Majbo
Hej!
Ny här på forumet!
Har förköpt mig på vackra rosor på Odla.nu:s erbjudande, blev lite fler än jag hade planerat, och paketet kom snabbt som blixten... nåja, har dem nu stående i en hink med vatten i källaren. I morgon bitti blir det till att gräva gropar på de soligaste ställena i trädgården.

Min fråga är om jag verkligen behöver åka iväg och köpa speciell rosjord? Har några påsar med vanlig planteringsjord och har även kompostjord som jag tänker ta ur min varmkompost. Läste någonstans att rosor gillar lågt ph så det är bra med torvjord, men det håller ju vatten så det är väl risk att rötterna endera ruttnar eller fryser på vintern? På ett annat ställe står att rosor gillar lera (det har jag gott om, bor i Surte!).

Please, ni som är erfarna rosodlare, ge mig tips om vilken jord som är bäst.
octachoron
Rosor behöver inte låg pH-jord.
Numera jordförbättrar jag oftast med kompostjord istället för köpt rosjord, dock så har jag från början tung lerjord. Dock så kräver rosor ganska mycket näring i jorden så jag slänger ner en näve benmjöl vid plantering.
Kajsa
Köp några säckar med kogödsel och blanda i jorden och blanda med kompost och planteringsjorden. Jag blandar också i benmjöl, ett par nävar i varje ros grop som octachoron, långsam näring.

Torvmull har jag bara under mina Rhododendron ingen annanstans. Har en sandig jord och det enda jag gräver ner i rabatterna varje år är en massa kogödsel, kompost och matkompost, (aldrig konstgödning )

Rosjorden är bra att blanda med, har den mest till nya klematis, men en 50 liters säck med rosjord till en större ros blir en bra start, men det blir dyrt med dom påsarna om man ska plantera många rosor. Då är det bättre köpa säckar med kogödsel och blanda i, det får man ofta till bättre pris på våren. Du slipper alla svåra ogräs också med gödsel på påse.

Eftersom jag har en sandig, lätt jord som kräver näring sparar jag i säckar, bananskal, kaffefilter och äggskal det petar jag eller gräver ner från vår till höst vid rosorna, gratis krut. Jag är så nitisk så jag tar med mig bananskal från jobbet. Läste om det tipset för längesedan på Rosensällskapets hemsida.

Och Välkommen till oss på Odla rose.gif du får fota dina rosrabatter i sommar så vi får se
Majbo
Tack för era svar, guld värt!

Jag har ngn säck med komumma hemma så det blir bra, ska köpa benmjöl. Då behöver jag inte vara så rädd att det kommer med för "stark" kompost, dvs grönsaksblad o dyl som ännu inte har komposterats klart.

Fick jordslå rosorna i ett par hinkar i källaren istället, ska få hit några starka karlar i nästa vecka som ska rikta upp stängslet runt tomten innan jag planterar, dumt om de trampar sönder de sköra skotten. Vill gärna ha några rosor längs med stängslet.

Kan man räkna med blommor redan första sommaren när man planterar barrotade rosor i slutet av mars i zon 2? Jag köpte tre klätterrosor (Flammentantz, Mme Alfred Carrière och New Dawn), två buskrosor (Julia Renaissance och Leonardo da Vinci) och två att ha i rabatten (Rumba och Chocolate Ruffles).
Kajsa
Rabattrosorna får du blommor på i sommar, kanske får du ha lite mer tålamod med klätterrosorna.
Flammentanz blommar en ggn mitt i sommaren på äldre grenar.
Lena i uppsala
Om du har lerjord behöver du inte köpa rosjord,då den innehåller det.Gör som andra skrivit med kompost o.s.v.
Majbo
Tack för era svar!
Det fanns bara blodmjöl att köpa på det stället jag var på. Går det lika bra, eller är det just benmjöl som ska användas? I affären visste de inte om de var utbytbara.
octachoron
Blodmjöl är för snabbverkande och ger bara kväve för att användas till nyplanterade rosor. Bra för lökväxter på våren dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon