|
Whiskuchi
23-04-2012, 09:16
Jag köpte tre energikakor, en original, en med frön och en med insekter, och en hållare för energikakor (eftersom jag inte har lust att mata kråkor, kajor och skator med de svindyra kakorna) från vivara i början av vintern. Nu sitter den sista kakan i hållaren och jag kommer ha kvar sakerna ute till den är slut.
Diabolique
23-04-2012, 17:16
CITAT (Ramoth @ 22-04-2012, 16:01)  Apropå talgbollar, energikakor och insektsblandningar så finns det att köpa hos Vivara naturpordukter - som nämnts tidigare i tråden. www.vivara.se Dyrt som tusan bara ... De har många olika frö- o insektsblandningar. Jag planerar att mata fåglarna hela året. Kom ihåg att de behöver vatten också. Särskilt på vintern. Jag vill också slå ett slag för www.vivara.seHar köpt en fågelmatare för fönstret av dem, och en foderblandning som innehåller russin och larver: "rödhakegodis". Min nästa beställning kommer att vara hackade, skalade solrosfrön, vilket är mer attraktivt (lättare att äta) och lämnar mindre spill (dvs mindre råttor och möss) och inga fröskal på marken!
Dessutom, iaf i min trädgård är det inte bara talgoxar och pilfinkar som äter. Jag har haft en strid ström av ringduvor, fasaner och turkduvor som har kommit och tagit havren, även ekorrar har hälsat på...
Och jag tror nog att det rena fettat jag lade ut i vintras var uppskattat - för jag såg allt från koltrastar till rödhakar och fasaner som pickade i sig det.
Jag vet inte hur det är hos andra, men här nere finns fågelmatare i någon form i de flesta trädgårdar - det innebär att det är 20-30 meter mellan fågelmatborden och jag är helt övertygad om att fåglarna flyger runt och förser sig från de flesta. Och eftersom inte alla personer på vår gata och övrig omgivning serverar solrosfrön, tror jag faktiskt inte det är någon större risk för ensidig utfodring........
Har faktiskt fågelfrö kvar, blandade, som jag kommer fylla på mataren tills den är tom. Jag ser också hur gråsparvar och pilfinkar kommer förbi och tar ett frö då och då. Kan ju knappast vara fel att de fyller på förråden inför häckningen.
Flemming
01-05-2012, 17:32
Hållaren till energikakan som numera är omvandlad till hundhårshållare,blev ett lyckokast ! Blåmesen invigde och därefter kom en kaja några dagar senare och tömde den,fram och tillbaka med näbben full... Idag ville den tydligen bara kolla kvaliteten,den drog ut en tuss och därefter tryckte den in den igen Gråsparven stod precis bakom och väntade på sin tur och han ville ha med sig en tuss hem... Talgoxarna äter numera övervägande krossad talgboll och detsamma får småttingarna i holken. Med jämna mellanrum blir det jordnötter och några näbbar vatten... Ringduvan har hittat hit men den har lite svårt med att sätta "fossingarna" på rätt ställe,sätter gärna dom på en kant av faten och helt plötsligt blir den bombarderad med mat... Matningen fortsätter och det skall bli spännande och se vad som kommer efter talgoxarna har dragit ut i vida världen... Rumsrena är dom också,endast gråsparvarna har lite svårt att förstå budskapet: Ät här - sk*t hos grannen.
Flemming
13-05-2012, 20:10
Tre bilder på hållaren för hundhår.
Bilderna är som vanligt tagna genom tvåglasfönster så det kan finnas speglingar i fotona...
Monarda
13-05-2012, 21:28
Härliga bilder Flemming! Blåmesen får hålla till godo med katthår.
[attachment=69896:P5040520.jpg]
Flemming
15-05-2012, 20:47
CITAT (Monarda @ 13-05-2012, 22:28)  Härliga bilder Flemming! Blåmesen får hålla till godo med katthår. Är din hållare avsedd för "energikakor" eller vad har där varit i från början ? Kul bild på blåmesen,så såg "min" ut när den hade samlat ihop vad den behövde... Talgoxebebbarna lämnade naturligtvis boet på måndagsförmiddagen,då jag var på jobbet och i år blir det tyvärr inga bilder på dom... Har sett Herr & Fru Talgoxe både måndag och idag tisdag men inga bebbar synliga,hoppas dom klarade sig ! Öppnar holken om 14-dagar för att se hur där ser ut och skall även ta några bilder.
Huggorm
15-05-2012, 21:01
CITAT (Flemming @ 15-05-2012, 21:47)  Öppnar holken om 14-dagar för att se hur där ser ut och skall även ta några bilder. Kolla bara så det inte är en ny kull på gång
Flemming
15-05-2012, 21:49
CITAT (Huggorm @ 15-05-2012, 22:01)  Kolla bara så det inte är en ny kull på gång Vet du hur lång det är mellan kullarna ? Den första kullen flög igår (14/5) och då måste det väl vara några veckor/månad innan det är dags igen ? Har fyra dagar ledigt,så jag skall kolla lite extra om det är någon aktivitet,ingen brådska för min del... Två lager bomaterial,förra årets som var rent som nytvättade kläder och årets som jag inte vet hur det ser ut,tänker på om dom har lämnat en unge som inte klarade livhanken. Lik i holken ger knappast pluspoäng... Höjden på holken är 50 cm,så där finns plats utan att jag tar ut bomaterialet,det första lagret är c:a 8 cm.
Huggorm
16-05-2012, 00:39
Ingen aning, men jag vet att blåmesar kan hinna med tre kullar på en säsong så de tar nog ingen lång vilopaus. Samtidigt vill de gärna byta holk mellan kullarna, för att komma undan eventuella parasiter. Men finns det ingen annan lämplig boplats inom reviret som faller dem på näbben så stannar de förståss.
Whiskuchi
16-05-2012, 10:18
CITAT (Flemming @ 01-05-2012, 18:32)  Talgoxarna äter numera övervägande krossad talgboll och detsamma får småttingarna i holken. Det har jag tänkt på, jag matar fortfarande - tänkte mata till energiblocket är slut - och har en talgoxholk bara någon meter från matningsstället. Men ungarna får inte av den maten, de får insekter (och det vet jag för det är en kameraholk och jag ser tydligt hur maten har viftande ben)
Flemming
16-05-2012, 20:22
Huggorm: Jag fick svaret i morse,dom håller på att boa igen !!! På mindre än två minuter hade dom hämtat 7 st näbbar fulla med mossa. Samma holk men jag vet inte om det är samma par... Kanske förlorade dom den första kullen när dom lämnade holken och därför vill skaffa nya ... Vill ha en sommar utan en massa stressiga ungar... Gillar "höghuset" till holk och kan bara inte få nog... Dom kanske "renoverar" invändigt efter ungarna flög iväg ...
Eller så täcker dom över en eller flera döda ungar men det får vi inte tro...
Båda vuxna har varit här under kvällen och ätit jordnötter och krossad talgboll,däremot har jag fortfarande inte sett några ungar. Möjligtvis var det en slump förra året,då alla tre småttingarna visade sig på balkongen under flera dagar.
Whiskuchi: Här är det 50-50,en vuxen fixar "kött" medan den andra hämtar krossad talgboll. Dom turas säkert om men mönstret är/var likadant hela tiden,en flög iväg medan den andra höll sig i närheten av holken och följdaktligen stod för inhämtandet av talgboll. Krossat skall det nog vara,snabbt att skyffla in i näbben och iväg,skulle samma mängd hackas loss då tror jag inte dom hade valt talgboll. Nyttig "snabbmat" men även för fåglarnas säkerhet är det bra dvs. kort exponeringstid... Energikakorna förblev orörda här hos mig och jag fick hacka/pressa ner dom till en massa som endast konsumerades av kråkfåglarna,när allt annat ätbart var slut... Prova en liten förpackning talgbollar (6-8 st) och se hur utslaget blir,berätta gärna i tråden så vi andra får veta !
Kameraholk,är det något vi andra kan se på nätet ?
Kan även berätta att det kvittrar muntert under takpannorna,gråsparvarna har fått bebbar !
Huggorm
17-05-2012, 01:05
CITAT (Flemming @ 16-05-2012, 21:22)  Huggorm: Jag fick svaret i morse,dom håller på att boa igen !!! Det var snabbt jobbat, de verkar smida medan järnet är varmt. Jag läste att de försöker synka kläckningen med förekomst av fjärilslarver, och några sådana har jag inte sett ännu. Det kanske var så att de misslyckades med första kullen helt eller delvis och nu vill få fram en till snabbt innan favoritfödan tryter
Whiskuchi
17-05-2012, 17:04
CITAT (Flemming @ 16-05-2012, 21:22)  Kameraholk,är det något vi andra kan se på nätet ? Tyvärr inte, den är kopplad direkt till min tv. Men jag tänker köpa en annan kamera inför nästa år och då blir det en så jag kan sända på nätet
Flemming
20-05-2012, 20:24
CITAT (Whiskuchi @ 17-05-2012, 18:04)  Tyvärr inte, den är kopplad direkt till min tv. Men jag tänker köpa en annan kamera inför nästa år och då blir det en så jag kan sända på nätet  Det ser vi framemot ! Talgoxarna är diffusa,hanen "gal" varje morgon och båda tittar till holken dagligen,idag flög en av dom in men kom ut en stund senare... Tror nog inte dom häckar utan mer passar på "sitt" hem innan det är dags igen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|