|
Alexandra
10-01-2003, 16:58
Javisst går det att fördela pengarna...om man vill. Men girigbukar finns tyvärr även i skolans värld. När lärare får äga skolan förbytts även deras attityd gentemot arbetskamrater och elever. Allting ses som en presumtiv kostnadsfaktor...  och man skall skära ner på allting. Jag skäms när jag inte ens kan ge eleverna nya sudd när de har tappat sina... Ett sudd per skalle och läsår är melodin... coh fråga mig inte vad som händer ifall de tappar bort sina blyertspennor....
Det där med vem och vad som skall prioriteras har väl alltid varit en hård nöt att knäcka. Jag minns mina skolböcker från högstadietiden - de såg verkligen ut som f-n redan när jag fick dem. Vid den tiden köptes ett konstverk in till skolan, detta kostade ca 25000 kr om jag inte minns alldeles galet. (Detta var i slutet på 70-talet, jag vet inte hur mycket pengar det motsvara idag.) När vi sa att vi hellre ville att pengarna skulle läggas på studiemateriel blev vi ganska otrevligt avsnästa med en "förklaring" om att det var lika viktigt med en stimulerande miljö som med nya böcker....
Hannele
10-01-2003, 19:59
Alexandra, mina barn hade fredagsgott i skolan, men eleverna turades om att baka, eller kanske var det föräldrarna som bakade...
Alexandra
10-01-2003, 20:10
Suck! Man skulle kunna tro att man bor i ett u-land  Jag funderar faktiskt på att byta jobb, så illa är det... Just nu går jag på en forskarutbildning (vid sidan om mitt 129% jobb), som ger mig behörighet (licentiatexamen) att undervisa på universitet. Hoppas att det blir bra Tummen ner för 2000-talets skolpolitik!
abborrmaster
10-01-2003, 21:10
med en massa lärare på forumet förstår jag varför det blev sånt liv när jag höll på med kemin....
Akta dig Simon! Jag skall bli barn- och ugndomspsykolog!
CITAT (Ina @ 11-01-2003, 10:24) Akta dig Simon! Jag skall bli barn- och ugndomspsykolog!  :D Får man verkligen skrämma barnen då, när man är psykolog?
Eva Swahn
11-01-2003, 13:34
Alexandra vilket universitet ligger i Tingsryd? För var det inte dit du drömde dig? Håller du dina romantiska drömmar om Småland vid liv, och kommer att sätta dem i verket, är det ännu större anledning att välja med omdöme viken geografisk plats som är den optimala för att alla ska må bra i längden. Det är långt mellan röda stugor i Småland och universitetsstäder. Tro mig - jag har själv den erfarenheten. Ibland är lite av båda den bästa lösningen: bo "civiliserat" under den mörka årstiden och "romaniskt" under den ljusa.
abborrmaster
11-01-2003, 14:55
vad ska jag säja... Någon ängel är det väl ingen lärare sett mej som... Liten jävel däremot....
Mest när man var liten... Jag lovar att en simon galle junior skulle vara alla ni lärares stora mardröm. Och jag skojar inte!
/Simon
abborrmaster
11-01-2003, 14:56
det var inget hot.... Jag beräknar inte att föröka mej på ett tag  /Simon
Simon, här skall då få ett riktigt fiiiiint psykologsvar på frågan om man får skrämma barn när man är psykolog... Generellt kan nog sägas att man bör vara ytterst sparsam med skrämmande interventioner då det rör barn och ungdomar. Det är dock möjligt att det kan vara adekvat att göra avsteg från denna princip om omständigheterna är sådana att man bedömer att barnet ifråga ej blir traumatiserat vi det aktuella tillfället. Översatt till svenska: Nej, men jag tror inte att du blev rädd....
abborrmaster
11-01-2003, 15:52
nej såklart jag inte blev det hälsar simon som är ihopkrypen i ett litet hörn... hehe.... nä så värst skraj blev jag inte... Om jag inte blandar ihop det så har jag faktiskt gått hos en psykolog, för att jag skulle lära mej att koncentrera mej bättre i skolan. Eller rättare sagt ta reda på varför jag inte kunde koncentrera mej i skolan. Jag slapp tyska en gång i veckan då om jag inte minns fel  /Simon
abborrmaster
11-01-2003, 20:18
hehe... Ja, kul o vara här fast ingen egentligen har nån koll på maiden.... På tal om ingenting måste jag bara skriva ner vad jag är förbannad på (Det hjälpte när jag hade tappat melonen på konsum kanske hjälper nu med). Nämligen att jag glömde köpa maggots, jag är så grymt övertygad om att det går mycket bättre om man har maggots när man pimplar och jag har tänkt det hela veckan "måste köpa maggots, måste köpa maggots" och imorgon bitti är det pimpeldags och jag har GIVETVIS glömt att köpa MAGGOTS! Jääääääääävla skiiiiiit... Jag har övervägt att göra inbrott i fiskebutiken och sno dem, men dom hade upplyst lokal. tokig blir jag! Nu får vi se om det hjälper igen.... /Simon
Ibland kan välsorterade zooaffärer ha maggots eller mjölmaskar. Det är ju iofs söndag i morgon så det kanske inte hjälper dig..... Finns det ingen på isen som kan förbarma sig över en pimpelnödig yngling och dela med sig av sin maggots, tror du?
abborrmaster
11-01-2003, 20:39
nja, brukar vara rätt tomt med pimplare där... Och det var av själet att det var söndag imorgon som allt blir sketet... Hade det varit igår som var idag så hade jag kunnat handla både från zoo butiken och från sportfiskebutiken imorgon.... Men det är ju bara att konstatera att det är önsketänkande och inget annat  /Simon
*Felix matte*
11-01-2003, 20:39
Hej Simon! Testa med kokt spagetti på kroken! jag lovar att det funkar
abborrmaster
11-01-2003, 20:42
på lyskroken under pirken? Har hört mycket om pasta och sånt men luktar det verkligen så mycket?
Har för mej att jag fått en mört nån gån då jag metad med pasta på sommaren men att det var allt...
Men jag får väl koka lite pasta, mina gamla infrysta abborrar är på upptidning som blivande lukthjäpmedel...
/Simon
*Felix matte*
11-01-2003, 20:50
Skall du ha Abborrar som bete??? Menar du att de är Kannibaler??? Huvvaligen!
Abborrar är kannibaler, de är ganska hänsynslösa mot sina artfränder.....
abborrmaster
11-01-2003, 21:12
ja på sommaren är ju levande småabborrer det bästa betet!
Men nu tänkte jag bara skära bitar och sånt eftersom dessa är i den större storleken... Och sedan ha strimlorna/bitarna på pirkkroken... Så att det blir lite lukt, och det var även lukt som jag ville ha maggots för...
/Simon
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:25
Hugaligen simon - haaaar Du inte läst tidningarna om hur psykologer är attraherade av sina patienter,
Skojar Ingrid
abborrmaster
11-01-2003, 21:29
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2003, 21:25) Hugaligen simon - haaaar Du inte läst tidningarna om hur psykologer är attraherade av sina patienter,
Skojar Ingrid nä jag brukar inte läsa året runt  och inte novellerna i dem heller  /Simon
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:35
Dagstidning förra veckan och det var en enkät till psykologer i Sverige LOLOL Gotcha!
Hälsar ingrid
abborrmaster
12-01-2003, 00:25
Alexandra
12-01-2003, 17:14
Svar till EWA angående "mitt" universitet. Jag studerar vid Stockholms universitet. Tyvärr så har det inte blivit någon flytt till Småland  men jag håller drömmen vid liv... Min man håller just på att byta jobb så det är liksom inte läge just nu. Dessutom vägrar barnen att flytta och påstår att jag skulle förstöra deras liv och det vill jag ju naturligtvis inte göra. Så det är bara att bita ihop och fortsätta vara Stockholmsbo. MVH/ Alexandra
CITAT (abborrmaster @ 11-01-2003, 20:18) imorgon bitti är det pimpeldags och jag har GIVETVIS glömt att köpa MAGGOTS! Fick du nån fisk???
abborrmaster
12-01-2003, 17:29
CITAT (Betty @ 12-01-2003, 17:25) CITAT (abborrmaster @ 11-01-2003, 20:18)
imorgon bitti är det pimpeldags och jag har GIVETVIS glömt att köpa MAGGOTS!
Fick du nån fisk???  ikväll e det aborrmacka på gång  smaskens!! /Simon
Lyxmacka...  Lyllo dej! ... låter jag sugen eller...
abborrmaster
12-01-2003, 17:36
CITAT (Betty @ 12-01-2003, 17:32) Lyxmacka...  Lyllo dej! ... låter jag sugen eller...  nja, nån stor fångst kan man inte kalla det... Tre små abborrar som tillsammans vägde ett halvt hekto (ja, hekto) men det e o andra sidan de små som smakar godast!! Vem blir inte sugen haha... Jo det e värt allt slit!!!  /Simon
Gunvor Nilsson
12-01-2003, 17:41
Såna där små tusenbröder brukar jag slänga i igen! Men jag fiskar bara på somrarna, tycker det är alldeles för kallt att stå på isen!
Jag åt stekt abborre i går, men jag behövde inte fånga dom själv som tur var...
abborrmaster
12-01-2003, 17:46
CITAT (Gunvor Nilsson @ 12-01-2003, 17:41) Såna där små tusenbröder brukar jag slänga i igen! Men jag fiskar bara på somrarna, tycker det är alldeles för kallt att stå på isen!  brukar oxå slänga i tusenbröder men har man varit i kylan o krånglat med isig lina, istapp på näsan och pimpelspätrassel så låtar man inte en jävel gå till spillo... Abborrar e äldre än man tror oxå, detta är egentligen inte tusenbröder (jag har fått halvkilos-borre där på sommaren b.l.a= ut unga firrar och bara dom är typ fyra år! En halvkilos borre e på typ 12 år! Osså väger dom ju mycket mindre på vintern då de är i sämmre kondition. /Simon
många små abborrar läggs urtagna med magen neråt på plåt,, salt o peppar o grädde över det hela,, sjuss in i ugnen tess dom e klara ljuvligt gott ,, o var o en får ta bort benen själva jag har suttit o läst o läst o ibland e de snack om semlor o nu abborrar mest sugen blir jag på abborrana, fiskade lite i somras men fick inte fler än två små stackare fast dom va goa ändå semlor vetsjutton dom kan jag vara utan,,,kanske,, nej nu måste jag fixa käk,,,hungrig,,,,,,,,,,,,  det knorrar jättemycket
abborrmaster
13-01-2003, 17:02
ja, man får käk-abstinens på receptforumet  Men man går inte fri här  /Simon
Eva i Skåne
13-01-2003, 21:31
Alexandra Vad är det för privatskola du jobbar på? Min ene son går på en Waldorfskola och där tror jag alla har samma lön (under avtal har jag hört, men de är inte fackligt anslutna). Jag har aldrig märkt att de snålar eller har dålig ekonomi. Det måste vara jobbigt att göra ett bra jobb som du har det på din skola. "Vår" är toppen. Alla som jobbar där har sån ambition. Jag är så glad att det finns alternativ till kommunala skolor. Hälsn Eva
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2003, 00:59) Jag har varit lite sällskaplig under helgerna och sett vissa tv-program tillsammans med maken, men framför tv:n somnar jag alldeles för lätt. Tidigare gick jag och lade mig och läste, men nu har jag fastnat vid forumet kväll efter kväll. [QUOTE] Jag känner precis igen mig jag har blivit helt beroende måste se om det kommit något nytt spännande inlägg, vem är inne osv... Tvn är så tråkig Men det här är kul, jag fattade inte innan att folk fastnade vid datorn på kvällarna men nu fattar jag. Det är helt klart beroende framkallande. Skulle bara vilja lära mig lite mer roliga grejor men varje gång jag tänkt sätta mig o leka lite med bilder etc. fastnar jag här...  Får väl nöja mig ett tag till med de här
abborrmaster
13-01-2003, 22:22
Ullbarn här!  jag går oxå på waldorfsskola... /Simon
Eva i Skåne
14-01-2003, 21:44
Milla Vad skönt att höra att det finns fler som jag. Jag kan gå in flera gånger samma kväll bara för att se om det skrivits något roligt sen sist.
Eva i Skåne
14-01-2003, 21:51
Simon Det borde jag kunnat räkna ut att du går på Waldorf. Det förklarar att du har tid att sitta här i tid och otid istället för att läsa läxor  . På Waldorf blir man visst aldrig utsparkad hur lite engagerad man än är  så du kan titta i böckerna med ena ögat och skriva här på samma gång. Nej, nu var jag inte snäll, du kanske jobbar hårt med skolarbetet. Men, med tanke på vad du skrev en gång om att din ambition var att göra så lite som möjligt, så kan man undra.......... Går du i gymnasiet? Det gör min Waldorf-son. /Eva
Men Eva ,tänk så idog han är Simon, han har ju massor med arbete med alla frön och kataloger och planera för vårsådden och till råga på allt...... så studerar denna yngling och tydligen är han en fattig stackars student ,för vad vi förstått...han måste ge sig iväg emmellanåt och fiska gädda och abborre för få lite mat också. Det är inte lätt!!!! Måste ju säga att han är ju en duktig pojke
*Felix matte*
14-01-2003, 22:52
Simon är väl ett gott exempel på nutida tonåringar. Inte många finns av hans kaliber. Ung kille kunskapstörstande ang. frösådd och annan odling. Lycka till Simon och glöm inte att strö hackad Persilja i krukor som fått besök av små "blomflugor"
PS.Grabben vår drog upp en massa abborrar som tillagades och avnjöts vid vårt besök i den nedre delen av Svea Rike. DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|