Full version: Odla maskros?
Carex
Nu tror ni säkert att jag är helt tokig! Men jag skulle vilja odla maskros i sommar, i kruka, väl övervakad såklart. Jag tycker att blommorna är fina och bladen ska tydligen gå bra att blanda i sallader.
Är ingen maskrosexpert men jag har noterat att vissa är lågväxande och har blad som ligger platt mot marken medan andra är höga med stora blad som pekar uppåt.
Jag vill ha den lilla lågväxande i kruka, har det någonting att göra med växtstället? Kan jag hålla den låg genom att ständigt skörda blad? Eller beror det på att det är olika sorter?
Hade tänkt mig att gå ut på ett avskilt ställe som inte ligger nära trafik eller andra smutsiga platser och gräva upp en, ansa den, skölja av jord (för att kontrollera vad jag får med) och sätta i en kruka där jag kan hålla ögonen på den hela tiden.

Jag kan nog tänka mig att man måste vara väldigt nogrann med att nypa av fröställningen innan de hinner blåsa iväg också.
Tips och idéer?
Fotograf Johanna
Jag har precis sått en rosa maskros (Taraxacum pseudoroseum). Den är inte alls lika spridningsbenägen och konkurrenskraftig som den vanliga ogräsmaskrosen. Det kanske kan va nåt?
*Stintan*
Maskrosor som växer där folk går och trampar eller kör med klippare har en benägenhet att växa med blad som ligger efter marken. Som nån sorts överlevnadsinstinkt. Vet inte om jag sett det växtsättet på ställen där maskrosen får växa fritt.
Dom har ju långa pålrötter så du får ta med dig stora spaden biggrin.gif
Robbanp
"I Sverige förekommer tolv artgrupper (sektioner) med omkring 1000 småarter." Enligt Den virtuella floran.
Så växtsättet handlar nog mer om vilken art det är än var den växer. Tänk på att fröna fortsätter mogna även om blomman är avknippsad så att du inte kastar den vid sidan om.
EKLO
Tänk på att bladen blir godare, mjällare och mildare om du täcker med ngt mörkt så att solen inte kommer åt. Det gör det förstås svårare med blomning!
Peztis
Tänkte också på den rosa maskrosen som spirar här i en kruka samt även i rabatten.
Carex
Tack för alla tipsen, då är jag inte galen trots allt!;) Jag har spanat in den rosa maskrosen, och den är såå fin. Men vanlig är enklare att få tag på, hehe. Det verkar då som om man ska misshandla den lite för att få den liten, eventuellt hitta en som redan är småvuxen av sig.
Och man kan ju täcka den till att börja med och äta lite av bladen och sedan låta den växa mer fritt med ljus och njuta av blommorna:)
KRT
CITAT (Peztis @ 22-03-2012, 16:14) *
Tänkte också på den rosa maskrosen som spirar här i en kruka samt även i rabatten.

Om du bestämmer dig för att plocka bort fröställningarna, och ändå ska slänga dem får du gärna skicka ner dem till mig flirting.gif Det var ju HUR coolt som helst med rosa maskrosor!!!

Har förresten sått dubbla tusenskönor - maken kommer få spader när han inser att jag köpt frö och medvetet odlar något han drar upp när det hamnar i gräsmattan smile.gif
marie k
det finns en vit maskros också, som verkar ha samma slags egenskaper som den rosa, den ska jag försöka odla i år:)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon