Full version: Solvin
snufflan
När jag var barn, brukade min farmor göra något som kallades "solvin" el. blåbärsvin. Jag kommer i håg att hon fyllde glasflaskor med blåbär och vatten, som hon sedan ställde i ett "soligt" fönster. Socker skulle det också i. Jag kommer inte i håg om hon stoppade ned en sockerbit då och då, eller hur hon gjorde. inte heller hur länge flaskorna skulle stå ljust. Kanske sockret skulle i ef. silning, och att då flaskorna skulle stå ljust ett tag till?
Förmodligen blir det en lätt alkoholhaltig dryck, för vi barn fick alltid smaka så lite wink.gif
Men jag minns den söt-syrliga smaken, och kyld var det fantastiskt gott!
Min farmor är borta sedan länge, och ingen annan i släkten vet hur hon gjorde.
Finns det någon som kämner igen detta, och som vet hur man gör?
Azur
Min mamma gjorde sånt. Fyllde flaskan med 1/3 blåbär och 2/3 vatten, minns inte hur mycket socker. Tätslutande kork och så fick den stå i fönstret tills bären flöt, då silades de av, sen skulle vinet lagras i mörker X månader. Vid ett tillfälle så exploderade en flaska pga trycket!

Men otroligt gott var det.

Hittade denna tråd: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10762
snufflan
Tack för tips och länk. I år blir det solvin tummenupp.gif
mamamaggan
Måste provas !

Har sparat länken också , man kan säkert få mer tips där.

TACK säger jag också !
officinalis
CITAT
Många har provat det gamla klassiska receptet med svarta vinbär och vatten i en damejeanne, och tillsättning av en sockerbit om dagen. Det kan ge fint resultat, men har man otur blir det vinbärsvinäger, eller ännu värre. Och sötman eller alkoholhalten i det färdiga vinet har man ingen kontroll över. Lyckligtvis finns det bättre metoder.

http://fruktvinsringen.se/?page_id=6

Så det verkar förekomma smile.gif
Bengalow
Det enda gemensamma med vin vill jag nog tillskriva färgen på saften. Alkoholstyrkan torde vara mindre än 2-3 %, och då är det knappast vin. Blåbär innehåller väldigt lite fruktsocker, vilket är förutsättning för jäsning. Om man inte tillsätter ädeljäst, så blir det vildjäsning, och resultatet blir vinäger. I och för sig kul i matlagning, men att dricka...?
Överbölingen
Jag har hört talas om den där smällkorkadrickan. Jag gör den inte.
Däremot köpte jag jässats på Hobbyboden för fruktvin och ställde en damejanne på jäsning. Blåbär är lite trögjästa så jag tog 1/3 lingon enl rekommedation för att få fart på jäsningen. Och det fick jag.
Hanterade enl receptet och fick 24 fl lätt syrligt välsmakande vin med doft av skog och skogsbär och en djup klarröd färg. Smaken kraftig och passar bra till viltkött. Bör vara färdiglagrade nu till påsken.
omk
Min äldre kusin gjorde "vin" på alla möjliga saker för många, många år sen.
Ett blev ganska bra, har jag för mig. Lite likörliknande. Tror att vi gjorde Kir med det.
Efter att ha läst denna länk, ringde jag henne för att se om hon kom ihåg "receptet". Jodå !

Man använder en gammal hederlig glas-damejeanne och som "lock" tar man en plastpåse som fästs runt flaskhalsen med ett gummiband (inte för hårt, luften från jäsningen ska kunna ploppa ut). Det ska jäsa i rumstemperatur.

Påarps solsken

4 liter svarta vinbär (ej rensade, sköljda eller frysta)
5 liter kallt vatten
10 sockerbitar om dagen i 3 månader

Efter 3 månader, låter man det stå i 2 veckor, sen silar, buteljerar och korkar man.

Edit; nu är det ju varken blåbär eller lingon som används, men ... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon