Full version: Dubbelseende
Sidor: 1, 2, 3
fvd
Bra att du inte har långtråkigt. Det är ju personligt vad som passar olika personer. Jag använder faktiskt ljudböckerna som sömnmedel på kvällarna ett skönt sätt somna tycker jag. På dagarna blir de mitt sällskap utan att ställa krav som levande människor gör.
malcolm
Jo men jag HAR ju långtråkigt, jobbigt när man inte klarar det man vill göra och jag skull verkligen uppskatta lite besök och socialt umgänge. *suck*
*Stintan*
Hoppas ditt dubbelseende snart går över. Förstår verkligen att det är jobbigt.
Cacki
Förstår verkligen att det är frustrerande för dej malcolm. Det är mer eller mindre varje sak som hindrar en från att fungera som vanligt. Det märkliga är bara att det nästan alltid är mest påtagligt i början. Människan har en otrolig förmåga att anpassa sej efter ett tag. Du får försöka trösta dej med att det nog är som mest jobbigt just nu för även om det verkligen är så illa att det kommer att hänga i någon månad så kommer det förhoppningsvis ändå att bli lättare och lättare att leva med det.
Även ögonen har en viss förmåga att ställa om sej (på gott och ont) när den ena korpgluggen blir "obrukbar". Så är det ju t.ex för personer som plötsligt blir blind på ena ögat. I ditt fall beror det naturligtvis på hur mycket synfelet skymmer det friska ögat men om det var läkaren som rekomenderade sjörövarlappen, så måste h*n väl anse att det var bästa lösningen. Annars måste man ju även tänka på att ge det friska ögat en chans att hänga med i anpassningen tillbaka allteftersom det andra tillfrisknar så att det inte drar ut på tiden ännu mer menar jag.
Hoppas att du snart blir bra i ögat igen!
malcolm
Det var inte någon läkare som rekommenderade det här med lappen utan det kom jag på själv eftersom jag märkte att jag inte såg dubbelt om jag blundade med det ena ögat, spelar egentligen ingen roll vilket öga jag täcker för eftersom det inte är själva ögat utan muskelm till det högra, ändå föredrar jag att täcka för det vänstra eftersom jag verkar högerögd och ser bättre med det.
malcolm
Fy tusan vad jag är trött på det här nu, drabbas av yrsel trots svart lapp och springer in i saker hela tiden. Inte ser jag som jag skall heller och det är med stor möda jag skriver detta och inte nog med det, är så fruktansvärt trött så det liknar ingenting.
Eva i Skåne
CITAT (fvd @ 04-04-2012, 10:41) *
Bra att du inte har långtråkigt. Det är ju personligt vad som passar olika personer. Jag använder faktiskt ljudböckerna som sömnmedel på kvällarna ett skönt sätt somna tycker jag. På dagarna blir de mitt sällskap utan att ställa krav som levande människor gör.

Jag somnar också till ljudböcker om jag ligger ner. Detta tycker jag är irriterande för det är så svårt att hitta var i handlingen jag somnade in. Är det inte så för dig?
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 06-04-2012, 16:39) *
Fy tusan vad jag är trött på det här nu, drabbas av yrsel trots svart lapp och springer in i saker hela tiden. Inte ser jag som jag skall heller och det är med stor möda jag skriver detta och inte nog med det, är så fruktansvärt trött så det liknar ingenting.

trostar.gif
Myosotis
CITAT (malcolm @ 06-04-2012, 16:39) *

trostar.gif smiley_small_hug.gif
malcolm
CITAT (Eva i Skåne @ 06-04-2012, 16:48) *
Jag somnar också till ljudböcker om jag ligger ner. Detta tycker jag är irriterande för det är så svårt att hitta var i handlingen jag somnade in. Är det inte så för dig?

Jo det är hopplöst och i det här fallet skulle jag föredra gamla hederliga kasettband, samma sak med DVD vs. VHS.
malcolm
Var på återbesök till ögonkliniken i torsdags och därifrån skickades jag vidare till neurologen där jag blev inlagd, a..lla möjliga test har blivit gjorda inkl.magnetröntgen men de har ännu inte hittat något alarmerand men dubbelseendet ä fortfarande kvar
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 23-04-2012, 13:20) *
Var på återbesök till ögonkliniken i torsdags och därifrån skickades jag vidare till neurologen där jag blev inlagd, a..lla möjliga test har blivit gjorda inkl.magnetröntgen men de har ännu inte hittat något alarmerand men dubbelseendet ä fortfarande kvar

Funderar på om det är bra eller dåligt. Bra att de inte hittar något fel men samtidigt ÄR det något som är fel. Har du provat en månad utan AKB? Vete 17 om jag hade pallat för det. unsure.gif
malcolm
Även om jag inte ser såbra på min 15" lap top så kan jag i alla fall lyssna på dem. biggrin.gif
Biggan_
CITAT (malcolm @ 23-04-2012, 13:20) *

Det måste ju finnas en anledning till att du ser dubbelt. Hoppas dom hittar den, för så här kan du ju inte ha det.
trostar.gif
malcolm
Nu är jag innerligt trött på detta, har genomgått allehanda tester och tagit alla prover i boken inkl. magnetröntgenutan resultat och imorgon skall jag flyttas till ett rehansjukhus..??? för vidare behandling pch jag fattar ingenting. Rehab skulle det stå men jag klafradeinte av att ändra.
Eva i Skåne
Så tråkigt för dig att man inte hittar felet trostar.gif
Myosotis
trostar.gif
Gossen Ruda
Det var skit också. Det är bara att hoppas på att det går över av sig själv då. sad.gif
fvd
Någon sorts förklaring borde du väl kunna få. Till dess ät dem ur huset och ta för dig av uppassning när du kan. Om du orkar kan du ju be bibliotekarien om hjälp med underhållning. Så blir du i fin form tills du kommer hem. Krya på dig. kompiskram.gif
mamamaggan
CITAT (fvd @ 24-04-2012, 21:28) *
Någon sorts förklaring borde du väl kunna få. Till dess ät dem ur huset och ta för dig av uppassning när du kan. Om du orkar kan du ju be bibliotekarien om hjälp med underhållning. Så blir du i fin form tills du kommer hem. Krya på dig. kompiskram.gif

tummenupp.gif trostar.gif
malcolm
Nytt sjukhus men inga förklaringar, träffade en kvinna på lunchen som lidit av dubbelseende i tio år och hon hade fått sina glasögon specialslipade, vore kanske något för mig men jag undrar vem som betalar sådant...
*Stintan*
Men frågar du inte? Det låter helt otroligt att dom inte kan säga nånting. Hur ska rehabilitering kunna ske om dom inte vet vad som är fel?
fvd
Det har du missuppfattat. Malcolm har gått igenom mycket och har flera andra bakomliggande fysiska orsaker som kan spela in här. Han gör alldeles rätt som tar hjälp av sin omgivning (i det här fallet vi) det är så man tillfrisknar. Det är respektlöst att insiuniera att det skulle vara något annat än det han säger.
mamamaggan
CITAT (Bennys trädgård @ 25-04-2012, 20:15) *
Känns mer som att det är en viss person som söker uppmärksamhet snarare än att det har med sjukdomar och symtom att göra... angel_not.gif

Det finns ett ordspråk som säger att " genom sig själv känner man andra ".
heinrich_stubel
CITAT (fvd @ 25-04-2012, 22:28) *
Det har du missuppfattat. Malcolm har gått igenom mycket och har flera andra bakomliggande fysiska orsaker som kan spela in här. Han gör alldeles rätt som tar hjälp av sin omgivning (i det här fallet vi) det är så man tillfrisknar. Det är respektlöst att insiuniera att det skulle vara något annat än det han säger.

Håller med.
malcolm
Jag äter inga tunga mediciner och inte är jagsvintrött" heller, dubbelseendet lär bero på att muskulaturen till mitt högeröga inte fungerar som den skall och det i sin tur lär bero på min diabetes.
fvd
Går det att behandla ?
malcolm
CITAT (fvd @ 26-04-2012, 22:34) *
Går det att behandla ?

Det går att operera men då blir det fel åt andra hållet om det skulle gå tillbaka av sig själv.
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 27-04-2012, 09:41) *
Det går att operera men då blir det fel åt andra hållet om det skulle gå tillbaka av sig själv.

Men herregud vad kompliserat det blev.

Har opererat ett öga för c:a 30 år sedan p g a skelning och det har varit bra i 15 - 20 år iaf . Nu vill det gärna åka iväg igen .

Att korrigera med glasögon då ? Så hade jag det i 15 år innan operationen och det funkade bra .

Om jag var dig skulle jag höra mig för om korrigerande glasögon .
malcolm
Blir glasögon med specialslipade linser om jag får välja.
fvd
Du är klok som vanligt. Jag känner en "viss" lättnad jag var rädd för att kunde vara något med hjärnan eftersom du har haft stroke (är inte sjukvårdskunnig). Samtidigt är de ju själva fa.....n du behövde inte en grej till. kram1.gif
malcolm
Mina båda strokes började med dubbelseende men det var sju resor värre än detta, då for högerögat ut så långt till höger som det är möjligt och det är omöjligt att med vilja få ögat att peka så långt åt sidan som då. Inga glasögon i världen hade kunnat kompensera för något sådant, nu syns knappt skelningen men ställer till nog med problem i alla fall.
fvd
Alltid något hoppas det ordnar sig.

Anma
CITAT (fvd @ 01-05-2012, 21:30) *

Förlåt, men det där var lite roligt. giggle.gif

Hoppas att det ordnar sig för dina ögon, Malcolm.
Själv har jag plötsligt blivit halvdöv. Det är konstaterat att felet inte kommer utifrån, alltså vaxpropp eller något annat enkelt. Ska på hörseltest om ett par dagar så får vi se hur illa det är. Kan hända upplever jag det värre än vad det är för att jag alltid hört så bra tidigare.
fvd
Har du rätt i humor är en välsignelse. Omedvetet dubbelklickar jag för att jag sympatilider lite i förhoppning att det lättar för Malcolm. confused.gif
malcolm
Just nu är jag hemm för permission, först skulle jag inte få åka men sedan fick jag fast det höll på att gå i stöpet i allra sista stund då en sköterska började förhöra mig om mina mediciner i allra sista stund. Nåja, hemma är jag i alla fall och dubbelseendet är precis som förut, Bland posten som samlats medan jag varit borta låg en kallelse till ögonmottagningen vid Huddinge sjukhus den 22 maj, undrar just vad de vill... Ångrar nästan att jag åkte hem men jag har i alla fall större skärm här och får bestämma själv över TV:n.
Gossen Ruda
Låter lite märkligt att de inte vill släppa ut dig trots att de ändå inte behandlar dig. confused.gif Kämpa på.
Ugglemormor
Malcolm,
Ta dig nu till ögonkliniken när du fått tiden, de kanske kan hitta/veta mer vad det hela beror på ...... tummenupp.gif
Vet själv hur jobbigt det kan bli när man ser konstigt ...... sick.gif i mitt fall var det ett tag efter de nöd vändiga operationer i ögonen som gjordes, men hann packa bilen i brevlådan och visste inte om det verkligen var 3 lyktor eller 1, så inte var det kul inte ...... w00t.gif
Eva i Skåne
Det måste ha varit allvarliga problem med dina ögon Ugglemormor om du trodde du kunde packa bilen i brevlådan biggrin.gif

Skämt åsido - Det är verkligen ett handikapp när man har problem med ögonen. Jag har faktiskt också haft det, för många år sedan, och vet hur jobbigt det är. smiley_small_hug.gif
mamamaggan
Håller tummarna för dig Malcolm !

Det är jobbigt med dubbelseende , har som sagt skelat och blivit opererad. Först korrigerades synen med glasögon men när jag inte fick köra bil , inte kunde laga mat ( la köttet bredvid stekpannan ) inte kunde läsa och därmed inte jobba så blev det operation.

Den har hjälpt men nu , 30 år senare , så kommer problemen tillbaka fast ännu inte lika besvärligt som innan op.

Så jag hoppas att de kan hjälpa dig på något smart sätt för det är inte roligt att ha det som du har det . trostar.gif
fvd
Jag förstår inte så mycket av vården men kommunikation och samordning verkar inte vara "prio". Du får ju vara chef i fortsättningen också. men det kanske blir bäst så. Det gamla slitna uttrycket att man måste vara frisk för att orka vara sjuk gäller än. Jag säger som gossen kämpa på !
Ugglemormor
Eva i skåne,

Jag har ett DNA-fel i mina ögon då hornhinnan kan spricka/ bli trasiga och då måste de skala av hela hinnan under laser och det brukar ta 2-3 mån att det läker så att jag har normal syn igen. (faasen så ont det gör!)
Oftast har det hänt under flygning eller i hotellrum med luftkondition. För att det inte ska bli så illa, beh. jag ögonen med salva under mina flyg. + hotell, annars har jag inte några som helst besvär ....... men kontroll 2ggr/år på ögonkliniken ......... whist.gif

Så jag förstår hur Malcolm upplever det hela ....... kompiskram.gif

Har nu klarat mig utan sådana "olyckor" under de sista 6 åren med försiktighet och vetskap om det hela... thanks.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 05-05-2012, 13:53) *
packa bilen i brevlådan

biggrin.gif Det kanske var en stor brevlåda. Eller en liten bil.

Malcolm: trostar.gif
heinrich_stubel
CITAT (fvd @ 05-05-2012, 14:51) *
Jag förstår inte så mycket av vården men kommunikation och samordning verkar inte vara "prio". Du får ju vara chef i fortsättningen också. men det kanske blir bäst så. Det gamla slitna uttrycket att man måste vara frisk för att orka vara sjuk gäller än. Jag säger som gossen kämpa på !

En bra vård kostar pengar. Tyvärr vill väldigt många ha en bra vård, men när det blir tal om att bekosta den i from av högre skatter säger de tvärt nej.
Christa
CITAT (Bennys trädgård @ 25-04-2012, 20:15) *
Känns mer som att det är en viss person som söker uppmärksamhet snarare än att det har med sjukdomar och symtom att göra... angel_not.gif

Som sagt: Hittar de inget fel så är det kanske något psykiskt som ligger bakom det hela. Är man extremt trött så är det inte helt ovanligt att man ser dubbelt. Samma sak gäller om man går på tunga mediciner. Men antar att det är för privat fråga.
Jag hoppas för all del att det har med det att göra, än att det är ngn fysisk sjukdom som du är drabbad av.

Och oss karlar emellan: Vi har inte kommit så bra överens du och jag, men jag önskar hjärtligen att du blir fri från detta symtom som verkar oerhört jobbigt!

Man kunde ju nästan tro att du är läkare. När dom inte hittar orsaken till patientens symptom så vill dom gärna säga att det är psykiskt vilket det nästan aldrig är.

Däremot kan jag bli ganska frustrerad över att du Malcolm inte tar hand om din kropp och sedan blir förvånad över att du får problem med den.
malcolm
CITAT (Christa @ 06-05-2012, 17:57) *
Däremot kan jag bli ganska frustrerad över att du Malcolm inte tar hand om din kropp och sedan blir förvånad över att du får problem med den.

Hur vet du det?
KRT
Jag är lite förvirrad - har du fått en diagnos nu och varför vill de inte släppa dig i så fall?

Det måste vara grymt frustrerande för dig, att se är så grundläggande och när man får problem med synen är det så enormt handikappande att det inte är sant. Man inser först du hur mycket man verkligen använder ögonen till.
Jag är själv livrädd för förlora synen, har mycket dålig synskärpa (nästan blind utan glasögon/linser) och jag vill inte ens tänka på vad som skulle hända om jag inte skulle kunna korrigera det.... Håller verkligen tummarna för att det ska lösa sig på något sätt - helst att det går tillbaka av sig själv SNART!!!!!
Christa
CITAT (malcolm @ 06-05-2012, 18:03) *
Hur vet du det?

Du har ju berättat en hel del här i odla.
Anma
CITAT (Christa @ 06-05-2012, 17:57) *

Tycker inte du att det är väldigt frustrerade att du som tar hand om din kropp (efter den förmåga du har) ändå får problem med den?
malcolm
Nej, jag har inte fått någon diagnos ännu men den 11:e och den 22:a skall jag till ögonmottagningen igen, det jag ligger inne för nu verkr vara rehbilitering för mina strokes 2005 och 2009,,,? Bättre sent än aldrig men ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon