Full version: Liljan Stargazer
Fjortispower
När jag var liten så tror jag att mitt odlingsintresse började när jag fick veta att det fanns en blomma (en lilja) som hette Stargazer. Jag såg hur vacker den var, jag hörde hur den skulle dofta, osv. Jag tyckte den var så fabulous och så himla rosa. Men sen hände det aldrig mer på den froten, jag varken fick den eller tänkte på den.

Så igår när jag skuttade omkring i en blomsterbutik så stötte jag på "lök- och knölhörnan". Då får jag syn på den: Stargazeeeer, och får flashbacks. Men konstigt nog köpte jag inte den, men det tänker jag absolut göra snart, kanske senare idag.

Jag tänker plantera den i en stor kruka på balkongen, och blir den riktigt fin får den en plats i trädgården där den kan leva i flera år.

Det jag funderade lite kring denna blomma är hur lång tid det tar från plantering till blomning och om ni har odlat/ odlar den? Goda eller dåliga erfarenheter?
kangas
Detta är inte ett alls svar på din fråga, utan bara en upplysning till alla Stargazer-fans som också har katt. Liljan är dödligt giftig och det har hänt att katter som nafsat i sig något blad har dött inom loppet av några veckor pga obotliga skador på njurarna.
För mig som kattälskare blinkar varningslampor när jag ser den liljan nämnas (det kanske gäller alla liljor..?).

octachoron
Om du planterar den i vår så blommar den under sensommaren. Stargazer har troget kommit tillbaka varje år här. Den doftar gott också.
Stargazer är förmodligen den vanligaste liljan som säljs i butikerna, har sett den hos Coop, ICA osv så den är lätt att få tag i.

Apropå varningen för dess giftighet för katter så är den så pass vanlig i USA att de brukar kalla hela gruppen den tillhör för Stargazer. De flesta typer av liljor ska var lika giftiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon