|
malcolm
28-02-2012, 07:53
Min mor avled i höstas och nu håller jag och mina bröder på att sälja hennes villa, arvsskatten är borttagen vad jag förstår men skall man betala reavinstskatt på huset ändå vid försäljning?
Aqvakul
28-02-2012, 07:54
ja
MoniqueÖ
28-02-2012, 18:44
Absolut! Mäklaren kan hjälpa er att räkna ut vad ni ska betala. Eller ta hjälp av följande länk; http://www.bytahem.nu/reavinst.phpLycka till!
Meriona
28-02-2012, 18:51
Tyvärr får ni betala reavinst ja. Trist.
En sak till: Tänk på att ev. restskatt kan komma även året efter, pensionsbolagen drar nästan alltid för lite.
MoniqueÖ
28-02-2012, 18:57
Jo just de, Om huset säljs iår måste reavinsten in först i mitten av januari nästa år (har för mig att det är den 12:e) Om den betalas in förtidigt, dvs iår, vet inte Skatteverket att det avser föregående års försäljning. Krångligt, javisst med det är "kul" att betala skatt... Mäklaren vet mer om detta oxå.
Trampendal
29-02-2012, 03:05
CITAT (MoniqueÖ @ 28-02-2012, 18:44)  Absolut! Mäklaren kan hjälpa er att räkna ut vad ni ska betala. Eller ta hjälp av följande länk; http://www.bytahem.nu/reavinst.phpLycka till! Har det ingen betydelse när man köpte fastigheten? I formuläret som länken visar fyller man ju inte i inköpsår. Så om jag köpte en fastighet på 70-talet för 200.000:- blir skatten densamma som om den köptes förra året och nu säljs för 1.500.000:-! Det kan väl ändå inte vara riktigt?
kerstinbern
29-02-2012, 04:45
Nej det tas ingen hänsyn till penningvärdets förändringar
ninnisky
29-02-2012, 10:47
Fastighetsmäklaren är skyldig att hjälpa dig med deklaration av småhusförsäljning.
Under www.skatteverket.se (sök på försäljning av småhus) finns även svar många frågor som kommer upp vid en försäljning. Där finns också blanketter du kan fylla i. Har du fler frågor så dra dig inte för att ringa till skatteverket. Jag fick väldigt god hjälp och trevligt bemötande (t o m beräkning av reaskatt) efter försäljning av min mors hus.
mamamaggan
29-02-2012, 20:06
Nu kan jag bara tala om vad som gäller för en bostadsrätt. Vi har bott i samma bostadsrätt i snart 24 år.Förra året skänkte min man , som hade varit ensam ägare , den till mig.
För ett tag sedan fick jag papper där det står när min man köpte lägenheten och vad den kostade då. Sedan stod det en summa som jag inte förstod vad det var.
Kontakadet HSB som sa att det var så här :
- Om jag säljer så får jag räkna ihop köpesumman men den andra summan , den värdeökning som lägenheten fått under åren vi bott där , och dra ifrån det från försäljningssumman.
- Jag får också dra ifrån pengar för det som jag gjort i lägenheten de senaste tre åren innan försäljningen.
Resten ska jag skatta för.
Kolla med Skatteverket Malcolm , de måste veta vad som gäller för er just nu .
Gossen Ruda
29-02-2012, 22:05
Ni som kan detta. Mina föräldrar köpte kåken 1965 och priset har jag ingen aning om, kanske 200 000. Sen ärvde jag den 1998 när pappa dog. Hur blir det med skatten då om jag säljer? Värdet nu är väl strax under 2 mille.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-02-2012, 22:05)  Ni som kan detta. Mina föräldrar köpte kåken 1965 och priset har jag ingen aning om, kanske 200 000. Sen ärvde jag den 1998 när pappa dog. Hur blir det med skatten då om jag säljer? Värdet nu är väl strax under 2 mille. Du får skatta för allt som överstiger 200.000:- minus eventuella reparationskostnader, hur långt tillbaka i tiden låter jag vara osagt.
Trampendal
29-02-2012, 22:24
CITAT (kerstinbern @ 29-02-2012, 04:45)  Nej det tas ingen hänsyn till penningvärdets förändringar Oj! Mycket märkligt.
ninnisky
29-02-2012, 22:35
CITAT (Gossen Ruda @ 29-02-2012, 22:05)  Ni som kan detta. Mina föräldrar köpte kåken 1965 och priset har jag ingen aning om, kanske 200 000. Sen ärvde jag den 1998 när pappa dog. Hur blir det med skatten då om jag säljer? Värdet nu är väl strax under 2 mille. Skatten, 22%, beräknas på vinsten efter avdrag av inköpspris (i ditt fall dina föräldrars inköpspris), lagfartsavgifter,försäljningsomkostnader, förbättringsutgifter, ombyggnader o s v under de senaste 5 åren.
mamamaggan
29-02-2012, 23:14
5 år är det rätta , ser nu att det blev fel med 3 år . Man får dra av det man kostat på under de senaste 5 åren .
Är reglerna annorlunda för hus än för bostadsrätter ? Undrar eftersom jag skulle få räkna med värdeökning för lägenheten om jag säljer.
Tycker det låter orimligt att man ska skatta för hela skillnaden mellan ett inköpspris från t ex 70-talet och vad man får vid en försäljning i dag.
Vi har haft radhus innan vi flyttade till den här lägenheten. Vi köpte radhuset - 82 och sålde -88 . När vi skulle räkna ut vinsten så fick vi räkna inköpspriset plus någon sorts värdeökning för åren vi bott där och dra ifrån det från försäljningspriset. Resten skulle vi få skatta för.
Det är alltså ändrat ?
Gossen Ruda
01-03-2012, 09:33
Finns alla uppgifter om föregående köp i något offentligt register? Jag är inte säker på om jag sparat allt efter mina föräldrar och sen kanske det mina arvingar som får sköta försäljningen. Tycker också att det är märkligt att ett köp långt bort i tiden skall få styra skatten, men det är mycket i dagens lagstiftning som är märklig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-03-2012, 10:13
När vi sålde stugan 2004 så fick man inte räkna upp inköpspriset med någon värdeökning.
Det var då precis så som ninnisky skriver.
Det svåraste, tyckte ja, var att skilja mellan förbättringar och reparationer.
Elisabeth
malcolm
01-03-2012, 11:13
Huset ifråga byggdes 1974 av min pappa så det finns inga tidigare ägare.
ninnisky
01-03-2012, 11:29
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2012, 09:33)  Finns alla uppgifter om föregående köp i något offentligt register? Jag är inte säker på om jag sparat allt efter mina föräldrar och sen kanske det mina arvingar som får sköta försäljningen. Tycker också att det är märkligt att ett köp långt bort i tiden skall få styra skatten, men det är mycket i dagens lagstiftning som är märklig. Med hjälp av lagfarter som registrerats hos Lantmäteriet borde man kunna få reda på inköpspriset. Eftersom jag själv är intresserad av frågan så ska jag ställa den till en mäklare som jag ska träffa i morgon.
Huggorm
01-03-2012, 11:36
Förut kunde man kolla köpepriser på lantmäteriets hemsida, men jag tror de tog bort den funktionen av integritetsskäl
ninnisky
01-03-2012, 11:48
CITAT (Huggorm @ 01-03-2012, 11:36)  Förut kunde man kolla köpepriser på lantmäteriets hemsida, men jag tror de tog bort den funktionen av integritetsskäl Helt rätt - men om det gäller ditt eget hus får du uppgifterna per tel eller besök!
CITAT (malcolm @ 01-03-2012, 11:13)  Huset ifråga byggdes 1974 av min pappa så det finns inga tidigare ägare. Byggkostnaden räknas som inköpspris. Finns inga sådana underlag så går det att beräkna en ungefärlig byggkostnad. Jag tror att skatteverket kan hjälpa till med det, eller åtminstone hänvisa till någon som kan. Om inte rentav mäklaren vet och kan.
Gossen Ruda
01-03-2012, 14:40
CITAT (Anma @ 01-03-2012, 12:05)  Byggkostnaden räknas som inköpspris. Finns inga sådana underlag så går det att beräkna en ungefärlig byggkostnad. Jag tror att skatteverket kan hjälpa till med det, eller åtminstone hänvisa till någon som kan. Om inte rentav mäklaren vet och kan. Om man bygger själv så lägger man oftast ned mycket mer jobbtimmar än om man skulle lejt folk så byggkostnaden inklusive debiterbar arbetstid kanske blir större än försäljningspriset. I rättvisans namn borde man i så fall få betalt av skatteverket.
Huggorm
01-03-2012, 14:45
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2012, 14:40)  Om man bygger själv så lägger man oftast ned mycket mer jobbtimmar än om man skulle lejt folk så byggkostnaden inklusive debiterbar arbetstid kanske blir större än försäljningspriset. I rättvisans namn borde man i så fall få betalt av skatteverket. Rättvisa och skatteverket är två oförenliga saker
malcolm
02-03-2012, 07:59
Äldsta brorsan ringde igår, reavinstskatten blir 22% i det här fallet men man får dra av mäklararvodet och ev. reparationer innan. Vi har en försäkring för dolda fel också, undrar om även den kostnaden får dras av...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|