lizarnold
Hej alla!

Sitter och surfar i jakt på den ultimata chilin för mig att odla.
Och nu misstänker jag att alla på det här forumet har bättre koll än jag, så jag kanske kan fråga er?

Jag gillar inläggningsrecept och pickles, och jag älskar Ridderheims chili i olja. Den chilin är inte jättehet och lite sötaktig i smaken, det är åt det hållet jag vill. Den med vitlöksfärskost i, mumma.

Den här sajten verkar ha bäst utbud;
http://www.bh-froe.com/
men jag vet inte om jag fattar beskrivningarna helt. Står inget om scoville eller om någon är söt i smaken. So far tycker jag att Bishop's Crown och Brazilian Starfish kanske kan vara åt rätt håll...

Jag har alldeles nyss fått en lite jordlott på tre kvadratmeter som jag ska sätta igång och påta hejvilt i, och jag tänkte mig tre eller fyra chilisorter.

Är det någon som har något vist att inflika? Någon som vet precis vad jag borde köpa? smile.gif

Tack på förhand,
Lisa i Göteborg
Preussen
CITAT (lizarnold @ 26-03-2012, 17:03) *
Hej alla!

Sitter och surfar i jakt på den ultimata chilin för mig att odla.
Och nu misstänker jag att alla på det här forumet har bättre koll än jag, så jag kanske kan fråga er?

Jag gillar inläggningsrecept och pickles, och jag älskar Ridderheims chili i olja. Den chilin är inte jättehet och lite sötaktig i smaken, det är åt det hållet jag vill. Den med vitlöksfärskost i, mumma.

Den här sajten verkar ha bäst utbud;
http://www.bh-froe.com/
men jag vet inte om jag fattar beskrivningarna helt. Står inget om scoville eller om någon är söt i smaken. So far tycker jag att Bishop's Crown och Brazilian Starfish kanske kan vara åt rätt håll...

Jag har alldeles nyss fått en lite jordlott på tre kvadratmeter som jag ska sätta igång och påta hejvilt i, och jag tänkte mig tre eller fyra chilisorter.

Är det någon som har något vist att inflika? Någon som vet precis vad jag borde köpa? smile.gif

Tack på förhand,
Lisa i Göteborg

Brasilian starfish är ett bra val, god smak och inte så het. Tänk på att den blir hög så att du får toppa den om den ej får plats.
Det kan vara i senaste laget att så nu men om du har ett växthus som du kan hålla tempererat under hösten kan det gå. Du skriver att du tänkt använda en jordlott, ska du odla friland i kruka?
Piccante
Nu vet jag inte exakt hur den inlagda chilin se ut, men fyllda inlagda fröna chili brukar vara av "pepperoni-typ". Det finns en populär sort som heter "Golden Greek" som är vanlig för inläggning.

Runda, fyllda chilifrukter är av "Ciliega Piccante", "Peperone Piccante Calabrese" eller liknande sorter. Finns ett antal italienska små chili som är lämpliga för inläggningar/ antipasti.
Piccante
Nu när jag sitter och läser så ser jag att även Topepo Rosso är en vanlig rund chili för inläggningar och den sks ara sötare och mildare än Ciliega Piccante.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon