Sidor: 1, 2
Gåsis
Det där med minuspoäng är allt tur det inte finns. Jag måste ha gissat på minst hundra sorter och fått rätt på fem coolgleam.gif Man får helt enkelt nöta ner sina motståndare, förr eller senare ger dom en rätt tummenupp.gif

Åsa
Lady Hamilton
Jag är bara orolig för att ni som är med på mässan kommer att tvinga mig att gå omkring med en DUMSTRUT på huvudet ninja.gif där det står Sveriges sämsta frögissare! Begriper inte hur ni kan vara så duktiga på att gissa rätt växt endast att titta på fröet dunno.gif
Men det känns skönt att vi verkar vara fler som inte har en aninga om vad det är för fröer ni andra skickar smiley_small_hug.gif
Rosmarin
CITAT (akbk @ 27-03-2012, 13:54) *
lugn bara lugn trostar.gif

du är inte sist smiley_small_hug.gif det är jag

Jag har inte ens försökt gissa, jag gav upp för en sisådär... 2 månader sedan. giggle.gif jag insåg ganska snabbt att alla försök från min sida skulle resultera i KATASTROF -cry-.gif

snart kommer även mina busfrön till er. Dottern har varit med och valt och jag är så glad för det lilla jag får från den fronten i ämnet bravo.gif
det blir inte så svårt men fint och vackert och trevligt och mysigt och sött och....
snart whist.gif

akbk

Vet du akbk, man behöver inte vara säker för att gissa. Många av gissningarna är just formulerade "Jag undrar om det skulle kunna vara...", "Jag har ingen aning, men jag skickar en vild gissning på..." och det gör hela leken lättsam och skojig att man får lov att gissa fel. På mina fröer har jag hittills fått in VÄLDIGT VARIERANDE svar, och det är ju bara trevligt att folk gissar.

Första året kände jag det så som du beskriver det. Tyckte att alla andra var så himla duktiga och att jag själv inte kunde något. Jag hade nog inte många rätt det året... vi räknade inte på den tiden. Men det som var jättespännande var ju att så och se vad som kom upp i dessa anonyma sådder. Och upptäcka växter som man inte hade en aning om att de fanns. Och sedan de mer eller mindre galna diskussionerna runt omkring som man kan kasta sig huvudstupa in i vare sig man är duktig på att identifiera fröer eller inte. Detta är busigt på många olika sätt. Busfrön som sås, busiga diskussioner busfrön emellan och buskul.

Vad roligt att dina fröer är på gång. Och så roligt att din dotter har fått vara med och välja!
Margith
akbk: Rosmarin har gett dig ett jättebra svar, men jag tycker att hon glömt en av grejerna som är så roligt med det här:

Innan jag har gissat färdigt blir det vanligtvis mååånga PM blush.gif Då lär man känna varandra smile.gif
Rosmarin känns som en väldigt nära vän till mig nu, men jag tror att hon är ganska less på mig vid det här laget rotfl.gif

Några minuspoäng utdelas inte och det är snälla och goa människor som är med i det här.
Jag lovar att du törs skicka iväg några gissningar smiley_small_hug.gif

Jag ser fram emot dina fröer. Dottern har varit med och valt... låter spännande.
Anki V
Fast man kan bli galen av dessa busfrön också crazy.gif .

Just nu tror jag att jag lyckats klura fram 5-6 ledtrådar till Rosmarins bonusfrön....... med det är bara det att jag får inte riktigt ihop det på slutet. Vilken växt jag än provar är det alltid någon liten jäkla trådända som hänger löst......+ att jag glömt bort hur fröna såg ut -cry-.gif

Margiths 2:a har precis fått sina första karaktärsblad och jag väntar bara på att hon ska komma med någon snyggt inlindad ledtråd....samtidigt så tänker jag att det kanske hon redan gjort och att jag missat den blink.gif

I övrigt håller jag med damerna ovan......Det här är bara på kul och gissar man igenom hela floran så blir det till slut rätt tummenupp.gif . I alla fall kan man pricka in rätt familj.

Ser fram emot dina frön och beklagar att jag måste arbeta. Det blir alldeles för få timmar kvar på dygnet till busa laugh.gif .

/Anki

Rosmarin
CITAT (Margith @ 30-03-2012, 13:12) *
akbk: Rosmarin har gett dig ett jättebra svar, men jag tycker att hon glömt en av grejerna som är så roligt med det här:

Innan jag har gissat färdigt blir det vanligtvis mååånga PM blush.gif Då lär man känna varandra smile.gif
Rosmarin känns som en väldigt nära vän till mig nu, men jag tror att hon är ganska less på mig vid det här laget rotfl.gif

Några minuspoäng utdelas inte och det är snälla och goa människor som är med i det här.
Jag lovar att du törs skicka iväg några gissningar smiley_small_hug.gif

Jag ser fram emot dina fröer. Dottern har varit med och valt... låter spännande.

Helt sant. smiley_small_hug.gif Man får många nya väldigt goda vänner också i den här leken om man vill.
Peztis
CITAT (Rosmarin @ 30-03-2012, 11:43) *
...
Första året kände jag det så som du beskriver det. Tyckte att alla andra var så himla duktiga och att jag själv inte kunde något. Jag hade nog inte många rätt det året... vi räknade inte på den tiden....

Nä, det där med att räkna och hålla koll är mitt fel! blush.gif
Jag verkar vara sådan att kan jag lista upp saker, jaha, då gör jag det.

Tänker på det emellanåt, tycker ni att det är dumt och fel? Att det blir för mycket stress och att det tar udden av det roliga med Busfröerna? Jag förstår om ni tycker det men samtidigt får jag PM från en del när det blivit en poäng till för någon som prickat rätt.
Jag tycker att det ger en dimension till i detta med Busfröer, det är så mycket som är kul:
* Det kommer RIKTIGA kuvert i brevlådan som inte innehåller räkningar.
* Det är så spännande att öppna fröpåsarna - ska jag se på en gång vad det är?
* Man får fröer på sådant man inte ens visste fanns.
* Man får bra hjälp att driva upp dem.
* Det är så underbart nöjsamt att titta i krukan varje dag och se om något har grott!
* Det är kul att kolla runt på internet efter ledtrådar, titta på fröbilder, leta igenom sina egna påsar - kanske man kan klura ut vad det är?
* Känslan är underbar när man äntligen får ett "Grattis Peztis, du har gissat rätt!"
* Det blir så fint i rabatten! Och det är kul att tänka, det där Buset fick jag av Anki och den av Margith. Vad fint de växer! Men! Vad hände med Rosmarins plantor! Åh nä, det gick inte något bra med dem. crying.gif

Så tycker jag! biggrin.gif

Och så glömde jag ju lite!
* I år lyckade jag lista ut vad 3 av fröerna är! Vad kul!
* Tänk vad duktiga människor det finns här på Odla! Och vad kul att de vill leka med mig!
Anki V
I dag har jag omskolat små söta Hattstugebus tummenupp.gif

Anki
hattstugan

Dags för lite ledtråd kanske?

Denna finns även i Rött men denna är Gul!!
Maggan H
Nä, ringer inte den minsta lilla klocka... confused.gif

Växer på gör dom i alla fall:

[attachment=68974:P4060010.JPG]
hattstugan

Ingen mer än Rosmarin som vågat sig på Bonusfröet än!!
Ledtråd till Bonuset: Förr en vanlig växt på våra åkrar och den finns som förädlad i fler färger!!

Veckan ut att gissa på både BUS och BONUS sen talar jag om vad ni fått!!
hattstugan

GRATTIS Anki V som kommit på vad Bonusfröet är!
Peztis
Grattis till Anki som nu leder med en *!
Anki V
Jag tackar allra ödmjukast och tackar speciellt för ledtråden.

/Anki
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 24-04-2012, 17:11) *
Grattis till Anki som nu leder med en *!

Jaså minsann! Och vad ska en annan kontra med nu då? ranting.gif Finns liksom inte fler fröer att gissa på ... förutom Peztis "gräsliga" ( giggle.gif ) fröer som hon inte själv vet vad det är ...

giggle.gif

Grattis Anki! blomma.gif (Hoppas att du förstår att jag bara skojar. kompiskram.gif )
Peztis
Nä just det! Ni får väl ta och lösa mitt problem så kan ni få två ** i kanten!
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 25-04-2012, 15:57) *
Nä just det! Ni får väl ta och lösa mitt problem så kan ni få två ** i kanten!

Ja, får väl ta och grunna lite på detta nu då...
Peztis
Kan vi inte få lite fler ledtrådar? Vill ha lite fler poäng!!! biggrin.gif
hattstugan

Har skrivit förut att Buset ska vara en ettårig växt men här hos mig är den perenn! Blir ca 40-50 cm hög! Blommar från midsommar och tills vintern säger stopp! Finns även i Rött men den här blir Gul!

Bonuset är en gammal växt som fanns vild förr! Nu finns den även som förädlad i flera färger och då en vanlig trädgårdsväxt! Gillas av Humlorna!
hattstugan

Inga fler som vill gissa???

Kommer inga mera förslag innan tisdagkväll 1/5 avslöjar jag vad ni fått!
hattstugan

Eftersom inga fler gissningar har kommit så talar jag nu om vad ni fått!!

Buset: Sommarrudbeckia Gul

Bonuset: Åkerklätt
Lady Hamilton
Tack kompiskram.gif
Maggan H
Vad roligt, har inte sått någon av dem innan! Tackar!
Rosmarin
Jag sådde bonusfröna i rabatten för ett par dagar sedan och de har redan kommit upp. Härlig växtkraft!
Peztis
Väcker liv i denna tråden för att meddela att hos mig är den också perenn, verkar det som! Vad glad jag blir för det för jag hade tänkt ta frön i höstas men allt möglade...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon