jag får ett växthus
Chili Linkan
03-02-2012, 22:44
Jag har bara odlat körsbärstomater förut, i år har jag köpt följande: Gardener's Delight Vinbärstomat F1 Gemini
Anja Danmark
04-02-2012, 18:02
Jeg skal ikke dyrke lige så mange som sidste år - det bliver til:
Roma - aflang pastatomat
Ukranian Purple - mørk blomme
Schimmeig Creg - rød med striber
Golden Queen - gul med fantastisk smag
Burpee Delicious - Bøftomat, skulle blive enormt stor. Gider ellers ikke bøftomater, men prøver en enkelt
Rosada, rød og gul - min absolutte favorittomat. Desværre en F1 - den gule stammer fra nogle af mine egne frø som jeg såede forrige år. De har været gule og velsmagende to år nu, så det er spændende, om 3. generation også bliver det!
Il San Marzano Lungo - aflang pastatomat, som var superlækker sidste år
Moskvitch - fik en stikling ret sent sidste år, men de frugter, der nåede at komme, smagte godt, så den skal prøves igen
Black Truffle - mørk blommetype
Og 3 x Glacier, som er en meget tidlig busktomat. Den er sået for 4 uger siden - alle de andre for en uge siden, og næsten alle er kommet op og står under mit blå LED-lys.
sofia75
05-02-2012, 09:41
Det lät som många spännande sorter du har. Och vad kul att du redan fått dom i jorden! Själv skall jag så mina i slutet på februari. Värmefläkten i växthuset åker på den förste april. Då är det skönt att kunna få ut djungeln man har inne under lysrören
carin1964
05-02-2012, 10:56
När börjar ni med era sådder?
Isis candy har jag testat, men inte fastnat för. Green grape är en favorit som är ett måste varje år!
Min 2012-lista ser ut så här:
Dansk export Gardener´s delight Gelbe dattenwein Green grape Mei wei Black sweet cherry Cheerio Vilma San marzano Sweet 100 Ruthje och kanske några fler...
Jag har redan sått några på kul, men huvudsådden blir i mars. Jag har inget växthus. Plantorna odlas i hinkar och får klättra mot en södervägg.
sofia75
05-02-2012, 15:02
Mina växthustomater sår jag 1 mars och busktomaterna två veckor senare
Jag läste i Tomatklubbens blad att busk/ampeltomater växer långsammare så dom kan man visst sätta lite tidigare... Om inte annat så"ryms" dom ju lättare i alla fall:-). Sätter dom nu och dom vanliga i början av mars.
I år har jag försökt plocka ut några med kortare utv tid, frilands och bladmögel toleranta? sorter. Yamal Eva First in field Ida gold Black russian Black cherry Siberia Stupice Tumbling tom gul o röd Gold nugget Tiny Tim Cherokee purple Sungold F1
Få se om jag kan hålla mig till dessa:-) kan vara svårt ibland....
case214
06-02-2012, 09:17
Är det för tidigt att så redan? Har bra med ledbelysning och tänkte plantorna stå inomhus, njuta och växa till sig och hoppas på tidigare skörd.
Det låter väl jättehärligt! Du verkar ju ha laddat bra med belysning så varför inte:-)
CITAT Jag läste i Tomatklubbens blad att busk/ampeltomater växer långsammare så dom kan man visst sätta lite tidigare... Om inte annat så"ryms" dom ju lättare i alla fall:-). Aha, det stämmer! Tyckte att Vilma tog väldigt låååång tid på sig förra året. Å andra sidan är plantorna små och tar inte så mycket plats när man förodlar. Det blir nog Vilma i år igen. Perfekta att ha i krukor som dekoration på trappan!
Hur var smaken på Vilma, Jennyn? Har inte testat dom...
Lite svårbesvarad fråga faktiskt... Om du hade frågat mig första året jag odlade den (fick frön av en arbetskompis då) hade jag svarat "Fantastik!". Förra året tycker jag att de blev goda, men inte sådär outstanding söta som jag mindes dem. Kanske är den känslig för olika sorters väder? I vilket fall är det den absolut bästa tomat på minibuske jag testat. "Tumbeling Tom" "Tiny Tom" och allt vad de heter brukar inte smaka så mycket överhuvudtaget tycker jag.
johanna_zon3
08-02-2012, 18:15
Måste hålla med Jennyn angående Vilma som jag tycker är den bästa kompakta busktomaten. Man kan så den rätt så tidigt på våren för den växter "beskedligt" och tar lite tid på sig att ge mogna tomater. Kommer att odla den för tredje året i år!
/ Johanna
Tack Jennyn o Johanna! Låter ju värt att prova, ska försöka få tag i fröer:-)!
Håller med Jennyn, en bra liten planta som ger bra med tomater.Smaken är som en köpe coctailtomat helt ok.Har märkt att det märks väldigt mycket smakmässigt på hur mycket den vattnas, mer än andra tomatsorter.Vattna gärna fler gånger än mycket på engång så blir det mer smak.Brukar själv inte vara så noga med det men här märks det faktiskt skillnad då jag haft dom på olika ställen med olika mycket bevattning på för att prova.
Iren - jag har köpe fröer från impecta om du vill byta med mig? skicka ett pm isåfall.
Epilobia
09-02-2012, 20:08
Jag kommer testa Sibirjak från Runåbergs. Skaffade fröna redan förra året men det blev inte något bra tillfälle för att så dom den våren. Har någon testat dom på friland?
Det kommer bli första gången jag försöker odla tomater och jag är så nyfiken på hur det kommer gå. Jag har bara en odlingslott på 45 kvm, så jag får se hur det kommer gå med uppstöttning och tjuvning och sånt.
Kan man börja med tomatodlingar nu? Jovisst, om man har rätta miljöer för dom. Jag sådde de första tomatplantorna redan i början/mitten av januari. De har omskolats under gånga veckan. 3 st.
Nu står dom på 14grader under lysrör i förrådet. Jag är tveksam om det är optimalt att odla dom inomhus hela vägen även om man har belysningen. ute i "kylan" växer dom lite saktare och blir stabilare.
Jag kan öppna växthuset i början av april och hålla den då helt öppet och hyfsat uppvärmt, därför kan jag börja med några tomater väldigt tidigt.
Jag kommer nog sätta någon tomat även nu under februari, men den stora tomatsådden väntar jag till början av mars.
sofia75
10-02-2012, 18:20
Jag öppnar också mitt växthus första april med värmefläkt på. Då kan man börja med tomatsådden i februari. Några frön ska jag sätta nu i helgen, men de flesta sorterna väntar jag ändå med till början på mars. Dom hinner ändå ge tidig och riklig skörd. Vissa år har jag börjat redan i slutet på januari, men det har då hunnit bli rena djungeln inne innan det är dags att få ut dom. Så nu för tiden försöker jag hålla fingrarna i styr så gott det går
CITAT (Iren @ 08-02-2012, 19:40)  Tack Jennyn o Johanna! Låter ju värt att prova, ska försöka få tag i fröer:-)! Jag har fröer om du vill ha några? Jag har köpt från Impecta, men det är för många fröer per förpackning för att kunna så dem alla..... Tycker det är den bästa tomaten jag testat, den ger frukt långt in på hösten också!
Hej och tack för det trevliga erbjudandet KRT, men Catski och jag byter lite fröer bl a Wilma. Kul man kan göra så och det är ju ett plus med forumet och bussiga medlemmar
susanne-79
12-02-2012, 11:19
Hej alla! Funderar på att så tomatfrön i pluggbox. Vad tror ni om det?
susanne-79
12-02-2012, 11:51
En fråga till: Om man vill odla tomater på friland och få in dem i en fyraårig växtföljd, i vilken grupp passar de då in? Är det i stället för potatis (som de ju är släkt med) eller i den mest näringskrävande kategorin?
evachris
12-02-2012, 12:45
Hej!
Jag tänker bara odla Vilma, en kompakt busktomat. Jag ska odla den i stora spannar och ha i växthuset. Sedan när det blir varmt i sommar får de stå ute.
Jag har odlat den två somrar och jag lyckas inte med någon annan tomatsort. Vårt växthus står för mörkt.
Ett problem som jag märkt är att tomaterna spricker ibland och det kan bli mögel på bladen för bladen sitter så tätt. Är det någon som har en bra idé om vad jag kan göra?
Mvh
Eva-Christin
Princess Mononoke
12-02-2012, 17:56
Vad roligt med en tomattråd!  Jag har inte helt bestämt än vad jag ska odla i år. Det blir iallafall två favoriter från förra året Gardener's Delight och Golden Sunrise. Kanske jag gör ett nytt försök med Green Zebra. Det blev inte så bra förra året. Jag får se... Det som blir nytt är Tigerella Moneymaker Tsygan Sungella Jag tror jag ska odla Hundreds n' Thousands i år igen. Den är inte så smakrik, men ger väldigt hög avkastning och är perfet för barnen att gå och plocka av. Sen är jag sugen på bifftomat, Basinga och stufftomat Stripped Cavern. Fast de vill ju ha växthus och det har ju inte jag. Men två tomatplantor får jag plats med i uterummet. Det blir ju bara härlig djungelkänsla.  Lite nyfiken blir jag ju på Vilma också. Jag vill odla någon tomat som jag kan ge bort till mina vänner som bor i lägehent och då kanske den passar bra. Den kan väl stå i ett fönster?
evachris
20-02-2012, 21:10
Hej!
Jag har odlat Houndred of Thousands en planta fick stå i växthuset (lite skuggigt växthus) och en hängde jag intill husväggen i solen. Det blev stor skillnad på smaken. Den plantan som hängde i solen gav väldigt goda och smakrika tomater, många men väldigt små.
Mvh
Eva-Christin
Alexander-VG-zon3
23-02-2012, 23:37
Har nyss köpt mig dessa sorter, har inte så jätte bra koll på tomatsorter men som Iren vill jag ha tåliga och tidiga och har mest kollat efter det.
Någon har jag fått veta mer av och som anses vara bra.
Någon som har odlat dessa och tycker dom är bra ? Glacier Early Girl Manitoba New Yorker Northern Delight Oregon Spring Silvery Fir Tree
Lite sur nu att jag glömde beställa några som jag hade tänkt men men detta får väl duga så länge.
sofia75
25-02-2012, 15:14
jag hade early girl förra året och blev väldigt nöjd. plantan var robust, och gav hög avkastning av röda goda tomater. busktomaten maskotka är också en höjdare om man vill ha en tålig planta som ger många supergoda tidiga tomater
Micke32
02-03-2012, 23:24
Imorgon blir det sådd  Har dock inte bestämt vilka man ska så än, har så många fina sorter. Vilka har ni sått eller tänker så? Kan tipsa om tomatklubben på facebook. Återkommer med vilka jag valde
CITAT (Micke32 @ 02-03-2012, 23:24)  Kan tipsa om tomatklubben på facebook. Tomatklubb på Facebook låter kul, vad heter den? Hittade ingen när jag sökte...
duo2010
06-03-2012, 13:23
Hej Tomatklubben finns på www.tomatklubben.se där kan du se 2010 års lista. Man måste vara medlem kostar endast 25:- för att läsa årets meddelanden. ALLT går inte via Facebook tack o lov. :D gunilla
carin1964
19-03-2012, 17:17
CITAT (sofia75 @ 10-02-2012, 18:20)  Jag öppnar också mitt växthus första april med värmefläkt på. Då kan man börja med tomatsådden i februari. Några frön ska jag sätta nu i helgen, men de flesta sorterna väntar jag ändå med till början på mars. Dom hinner ändå ge tidig och riklig skörd. Vissa år har jag börjat redan i slutet på januari, men det har då hunnit bli rena djungeln inne innan det är dags att få ut dom. Så nu för tiden försöker jag hålla fingrarna i styr så gott det går Hur varmt håller du i växthuset med värmefläkt då?
Jag som hade lite ångest över att jag inte kunde få ner antalet tomatsorter lägre än 6 Som jag vill prova  tur att jag hamnade här så jag inser att jag inte är så tokig ändå! Blev med växthus i höstas så jag har verkligen gått loss
Jordgubbe
21-03-2012, 07:11
Blir lite färre sorter i år (till förmån för mer variation).
Gelbe dattelwein Meiwei Moneymaker Sibirijak Stupice Vilma
Gelbe dattelwein och Meiwei inte grott än (+lite frö) så ska så om och ev ha med några reserver ifall att.
Ravishing
30-05-2012, 15:07
Hur går det för alla tomatodlare måntro?! Lite bilder på plantorna kanske?
Anja Danmark
31-05-2012, 06:13
Jeg høstede de første Glacier i går og har masser af tomater på vej på de andre planter nu. Mine planter er mellem 70 og 125 cm høje nu og trives - de fleste i drivhus, men jeg har været nødt til at sætte nogle krukker på friland pga. pladsproblemer  [attachment=70344:Glacier_290512.jpg]
sofia75
31-05-2012, 10:49
Temperaturen har legat runt 10-11 grader nattetid med hjälp av fläkten. Det klarar plantorna fint. Har även en mängd chiliplantor som verkar trivas bra med den tempen. Får oerhörda stora och fina skördar.
Jordgubbe
02-06-2012, 14:42
Om någon är intresserad så byter jag gärna frön av det som jag odlar i år. För närvarande står det ganska stilla eftersom kylan kom tillbaka men det är tomater på gång.
Ravishing
03-06-2012, 12:19
Vad odlar du för sorter i år? Jag kan gärna byta frön senare om jag har några sorter du är intresserade av: Gardener's delight, Gold nugget, Marmandino F1, Totem. Första året jag odlar tomater så det är lite spännande, i år bara högg jag några fröer hos plantagen, men till nästa år ska jag definitivt vara mer noggrann.
Här har det förövrigt varit 5-6 grader på dagen och blåst så in i...! Har mina på kruka med handtag så jag flyttar dem inomhus om det blir för kallt ute.
Jordgubbe
03-06-2012, 16:06
CITAT (Ravishing @ 03-06-2012, 13:19)  Vad odlar du för sorter i år? Jag kan gärna byta frön senare om jag har några sorter du är intresserade av: Gardener's delight, Gold nugget, Marmandino F1, Totem. Gelbe dattelwein Moneymaker Outdoor girl Sibirijak Stupice Tamina Vilma
officinalis
03-06-2012, 19:28
Bonita Rött vinbär Snowball Agata Promyk Silvery Fir Tree
Årets sorter, uteslutande gamla kultursorter. Förutom Bonita tror jag. Blir intressant att se. De är riktigt fina och buskiga, men köldchocken pajade odlingsplaneringen. Hade velat få ut dem i helgen och nu har jag dem inomhus istället. Tidigare har de stått på balkongen.
Jordgubbe
04-06-2012, 16:59
CITAT (officinalis @ 03-06-2012, 20:28)  Bonita Rött vinbär Snowball Agata Promyk Silvery Fir Tree
Årets sorter, uteslutande gamla kultursorter. Förutom Bonita tror jag. Blir intressant att se. De är riktigt fina och buskiga, men köldchocken pajade odlingsplaneringen. Hade velat få ut dem i helgen och nu har jag dem inomhus istället. Tidigare har de stått på balkongen. Jag ville med odla Silvery Fir Tree i år, men kunde inte hitta i Tomatklubbens medlemsblad. Möjligt att det hade tagit slut.
officinalis
04-06-2012, 19:57
Den är otroligt vacker. Om jag inte glömmer bort återkommer jag med bilder
duo2010
13-06-2012, 20:37
CITAT (Ravishing @ 03-06-2012, 13:19)  Vad odlar du för sorter i år? Jag kan gärna byta frön senare om jag har några sorter du är intresserade av: Gardener's delight, Gold nugget, Marmandino F1, Totem. Första året jag odlar tomater så det är lite spännande, i år bara högg jag några fröer hos plantagen, men till nästa år ska jag definitivt vara mer noggrann.
Här har det förövrigt varit 5-6 grader på dagen och blåst så in i...! Har mina på kruka med handtag så jag flyttar dem inomhus om det blir för kallt ute. Hej där Yamal Vzryv Yantaryi Ida Gold Stupice Otdoor Girl Sibirjak, alla står i landet Black Sweet Cherry, kruka Moneymaker, kruka Tigerella, kruka Wilma i krukor gunilla
officinalis
14-06-2012, 17:29
Jordgubbe
18-07-2012, 21:12
Nu börjar mina tomater att mogna, så om någon vill byta fröer hör av er, en lista finns i ett tidigare inlägg.
tufflah
23-07-2012, 08:33
hej. Ny här. Jag odlar för första året och jag har en liten fråga.
om man ska vara säker på att fröna på tomaten man tar dom från inte är blandade med någon annan tomatsort hur långt ifrån varann lär plantorna stå? jag har försökt googla på det men finner inget svar.
Anja Danmark
24-07-2012, 06:28
CITAT (tufflah @ 23-07-2012, 09:33)  hej. Ny här. Jag odlar för första året och jag har en liten fråga.
om man ska vara säker på att fröna på tomaten man tar dom från inte är blandade med någon annan tomatsort hur långt ifrån varann lär plantorna stå? jag har försökt googla på det men finner inget svar. Tomater krydsbestøver/korspollinerar stort set aldrig, så det behøver du ikke tage hensyn til. Jeg har dyrket tomater helt tæt i over 20 år og har endnu ikke oplevet det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|