kerstinh
Som säkert hos många andra här, så börjar det bli lite trångt hemma hos mig med alla sådder. Jag har inte sått sommarblommor än, utan det jag har hittills är mest perenner och tvååringar. Jag har ett oisolerat uterum som egentligen inte är mycket varmare än utomhus, men det skyddar ju för vind och så och jag undrar hur man ska tänka när det gäller när man ska våga ställa ut lite saker där. Jag vet att chili, paprika, tomater och pelargoner absolut inte får ha minusgrader, så de får vänta, men hur är det med perenna sådder? Jag har små miniplantor av salvior, jakobs stege, fingerborgsblomma, alunrot och så massor med ettåriga vallmoplantor. Borde man kunna "avhärda" dem lite och flytta ut dem redan nu eller är det för kallt? Just nu har vi mest plusgrader, men det kan ju ändras igen. Jag har ingen extravärme i uterummet och det är nog inte så realistiskt att dagligen flytta saker in och ut, men om det skulle göra skillnad att t.ex. sätta saker under plast eller flis, skulle jag kunna ha det. Så frågan är bara om plantorna kommer att gilla uterummet eller inte.
Gåsis
Inget av det du drivit upp inne tål minusgrader nu, dom växer inte ens om det är för svalt. Kanske en fläkt i uterummet kunde räcka?

/Åsa
Eva 33c
Utan extra värme ¨som garanti för att temperaturen aldrig sjunker under 5 grader så kan du inte använda uterummet. Men en fläkt är ingen dyr sak, och nu när solen värmer på dagarna så kommer den ju inte att gå konstant. Jag sätter in fläkten i mitt växthus 1 april varje år. Till att börja med har jag ett "tält" av bubbelplast som fläkten får värma upp vid behov. Då ställer jag ut purjolök och eventuella innesådda perenner och lite annat som jag anser bör tåla detta : )Sen räcker inte tältet till men då har vi kommit längre in på våren och fläkten klarar att hålla hela växthuset över 5 graders strecket i allafall. Tomater och gurkor och sånt sätts inte ut förrän i slutet av maj.
kerstinh
Tack för svaren! Jag hade nog mistänkt att det inte går bara sådär i uterummet. Men man måste ju kolla ändå. ;-) Jag har nog aldrig förstått det där med extra värme. Att man kan ha någon sorts element fattar jag, men en enkel fläkt som ni pratar om, lyckas den verkligen värma flera grader bara genom att blåsa runt luften eller är det någon sorts frostvakt ni pratar om som också värmer samtidigt som den blåser?
Jag borde kanske börja titta lite på sånt, för det verkar ju väldigt trevligt att kunna utnyttja uterummet lite tidigare på året. :-)
katah
Allt beror på hur stor uterum du har.
Om du kan bygga en enkel ställning, någon planka över ett par stolar eller en vädringsställning
och sedan någon täcke eller plast över det hela håller man värmen väldigt bra, när utrymmet blir mindre.

En värmefläkt kostar något kring 100kr , se till att det finns möjlighet att reglera blåset och värmen,
det finns oftast en enkel vridknapp ( ingen värmedgrad, utan bara olika lägen).
Placera en termometer in så ser du snabbt vilken effekt ska du ha för värmeblåsen.
När man har koll på utetempen, uterumstempen och av. " tältet " tempen vet man snabbt vilket läge man ska ställa apparaten under "kommande natten".
Eva 33c
CITAT (kerstinh @ 14-03-2012, 08:58) *
men en enkel fläkt som ni pratar om,

Ursäkta att jag uttryckte mig lite luddigt, jag menar förstås en värmefläkt (som katah påpekar) Hade jag ett uterum skulle jag absolut använda det för plantuppdragning tillsammans med en värmefläkt! Billigare att värma upp än ett fristående växthus med glas i väggarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon