Scout
Det är dags att täcka över rabarbern nu för att bleka den. Särskillt ni som bor i södra Sverige. Sparrisen också för den delen om ni vill ha den vit.

Rabarbern blir mjällare, sprödare, längre och slankare, inte riktigt lika sur och mycket godare. Och så slipper man skala den.

Jag använder svart markduk, Har sett snygga stora terrakottakrukor på TV, men vet inte var man köper sådana. Går bra med presenning, plasttunna eller liknande. Bara rabarbern inte får nåt ljus men inte hindras från att växa på höjden.
EKLO
Jag har ställt svarta murarhinkar över mina rabarber, de trivs fint där under när jag smygtittar. Ljummen rabarberkräm med iskall mjölk är bland det godaste...
Östh
Tack för påminnelsen att täcka! Även här i zon 3 har rabarberna börjat tittat upp. För mig var de bara ett tecken på att det nu är ok att klippa ner lavendeln men självklart skall även rabarberna få lite omvårdnad. tummenupp.gif
Scout
Mina är bara små röda bollar än så länge, men jag ska täcka dem i helgen. Täcker man med något svart blir det nog lite varmare för dem också och då kommer den upp lite snabbare tänker jag.

De blir klart bättre med täckning, efter att ha provat det förstår jag inte varför det säljs oblekt rabarber över huvud taget.
Fotograf Johanna
Jag fixade mina igår. Men det är en stor gammal planta så jag fick bara in hälften av den under byttorna.

[attachment=69171:120412_5385.jpg]
Whiskuchi
Perfekt, jag har murarbaljor som nog täcker för att täcka hela plantan!
Victorsfru
Ett blåbär undrar hur länge dom ska vara täckta ??
ironpower
Och varför?

mvh.
Fotograf Johanna
Som Scout skrev i trådstarten: "Rabarbern blir mjällare, sprödare, längre och slankare, inte riktigt lika sur och mycket godare. Och så slipper man skala den."

Jag har skördat mina nu. Jättefina!
RitRat
CITAT (Victorsfru @ 20-04-2012, 11:59) *
Ett blåbär undrar hur länge dom ska vara täckta ??

De ska vara täckta ända tills man absolut inte kan låta bli att skörda de spröda stjälkarna! Sen äter man upp dem.

Hur länge det fortsätter att komma nya spröda skott under täcket när man skördar, det har jag lite dålig koll på. Kan man ha dem täckt halva sommaren och skörda primörer hela tiden? Sluta rabarbern att skjuta nya skott om man håller roten täckt länge?

Whiskuchi
Jag skördade en del och sen fick jag inte på baljan igen. Så det där med hur länge de ska täckas verkar ha löst sig självt. Det var ett roligt sätt att kunna skörda lite tidigare men jag märkte faktiskt ingen skillnad i smak och sprödhet.
jaj-51
Det blir godis i helgen smiley_small_hug.gif
RitRat
När bladen blir lite fler, kan man ju täcka hela "busken" med uppklippta svarta sopsäckar förankrade med stenar eller plank. Det funkar som värmesamlare och det växer snabbare.

...säger jag här i Västerbottenskusten där det just nu snöar ymnigt, den 5 maj :-(
Scout
En hink förslår inte långt. Jag använder dubbelvikt svart markduk, som hålls ner av plankor och stenar runt om. Men duken är inte spännd, de måste få plats att sträcka upp sig utan att hindras.

Jag har min täckt en bra bit in i juni och skördar hela tiden. sen får man väl ta av plasten så att plantan kan återhämta sig och lagra näring inför nästa vår. Har man en gammal etablerad planta klarar den det galant, rotsystemet är ju djupt och enormt och lagrar massor av näring, så marginaler finns.

Smakskillnaden kanske är lite psykologisk, har inte gjort ett blindtest med samma sort. Men att de blir mjällare, mindre träiga och utan behov av att skala dem vidhåller jag.

Dessutom kommer de snabbare och skaften blir längre. Mina skaft är 30-40cm långa med bleka pytteblad i toppen. Otäckta plantor på grannens lott har 10cm skaft och 20cm stora blad. Så jag menar att jag får ut mer skörd per säsong när jag täcker i början.
Scout
Detta är förra veckans skörd. mycket skaft och pyttesmå blad. Ganska nöjd.
[attachment=70156:20120518...rabarber.jpg]
jaj-51
Stråland fint resultat.

Tackar lärde mig hur det skall vara till nästa år
Eva i Skåne
Kul att se bilden Scout. Jag får nog också täcka mina nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon