AnniiPannii
Hej!

Har två nya klätterrosor som jag planterade igår (New Dawn och Giardina), de var barrotade och stod två dagar i en spann med vatten innan. De står i full sol nästintill hela dagen och luftigt. Köpte rosjord och planterade dem (samtidigt med två klematis). Mina frågor är nu om jag ska ge dem gödning och i så fall vad för sort? Är helt ny på rosor och vill inte snubbla på målsnöret nu genom att göra något fel smile.gif Ska jag göda klematisen?
Om inte ska jag höstgödsla då efter blommning..
Beskära ska jag väl knappast göra nu? Det är en gren som är lite frostskadad tror jag, brunaktig, ska jag klippa bort den?

Finns det kanske någon bra bok elelr sida där man kan lära sig lite mer fast på en nybörjarnivå? smile.gif
Käns som en djungel detta!

Tacksam för svar!
Kajsa
Planterade du rosor och klematis i rosjord så räcker det, ev kan du kasta lite hönsgödsel runt dom i juni men inget måste. Klipp ner dina klematis till 20 - 30 cm oavsett grupp.

Bästa rosböckerna alla kategorier är " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson, tre böcker varav en är en praktisk del om plantering och klippa rosor mm. Du kan köpa bara en del eller så finns dom säkert på alla bibliotek, köpte mina på adlibris. Böckerna kom i ny upplaga för några år sedan.

Det som ser dött ut ska klippas bort på rosorna. Jag höstgödslar inget här, det får räcka med all kogödsel på våren, däremot lägger jag ibland ut kompost i rabatterna på hösten men det är en annan sak.
AnniiPannii
CITAT (Kajsa @ 22-04-2012, 10:38) *
Planterade du rosor och klematis i rosjord så räcker det, ev kan du kasta lite hönsgödsel runt dom i juni men inget måste. Klipp ner dina klematis till 20 - 30 cm oavsett grupp.

Bästa rosböckerna alla kategorier är " Rosor för nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson, tre böcker varav en är en praktisk del om plantering och klippa rosor mm. Du kan köpa bara en del eller så finns dom säkert på alla bibliotek, köpte mina på adlibris. Böckerna kom i ny upplaga för några år sedan.
Det som ser dött ut ska klippas bort på rosorna. Jag höstgödslar inget här, det får räcka med all kogödsel på våren, däremot lägger jag ibland ut kompost i rabatterna på hösten men det är en annan sak.

Den ena klematisen ser redan ut som den har klippts ner, är runt femton cm de nya stänglarna och femton på de gamla som är avklippta. Den andra viticella Alba luxarians är redan ganska stor, klipper ner den också då.. usch vad trist tongue.gif
Kajsa
Man klipper ner dom för att stärka rotsystemet, första året är det inte blommorna som är så viktiga på klematisen, det har du igen senare, men Alba Luxurians som blir är en jätte kan du säkert får lite blommor senare av sommaren.
Finns i mitt album/Klematis.
officinalis
På vilket sätt stärker nedklippningen rotsystemet?
Det är trots allt fotosyntesen som skapar energi för rotbildning.
Kajsa
Man klipper och då tar rötterna fart, det är dom som ska växa första året, jätteviktigt med klematis.
officinalis
För att rötterna ska ta fart behövs maximal fotosyntes.
Någon som har testat, jämfört och märkt någon skillnad?
Kajsa
Jag har testat att inte klippa ner rankorna då jag har många klematis, då växer rankorna upp med rask fart, sedan inte sällan vissnar klematisen strax innan den ska till att blomma, för att rotsystemet inte klarar den snabba tillväxten med fin jord och vatten. Nu brukar dom inte dö av det här men det är inte kul när allt plötsligt vissnar.
Det här rådet finns i alla klematis böcker, inget jag har hittat på.
Och det gäller inte när man planterar rosor, dom är lite robustare.
Bassam
Hej

Växter behöver inte gödsel första och andra år på grund att rötterna etablerar sig.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon