cf4
[attachment=68476:IMG_8381.JPG]
Hej! Jag och killen har flyttat till en lägenhet på markplan med stor altan, sol ända fram till ca 15.00. Lite blåsigt ibland, ligger rätt nära vattnet. I Uppland.
Jag är inte så kunnig, men nu när våren börjar komma så längtar jag efter att få fixa fint med växter. Har växt upp med trädgård, sått lite av varje och vill ha lite liknande här för att trivas. Nu är det helt tomt.

Det jag funderat på är: en äkta kaprifol upp mot "planket" mot grannen bredvid. Dels för att jag älskar doften och dels för att minska insynen mellan plankorna. Läste att den äkta kaprofolen är tåligare och växer snabbare?

På andra sidan funderade jag på om det går att ha en björnbärsbuske mot väggen. Och kanske smultron/jordgubbar nedanför, eller om de ska vara i egna krukor.

Är också sugen på en lavendel. Och sen ska jag ha lite penséer & annat i lådor på räcket. Kanske lite örter med.

Vilka krukor/lådor ska man ha som inte kostar allt för mycket? När kan man börja skaffa allt och plantera? Hur börjar man?

Är det bara att klippa kaprifol/björnbär efter blomning om de breder ut sig för mycket?

Hur är det med övervintring?

Något annat jag bör veta ? Andra alternativ/tips/idéer mottages tacksamt! smile.gif

Hoppas någon orkar svara på någon av mina frågor iaf, hehe. Mvh C
AnniiPannii
Hej!

Hahah allt du vill ha som björnbär, äkta kaprifol och smultron har jag som ogräs på tomten smile.gif Så olika man kan vara! smile.gif Du får gärna komma hit och ta allt...

De växter jag precis nämde växer nämligen som ogräs och har en tendens att ta över något extremt. Både kaprifolen och björnbären behöver djupa planteringar och passar inte som krukväxter. De behöver inget speciellt vid övervintringen utan klarar sig själv. Smultornen sprider sig något hemskt emd utlöpare om du inte köper en sort som inte har det smile.gif
Om man bara ska ha krukor så blir det svårare för de flesta växter som lever i krukor behöver tas in på vintern då hela krukan oftast fryser. Om man jämför med "vanlig" mark där det översta lagret fryser medans rötterna har det frostfritt.

Lavendeln är jätte svår om du ska plantera den "i backen" tyckre jag i alla fall smile.gif Passar i krukor då de kan stå torrt och soligt oavsett väder.

Om du ska täcka väggen hade jag satsat på sommarblommor som luktärt och krasse. Kanske humle? Växer otroligt snabbt och täcker det mesta på en sommar. Mera perenna sorter tycker jag i så fall klematis som kätterväxt. Vissa rosor trivs i kruka.

Mina penseer har jag redan satt ut men bor i zon 1-2. Vissa örter är jätte tåliga medans andra klarar knappt av femton grader (typ basilika).
Så fort de mesta frostnätter dragit förbi kan du plantera penseer, de kan sloka lite vid en frostnatt men reser sig sen så fint.

Vad finns under altanen? Kan du gräva en rabbat i altanen om du förstår vad jag menar? smile.gif Då ka du plantera vad du vill som tål sig i din zon..

Hoppas det var någorlunda svar på dina frågor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon