|
Maggan H
08-03-2012, 17:57
Jahapp, nu är mina busiga frön på väg, lika statiska som alltid!  För rättvisans skull är Rosmarins brev skickat igår och övrigas idag. Den här perennen blir ca 50 cm hög och finns i ett flertal färger. Ska gro inom 14 dagar, ljust, varmt och fuktigt. Jag förespråkar sådatum den 15 mars, alltså om en vecka från idag. Lycka till allihop med både gissningar och sådder!
Tjoho, fler frön /Åsa
Rosmarin
09-03-2012, 09:15
Tjoho!  Så roligt det ska bli att få fler fröer! Och det ska bli så spännande att se vad du har hittat på i år. CITAT (Maggan H @ 08-03-2012, 17:57)  ...  För rättvisans skull är Rosmarins brev skickat igår och övrigas idag ...  Tack för det Maggan!  I alla fall en person som håller på traditionerna och gör som vi gjorde när vi började med busfröna för ett antal år sedan.
Rosmarin
09-03-2012, 10:43
Har fått fröna idag! Tack-tack!
Bus varé här /Åsa
Lady Hamilton
09-03-2012, 19:25
Här med ahar det landat
hattstugan
09-03-2012, 19:46
Har också fått brev idag med okänt innehåll!! Ännu iaf!
OJ! Jag har inte ens vittjat brevlådan, varit på trädgårdsmässan i Kista och träffat Blomkronan med väninnan Ingela och Katharina här på Odla!
Jag har fått Maggans frön Himla tur att du skickade med lite "skröfs" annars hade nog påsen sett tom ut  . I vanlig ordning så är Maggans frön knappt skönjbara med blotta ögat men det brukar alltid bli stora fina plantor av dom. /Anki
Nu har jag också tömt brevlådan, bara roliga saker i den för en gångs skull! Så kuvertet har anlänt här med!
Maggan H
10-03-2012, 16:38
CITAT (Anki V @ 10-03-2012, 11:08)  Jag har fått Maggans frön Himla tur att du skickade med lite "skröfs" annars hade nog påsen sett tom ut  . I vanlig ordning så är Maggans frön knappt skönjbara med blotta ögat men det brukar alltid bli stora fina plantor av dom. /Anki Hörrudu det där låter inte så bra!  Jag skickade inget skröfs vad jag vet...  har posten krossat fröna??  Hur ser era andras ut? Det ska vara ganska tydliga frön som typ vallmo.
Mina ser då ut som frön, inte så rackarns små heller.
/Åsa
Ni skämta med mig aprilo? [attachment=68448:DSC03993.JPG] De pyttesmå svarta är väl fröna? /A
Lady Hamilton
10-03-2012, 17:27
Hos mig ser det ut som på Ankis bild men övervägande "skröffs" o bara några svarta frön
Maggan H
11-03-2012, 10:36
Japp, jag ser att posten har krossat ett antal frön  men att det ff finns tillräckligt många som kan (ska?) gro.  Ladyn, kolla om du har minst 5 annars skickar jag nya, och ni andra också som har fått 'skröffs' i påsen! Inte tycker jag att de är särskilt små,  ojoj då skulle du se Begoniafrön, Anki.... Dom är nästintill obefintliga! Men så du skröffset med, Anki, det gror säkert hos dig som allt annat....
Lady Hamilton
11-03-2012, 13:52
CITAT (Maggan H @ 11-03-2012, 10:36)  ... Men så du skröffset med, Anki, det gror säkert hos dig som allt annat....   Skröffs eller ej, vi är ju rätt vana vid att du sänder oss de mest udda sakerna i fröpåsarna. Jag menar, för tre år sedan sände du oss flatlöss!
Maggan H
11-03-2012, 19:03
Jajamensan, här går ingen säker! I år kanske det är maggelpigor?? Åtminstone har ingen hittills skickat några fästingar heller....
Margith
11-03-2012, 19:36
Min påse ser ut ungefär som Ankis. Min första tanke var att du inte haft tid att rensa ordentligt Jag har iaf säkert 15 fröer som ser ut ungfär som akleja-fröer och sen ett gäng skröffs. Skröffs kan jag alltså med lite fantasi förstå vad det betyder, men vad i hela fridens dar är maggelpigor ?? Alltså flatlöss och fästingar kan jag leva utan Ärligt talat verkar inte mördarsniglar vara nån hit heller.....
Nu har jag varit och lånat ett bra förstoringsglas och konstaterat att inget frö är helt. Möjligen finns det tre "fröinnehåll" i som ser hela ut. Jag kommer i alla fall att prova så allt som var i påsen.....Gård et, så går det! /Anki
Men i mellannorrlands inland där är posten så försiktg, så försiktig. Ett litet skrufs i påsen men sen är det hela frön. Kan jag gissa för det? Nopp /Åsa
Maggan H
11-03-2012, 21:24
CITAT (Anki V @ 11-03-2012, 19:56)  Nu har jag varit och lånat ett bra förstoringsglas och konstaterat att inget frö är helt. Möjligen finns det tre "fröinnehåll" i som ser hela ut. Jag kommer i alla fall att prova så allt som var i påsen.....Gård et, så går det! /Anki Men Anki, självklart skickar jag nya frön!  Lägger dom på lådan i morgon bitti! I bubbelplast denna gången!  CITAT (Margith @ 11-03-2012, 19:36)  Min påse ser ut ungefär som Ankis. Min första tanke var att du inte haft tid att rensa ordentligt Jag har iaf säkert 15 fröer som ser ut ungfär som akleja-fröer och sen ett gäng skröffs. Skröffs kan jag alltså med lite fantasi förstå vad det betyder, men vad i hela fridens dar är maggelpigor ?? Alltså flatlöss och fästingar kan jag leva utan Ärligt talat verkar inte mördarsniglar vara nån hit heller..... Maggelpigor är en blandning av Maggor och pigor..... Alltså en  och en  .... Gud vet vad dom kan hitta på i era krukor??  Säkert värre än både sniglar, flatlöss och annat avskräde....
CITAT (Maggan H @ 11-03-2012, 21:24)  Men Anki, självklart skickar jag nya frön!  Lägger dom på lådan i morgon bitti! I bubbelplast denna gången!  /A
Maggan H
11-03-2012, 21:34
CITAT (Anki V @ 11-03-2012, 21:28)  /A Varsågod! Självklart ska du ha samma förutsättningar som övriga, fastän du är en sån supervetare/gissare...
Rosmarin
12-03-2012, 09:31
Jag som gick här och funderade på vilka frön det kunde vara som omges av en frökapsel som förblir ljusgrön...  Jag har också mycket "skröfs" i min påse. Maggan, har du möjlighet att lägga in en bild på hur fröna ser ut när de är hela? Jag kan inte avgöra om jag har några okrossade eller ej. Det ser ut ungefär som på Ankis bild. CITAT (Anki V @ 11-03-2012, 19:56)  .... Jag kommer i alla fall att prova så allt som var i påsen.....Gård et, så går det! /Anki Jag också!  CITAT (Maggan H @ 11-03-2012, 21:24)  .... Maggelpigor är en blandning av Maggor och pigor..... Alltså en  och en  .... Gud vet vad dom kan hitta på i era krukor??  Säkert värre än både sniglar, flatlöss och annat avskräde....  Titta bara vad de har kunnat ställa till med redan innan de är sådda.  !!!! Instängda i ett mörkt kuvert utan tillsyn har de börjat förgöra varandra så att det bara blir "skröfs" kvar. Jojo..
Maggan H
12-03-2012, 15:54
Så här ska de se ut, utan 'sköffset'!
[attachment=68474:Maggans_bus1_2012.jpg]
Om ni inte har minst 5 hela frön så hojta till så får ni nya.
Tror det ligger 5-6 hela fröer i påsen blandat med skröfs. Tror väl aldrig jag har använt ordet skröfs så ofta på så kort tid!
CITAT (Peztis @ 12-03-2012, 21:18)  Tror väl aldrig jag har använt ordet skröfs så ofta på så kort tid!  Men håll med om att det är ett bra ord......
Maggan H
12-03-2012, 21:59
Skröfs, ja det borde in i Svenska Akadamins ordlista! Gissningarna dräller in men ännu ingen som fått rätt...
Är osäker på om något av fröna är hela. [attachment=68490:DSCN3039.JPG]
Maggan H
13-03-2012, 08:06
Dragon, vill du ha nya frön? Jag kan se några som är hela i din påse iaf.
Rosmarin
13-03-2012, 10:09
CITAT (Maggan H @ 12-03-2012, 15:54)  Så här ska de se ut, utan 'sköffset'! ... Om ni inte har minst 5 hela frön så hojta till så får ni nya. Tack för bilden Maggan! Jag konstaterar efter att ha sett den att jag har ett frö som är helt helt och ett som är eventuellt helt helt.  Nu blir det här helt knasigt skrivet! Jag kommer att så hela påsens innehåll i alla fall så får vi väl se om det blir nåt av det eller inte.
Maggan H
13-03-2012, 19:41
CITAT (Rosmarin @ 13-03-2012, 10:09)  Tack för bilden Maggan! Jag konstaterar efter att ha sett den att jag har ett frö som är helt helt och ett som är eventuellt helt helt.  Nu blir det här helt knasigt skrivet! Jag kommer att så hela påsens innehåll i alla fall så får vi väl se om det blir nåt av det eller inte. Ska jag skicka nya till dig, Rosmarin?
I dag droppade det ner alldeles hela och fina Maggelpigor hos mig. Men vad det är vet i tusan. /A
Rosmarin
13-03-2012, 20:13
CITAT (Maggan H @ 13-03-2012, 19:41)  Ska jag skicka nya till dig, Rosmarin?  Ja tack gärna .  Jag läste att de kan ta upp till två veckor på sig att gro. Känns lite långt att vänta i fjorton dagar om nu ingenting gror  och först då börja om med att be dig skicka nya frön osv.
Maggan H
13-03-2012, 20:37
Skickar i morgon! Och de grodde här på 7 dagar...
Rosmarin
14-03-2012, 10:04
Tack Maggan!
Maggan H
14-03-2012, 20:34
Grattis Gåsis!  Efter idogt, träget gissande blev det rätt!
Idogt var nog för snällt sagt /Åsa
Och med det har Gåsis tagit ledningen! Grattis Gåsis!
Maggan H
15-03-2012, 19:20
Funderade innan idag vems busfrö som skulle sås idag....visste att det var någons.... Jovisst ja, det är ju mina frön kom jag på efter en stund! Så, har ni sått idag? Dvs ni övriga som inte har tjuvstartat....
Ånej, jag har glömt  Sist och minst... Nu ska det sås, tack för påminnelsen! /Åsa
Margith
15-03-2012, 19:29
Vahhh, skulle vi så nåt idag, mitt i veckan? Rassel, rassel bland kuverten.... Jaaaa du har rätt; Maggans fröer ska sås idag Springer genast iväg och letar fram såkrukor *brb*
Margith
15-03-2012, 19:38
Nu är jag tillbaka. Nu är det sått. Vad jag har sått? Inte en aning
Jag har också sått....men funderar vidare. Stort grattis till Gåsis /A
Maggan H
15-03-2012, 19:50
Gåsis påstår att den inte är perenn i zon 7... Jag ska se om jag kan få fram nåt om detta.
Maggan H
15-03-2012, 19:58
Japp, det gjorde jag och kan meddela att den ska tåla ner till minus 34,44 grader C, dvs Minus 30 grader F!
Jag viker mig genast, det är inte växten det är fel på utan mig som inte alltid får den att övervintra  Jag borde varit försiktigare när jag sa den inte var helt härdig /Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|