katah
Jag har inte odlat så mycket ärter och bönor förut.
Nu när jag läster är det väldigt blandat info om hur man ska göra för att förvara dom.
Ibland står det att man ska skörda dom omogna, förvälla, frysa in.
Andra att man bara spritas och torkas när de är mogna.

Finns det någon bra informationsida där man kan läsa allmänt om odlinga och användning av ärter och bönor?

Jag tänker testa några olika sorter i år som jag har köpt och bytt till mig, men funderar om jag skulle kunna
så " ica ekologiska ärtor" http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Vara-egn...co-Gula-arter-/
Direkt från påsen och få likadana?

Då undrar jag förstås hur man skulle skörda dom, mogna, omogna och när vet man när de är mogna/omogna?
Preussen
CITAT (katah @ 18-03-2012, 16:44) *
Jag har inte odlat så mycket ärter och bönor förut.
Nu när jag läster är det väldigt blandat info om hur man ska göra för att förvara dom.
Ibland står det att man ska skörda dom omogna, förvälla, frysa in.
Andra att man bara spritas och torkas när de är mogna.

Finns det någon bra informationsida där man kan läsa allmänt om odlinga och användning av ärter och bönor?

Jag tänker testa några olika sorter i år som jag har köpt och bytt till mig, men funderar om jag skulle kunna
så " ica ekologiska ärtor" http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Vara-egn...co-Gula-arter-/
Direkt från påsen och få likadana?

Då undrar jag förstås hur man skulle skörda dom, mogna, omogna och när vet man när de är mogna/omogna?

Såtillvida de ej är hybrider, vilket jag ej tror, så går de att sätta och få likadan skörd. När baljorna gulnar och ärtorna ser ungefär likadana ut som dem du sådde är de mogna. Du låter ärtorna/bönorna vara kvar och torka i baljan, mognar de ej på fält får du ta o torka plantan någon annanstans. Häng dem luftigt. Tänk på att du behöver lite arealer för att få ihop ett kok eller 2. Själv odlar jag sojabönor för groddning. I övrigt är baljväxterNa jag odlar bondbönor, skärbönor och sockerärtor, ger bra god skörd. Hade jag odlat mer ärtor skulle det vara gråärtor. Googla greypea.
katah
Det börjar klarna sakta, jag har försökt läsa en gång till på Runåbergs häfte och på nätet idag.

Jag har börjat förstå att bondbönan ska vara ett " säkert kort" och någon sådan tänker jag testa,
något typ av haricots verts har jag också och har lärt mig att dessa ska skördas tidigt så att det blir just
haricots verts.
Någon vanlig ärta blir väl också gott.

Dessa ica-ärtor tänkte jag odlar för att kunna odla ärtskott under vintern. Det gör jag nu och gillar att blanda dom till smoothies.

Preussen, hur använder du grodda sojabönor, till sallader eller som tillbehör som alfa-alfan?
blir det lönt att odla dom i Östergötland ( zon 2 men pga. vindarna från Vättern ibland zon 3)?

Är det förresten vettigt att fröodla blålusern ( alfa-alfan) till vinterns groddning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon