AromaJohanna
Hej, jag kommer att flytta ut merparten av mitt chiliodlande till min kolonilott denna sommar och kommer att ha ett stort antal chilisorter där ute på kolonilotten samt en del sorter (de jag tror är de mest värmekrävande) här hemma i lägenheten. Jag är intresserad av att börja med sk kontrollerad odling eller pollinering för jag vill ta vara på fröna och vill kunna säkerställa att jag får frön som inte är oplanerade korsningar. Det kommer att vara tillräckligt många sorter på min kolonilott för att jag inte vill bara köra med metoden att chansa och sprida ut sorterna på kolonilotten och hoppas på det bästa.

Berätta gärna om egna erfarenheter rörande detta eller kom med tips och råd! smile.gif
Bassam
Hej
Om du har tid och pengar Du kan göra experiment, utan måste
Du lita på den information som bifogas fröna som skrevs
Efter hundratals experiment under ledning av experter.
H.Bassam
AromaJohanna
CITAT (Bassam @ 09-03-2012, 13:13) *
Hej
Om du har tid och pengar Du kan göra experiment, utan måste
Du lita på den information som bifogas fröna som skrevs
Efter hundratals experiment under ledning av experter.
H.Bassam

Jag förstår inte vad du menar.
*Stintan*
Jag undrar snarare hur du ska kunna förhindra oplanerade korsningar om du har plantorna ute?
AromaJohanna
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2012, 15:25) *
Jag undrar snarare hur du ska kunna förhindra oplanerade korsningar om du har plantorna ute?

Med kontrollerad pollinering. Det finns olika sätt. Vad jag har sett på nätet så är ett är att slå in blomknoppar / blomklasar i ett finmaskigt tyg eller liknande, ett annat att isolera hela plantan från pollinerande insekter t ex med plast eller lämplig duk som är lämplig till plantor och ett annat är att ha plantor av samma sort samlade i miniväxthus eller tält som inte släpper in insekter (då måste man sätta fintmaskigt nät över alla vädringsfönster och liknande. All pollinering måste ske för hand med pensel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon