Fridza
Jag hade tänkt att utnyttja en del av min underbara altan till att göra projekt "ätbart", dvs. att ett av bänkarna/borden som står där inne ska få fyllas med krukor av "ätbara" växter/grönsaker. Gillar tanken att bordet står i närheten av grillen och man bara kan "plocka" lite sallad/annat gott när det är dags för mat. Jag tänkte försöka mig på lite gurka, men vilken sort kan gilla att stå i kruka? Hur gör jag när jag sår plocksallad och ruccula direkt i kruka? Paprika, chilli, Aubergine och tomat är redan på G... Kan nämna att altanen är inglasad och tar har solläge, vilket innebär att den fungerar som ett växthus på sommaren. Andra tips på ätbara växter/grönsaker som kan fungera i kruka?
Piccante
klättrande bönor tar väldigt liten plats i kruka om man kan låta dom klänga på en spalje och växa på höjden. En störböna ger dessutom väldigt mycket skörd.
katah
Slanggurkan fungerar absolut, du kan vänta med den ett par veckor och så först inomhus, den är en riktigt värmeälskande växt.
Den är bara känslig att plantera om, rothalsen ska inte planteras under den jordytan som den har växt i från början.
Mina gurkor producerade 1-2 fina gurkor och sedan fick de spinn tills jag började odla dom i sand.

lecakulor på botten, en liten duk mellan lacalagrat och sanden, sedan sand+ plantan i ett nätpåse( som jag sydde ihop av nät/ gammal spetsgardin för att skydda att jorden blandas i sanden ( då går sanden att återanvända lättare), seden sand runt jordklumpen och även över jordklumpen. När man plantera i sanden tar inte rothalsen skada även om sanden hamnar över stammen.
I detta fall är det nödvändigt att täcka allt med sand, om man har jordklumpen delvis på ytan torkar jorden otrolgit snabbt, men under sanden bevaras fuktigheten bra. Det är även bra att täcka med gräsklipp över sanden. När man planterar i sanden är det viktigt att vattna och gödselvattna regelbundet!

När man planterar gurkan ska man samtidigt binda löst fast en snöre runt stammen under nedersta bladen och sedan snurra snöret runt plantan och binda den fast på taket ovanför. Snöret kan hänga en aning löst, den behöver alltså inte dra plantan och vara spikrak.
Sedan ser man bara till att snurra plantan runt snören när den växer. plantan orkar bära gurkor själv!

melonen fungerar precis likadant, men den kan också växa på horisontelt, och behöver inte bindas upp som gurkan.

Allt går att odla i hinkar, men det är bra att dränera med lecakulor på botten.
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat och ruccola trivs inte då det är varmt men går ju att odla i det läget vår och höst. Mangold kan ev. funka lite bättre.

Basilika trivs i värme.

Stora kärl funkar bättre än små i varmt och soligt läge. Man brukar dock behöva skugga och vädra när det är varmt höga temperaturer gillar inga växter ex. så blir det dåligt med frukt på tomaterna ifall blommorna utsatts för höga temperaturer. +gurka får lätt mjöldagg och spinnetc.
Fridza
Tack för jättebra svar! Det gick jättebra med tomater förra året, har inhandlat massa stora krukor i år som jag ska försöka odla fram i=)! Extra kul att höra att gurkan och mellonen kan odlas på kruka, har nämligen sått för mycket av ALLT och växthuset kommer att vara totalt överbelamrat!!
Jag har redan sått växthusgurkan och den kommer i massor... Kanske är lite tidigt, precis som allt annat=S, men jag har mycket lysrör så jag hoppas att det kommer att fungera bra under dem ett tag till!

EKLO
Romanssallat klarar en längre tid än många andra sallatssorter tycker jag, dvs om du sår dem på våren klarar de bättre att vara ätklara under en längre tid utan att gå i blom eller bli beska, tycker jag, men jag odlar ju på friland.
Fridza
CITAT (EKLO @ 31-03-2012, 08:56) *
Romanssallat klarar en längre tid än många andra sallatssorter tycker jag, dvs om du sår dem på våren klarar de bättre att vara ätklara under en längre tid utan att gå i blom eller bli beska, tycker jag, men jag odlar ju på friland.

Åh, Tack, det ska jag kolla upp, målet är att få ganska mycket olika sorter=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon