Sidor: 1, 2
Katarina Odla.nu
Tävlingen är avslutad.
Tack för era fina bidrag!
Juryn börjar nu sitt arbete med att välja 3 vinnare av Mitt bästa vår tecken.
Fototävling - mitt bästa vårtecken 2012

Äntligen dags för fototävling! För att alla ska kunna vara med blir det en låååång tävling. Då hinner våren komma till er allihop och ni kan fota i lugn och ro. Samtidigt kan vi njuta länge här i forumet av vårliga, livsbejakande bilder från hela landet. Det ska bli roligt!

Tävlingsregler
Lägg upp din bild "Mitt bästa vårtecken" i denna tråd.
Fotografen får gärna kommentera bilden och alla besökare likaså, men det påverkar inte juryns utslag.

Startdatum: 17 mars 2012
Sista dag att skicka in en bild: 31 maj 2012, klockan 24.00

En bild per deltagare!

Obs! Jag kan komma att använda era bilder på sajten under tävlingens gång i Forumnytt, där jag berättar vad som är på gång här i forumet. Valet av dessa bilder påverkar inte resultatet i tävlingen.

Pris och vinnare
Fotograferna till de 3 bästa bilderna vinner en häcksax, värde 399 kronor, från fixamera.se eller ett presentkort av samma värde på Odla.nuShop. Länk till information om häcksaxen finns längst ner. Vinnarna väljer själv pris efter tävlingens avslut.

En jury på Odla.nu utser vinnarna och beslutet kan inte överklagas.

Välkomna att delta och stort lycka till!
önskar Katarina på redaktionen

Information om priset: Häcksax från fixamera.se
Fjortispower
Åh, hade längtat till denna tävling så mycket! Spännande och roligt låter det som. Men nu vet jag inte om jag vill vara med. En häcksax confused.gif Aja, jag backar ur!

Så får någon som vill ha en häcksax större chans att vinna!
Katarina Odla.nu
CITAT (Fjortispower @ 17-02-2012, 11:18) *
Åh, hade längtat till denna tävling så mycket! Spännande och roligt låter det som. Men nu vet jag inte om jag vill vara med. En häcksax confused.gif Aja, jag backar ur!

Så får någon som vill ha en häcksax större chans att vinna!

Men kan vi inte få se en bild i alla fall!
Vad hade du velat vinna? Berätta gärna!
Någon mer som backar på häcksaxen? Det här är ju viktigt att veta - jag vill att många, många ska vilja vara med!
/undrar Katarina
Fjortispower
Var inte meningen med att ställa till eventuell besvär. Har juryn bestämt att det ska vara en häcksax så ska det absolut vara det, finns säkert fler som uppskattar det. Det är ju en dyr och fin häcksax. Såg bara personligen fram emot ett presentkort kanske, 100 kr. skulle t.o.m. räcka. Känslan av att vinna en växt skulle få mig att vilja tävla! Häcksaxar har vi närmare tio styck här hemma. Men, men! Nog med det.

Kan gärna skicka in en bild när det nalkas vår i mina trakter bara för skojs skull. Men då får det gärna vara utanför tävlingen, bara som påfyllnad. Så absolut! yes.gif
Peztis
Fjortispower har en bra synpunkt även om jag själv gärna skulle vilja ha - och behöver - en ny och bra häcksax.

Alla Odlaiter har ju inte en trädgård, en del har en balkong eller en fönsterbräda medan andra har kolonilotter och där är kanske behovet av en häcksax inte lika stort.

För mig är möjligheten att vinna en häcksax oerhört lockande men jag förstår att många kanske skulle stå där med ett "Oh, jippi vad kul, jag vann! JÄTTEKUL! Äntligen! Och jag blir så glad för att jag vann. Jag vann en... häcksax... som jag kan ansa... öh... pelargonerna?... med...?!"
Fjortispower
CITAT (Peztis @ 17-02-2012, 22:34) *
Fjortispower har en bra synpunkt även om jag själv gärna skulle vilja ha - och behöver - en ny och bra häcksax.

Alla Odlaiter har ju inte en trädgård, en del har en balkong eller en fönsterbräda medan andra har kolonilotter och där är kanske behovet av en häcksax inte lika stort.

För mig är möjligheten att vinna en häcksax oerhört lockande men jag förstår att många kanske skulle stå där med ett "Oh, jippi vad kul, jag vann! JÄTTEKUL! Äntligen! Och jag blir så glad för att jag vann. Jag vann en... häcksax... som jag kan ansa... öh... pelargonerna?... med...?!"

Ja, precis, det också! Har man trädgård själv så glömmer man lätt bort att alla här inte har det. Så det var en bra notering.
Peztis
Förlåt Katarina, jag menade inte att vara nedlåtande eller så. Hoppas att du förstår det.
Tävlingar är dock jätteskoj!!! Mer sådant!

Särskilt skoj är det när man vinner! flirting.gif
Katarina Odla.nu
Hej Peztis och Fjortispower
och alla ni andra!
Ni behöver inte be ursäkt för att ni framför relevanta och bra åsikter! Peztis och Fjortispower påpekade att häcksax inte är ett pris som involverar alla. Jag la ut fototävlingen under en lång period för att alla i landet skulle hinna få vår och därmed kunna fota vårtecken men valde sen ett pris som inte vände sig till alla. Häckar omger mycket sällan balkonger och även den mindre trädgården eller en odlingslott har inte alltid nytta av en häcksax.

Jag har gjort ett tillägg i tävlingen, men chansen att vinna den fina häcksaxen finns kvar. Har man ingen nytta av en sådan kan man i stället välja presentkort på Odla.nu till samma värde. Så här lyder texten nu (som ni ser ovan i tävlingspresentationen också).

Pris och vinnare
Fotograferna till de 3 bästa bilderna vinner en häcksax, värde 399 kronor, från fixamera.se eller ett presentkort av samma värde på Odla.nuShop. Länk till information om häcksaxen finns längst ner. Vinnarna väljer själv pris efter tävlingens avslut.

Välkomna att delta!
Varma hälsningar
Katarina på redaktionen
Iren
Det var bra inlägg tycker jag och mycket trevligt med en Odlaredaktör som kan anpassa sig till åsikterna! tummenupp.gif
Peztis
Ja verkligen! Du är allt bra du, Katarina! kram1.gif

Fasen, nu när jag har levt rövare här i tråden så måste jag ju nästan se om jag kan få tilll något foto också. biggrin.gif
Men än låter ju våren vänta på sig...
Fjortispower
Så snällt Katarina!
Jag ska absolut tävla med en bild när det blir vårigare! smile.gif
renate
Spännande,en ny häcksax passa bra för min del,men att deltar,inte att vinna är det viktigaste.Jag har börjat träna med nya kameran idag.Både vintergäck och snödroppar har kommit upp här.Ska visar bilderna i en annan tråd.Till tävlingens början är det kanske mera vårlikt.
Maj-Elén
smile.gif Varning för rutten is.
Har ingen bild för jag bor i Skåne och här har vi nog aldrig rutten is, men visst låter det som vår.
Alexander-VG-zon3
Mitt bidrag till tävlingen
[attachment=68664:trollhas...mars2012.jpg]
stennie
CITAT (flaxss @ 21-03-2012, 10:25) *
Mitt bidrag till tävlingen
[attachment=68664:trollhas...mars2012.jpg]

Snygg bild!
Den är så snygg vet du vilken sort Trollhassel det är...vill ha en sådan!
Alexander-VG-zon3
Tack, roligt att du gillade den. jag är inte helt säker på vilken sort det är, har köpt två röda en gång i tiden. Men tror denna är sorten Diane, hela namnet blir Hamamelis x intermedia 'Diane' såfall. Men det finn fler varianter med röda blommor.
Natrix
Visst är det vår när dessa blommar i backen här intill!

[attachment=68718:_DSC5670.jpg]
polecat
[attachment=68729:v_r.JPG]

Det här är början på våren för mig smile.gif
anki/ronninge

Nog tänker jag på naturen, när det gäller vårtecken!

men som hojåkare, så är våren ett tecken på en ny underbar säsong!

Så när hojarna syns ute på vägarna, när hojåkare sitter i en grässlänt med en kopp kaffe och njuter

Då är det vår!!!!
Ingela i Segersberg
Mitt bidrag till tävlingen.

Nässelfjäril på tibast.

Krolliljan
Krokus som inte accepterar att jag lagt stenar på dem ( av misstag blush.gif )

[attachment=68798:IMG_V_rbild0001.JPG]
Gunilla T
Bland de fula och torra fjolårslöven - där trivs hon bäst och där visar hon sig, först av alla och talar om att nu är våren här...Anemone hepatica!

[attachment=68800:DSCN14460001.JPG]
Myosotis
Den här tråden hade jag missat! Jättebra att tillägget med presentkortet kom, jag behöver ingen häcksax fast jag har trädgård, för jag har ingen häck.

Tidig vår är min absoluta favoritårstid. Krokusar och min älskade favorithöna - kan det bli bättre? wub.gif

sneuman

Nu hoppas jag att bilden kommer sig dit den ska, och att den syns smile.gif

Det här är vår för mig, när man kan börja gräva i jorden på södersidan fastän snön ligger kvar på norrsidan (som ju syns lite i bakgrunden. Och så blir jag alltid ivrig att börja möblera om och göra något.
marie k
våren för mig är när fjärilarna vaknar och sorglöst fladdrar omkring i solskenet..ovetandes om att det dagen därpå kommer snöa. här är en påfågelöga, vid landstället på gotland.
Monarda
Aklejan vaknar till liv.

[attachment=69012:P4111012.jpg]
Fröis
Äsch, jag kan ju inte lägga upp någon bild. Går ju inte ens att få den till mitt album. Det var ett tag sen jag var här och har glömt hur man gör. Inte hjälper instruktionerna heller.

Myosotis
CITAT (Fröis @ 13-04-2012, 17:44) *
Äsch, jag kan ju inte lägga upp någon bild. Går ju inte ens att få den till mitt album. Det var ett tag sen jag var här och har glömt hur man gör. Inte hjälper instruktionerna heller.

Den är kanske för stor? Förminska så här: Högerklicka - öppna med Paint - ändra storlek (du anger i procent, testa t.ex. 30 eller 40% på båda hållen) - spara som (välj ett nytt namn så inte den ursprungliga bilden skrivs över!!)
Sen borde du kunna ladda upp den till ditt album och när du vill infoga den i tråden är det bara att klicka på "hämta albumbilder" nere till vänster.
Fröis
[attachment=69206:tr_dg_rd...pril_007.JPG]

Nu gick det!

En krokus i rabatten hemma blir man glad av smile.gif
merlin68
När det är dags att förgro potatisen, då är det vår smile.gif

[attachment=69289:DSC_0122.JPG]
Mony
[attachment=69291:misc_001.jpg]

Här är mitt bidrag. Härlig vårkorg på min trappa!
Peztis
Här kommer ett bidrag till, typisk vår i Sverige!

Man tror att åh, nu har solen, värmen och regnet kommit... ända tills man en morgon vaknar och tittar ut för att se detta:
[attachment=69442:IMG_0502_1.JPG]
Iren
Ja här kommer mitt "vårtecken" bland många fina :-)

En Backsippa som jag sådde för några år sedan, tycker nog att det silvriga bladverket är finast :-)[attachment=69499:t_vling_016.jpg]
Iren
CITAT (Myosotis @ 13-04-2012, 17:59) *
Den är kanske för stor? Förminska så här: Högerklicka - öppna med Paint - ändra storlek (du anger i procent, testa t.ex. 30 eller 40% på båda hållen) - spara som (välj ett nytt namn så inte den ursprungliga bilden skrivs över!!)
Sen borde du kunna ladda upp den till ditt album och när du vill infoga den i tråden är det bara att klicka på "hämta albumbilder" nere till vänster.

Tack för den förklaringen! Äntligen fick jag till det med att "förminska" bilder. Till och med en novis på detta fick till det... thanks.gif
Irene_L
Även en liten hund njuter av våren!
Här är det Milla som luktar på krokus:

[attachment=69501:milla_lu...lommorna.JPG]
nevva
När komposten har tinat och är bearbetningsbar är det vår!
Azur
I lördags hade våren äntligen kommit till vårt köldhål i Uppland:

Påsklilja "Golden Harvest" var i knopp
[attachment=69656:plilja_DSC_7754.jpg]

Blåsippa....

[attachment=69655:bsippaDSC_7761.jpg]

...och Vårstjärna (antagligen Stor vårstjärna, Chionodoxa luciliae) var i full blom...

[attachment=69654:chionodo...DSC_7753.jpg]

...och Tussilagon har snart blommat över

[attachment=69653:tlagoDSC_7763.jpg]
Fjortispower
[attachment=69667:Fr_s_dder.jpg]

I väntan på att få komma ut till verkligheten...
Bock
Då får man ut å fota något vårigt...
stennie
[attachment=69696:V_r.jpg]

Det är vår!
vips
[attachment=69719:535511_1...659945_n.jpg]

Inte lika trevligt som många av de tidigare i tråden, men ett vårtecken är det väl allt? smile.gif

/magnus

Rosan
Här är mitt bidrag, plommonblom mot ljusblå himmel: [attachment=69720:blommand...tr_d_2.2.jpg]
annika_h
Mitt bidrag!
SteveH
[attachment=69893:009__1024x683_.jpg]

Förälskade pigor i Mahonia.
azeam
Som herpetolog börjar våren när första huggormen tittar fram. Denna vackra hane fotades vid Ölands södra udde och får bli mitt tävlingsbidrag.

[attachment=69905:t_vling2.jpg].

explorika
paddorna är verkligen vårtecken för mig! Och vovven undersöker dem såklart wink.gif

Azur
Jag tror våren redan passerat hos oss, på bara en vecka hoppade trädgården från senvinter till försommar. Bilderna är från i söndags.

Gullvivorna blommar för fullt:

[attachment=69938:gullviva_DSC_7863.jpg]

Tulipa tarda, min favorittulpan - och de enda tulpaner som överlevt rådjurens härjningar (kanske för att de stänger sig och blir osynliga på kvällen):

[attachment=69939:Tulipa_t...DSC_7873.jpg]

Nästa gång min partner börjar prata om sina visioner för trädgården med formklippta snörräta rader och golfgreensgräsmatta, ska jag visa de här bilderna:

[attachment=69940:naturtomt_DSC_7879.jpg]

[attachment=69948:rena_vyk...DSC_7847.jpg]
Kryddan03
CITAT (explorika @ 14-05-2012, 17:37) *
paddorna är verkligen vårtecken för mig! Och vovven undersöker dem såklart wink.gif

Oj, det såg inte så bra ut! Varför utsätta hunden för onödiga risker?
http://www.hundsport.se/redaktionellt/vete...ddforgiftn.html
Noak
Mitt bästa vårtecken är det underbara ljuset, och färgerna...
[attachment=69976:maj2_001__.JPG]
explorika
CITAT (Kryddan03 @ 16-05-2012, 19:12) *
Oj, det såg inte så bra ut! Varför utsätta hunden för onödiga risker?
http://www.hundsport.se/redaktionellt/vete...ddforgiftn.html

Men tagga ner vännen! Självklart låter jag inte min hund slicka på paddor. Som du ser nuddar inte ens nosen paddans rygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon