LaPaloma
Jag tycker så mycket om olika slags groddar. Ärtskott, alfa, böngroddar, solrosskott, mungbönor m.fl. Problemet är att jag är rädd för att bli smittad av salmonella! Hur farligt är det att grodda själv? Min dotter som är hälso-, och miljöskyddsinspektör varnade mig om detta sist hon var hemma på besök då detta är en av sakerna som hon inspekterar.

När groddarna har tagit sig, ska jag ställa dem i kylskåpet? Jag tycker att det tar lång tid innan mina groddar börjar gro och de ska ju stå varmt till så då känner jag att det kanske inte är så bra?

Det står så olika om hur man ska grodda. Ska fröna alltid stå i vatten under groning eller ska de bara sköljas ett antal gånger per dag?

Ni som groddar själva - hur gör ni?
RitRat
Jag har groddat mycket i mina dar, och aldrig kommit på tanken att HEMMA-odlade groddar skulle kunna bära smitta. Jag är övertygad om att det är de industriella odlingarna som det kan bli problem på.

Jag tar en stor glasburk, typ största rödbets- eller gurkburken, blötlägger fröna i den över en natt först, för att de ska svälla upp. En-två matskedar frön ger en hel burk groddar.

Dagen därpå spänner jag ett tunt tyg över mynningen (nylonnät, tyllgardintyg ell.dyl.) -fäster med gummisnodd runt 'halsen'. Detta nät får vara på plats tills groddarna är färdiga.

Häller ut vattnet genom tyget och låter burken stå i diskstället upponed tills det mesta vatten runnit ut- max en timme.

Ställer sedan burken med de fuktiga fröna i mörkt skåp.

Tar ut burken 1-2 ggr per dag, spolar i vatten och sköljer fröna, ställer i torkställ en stund, o sen in i mörkret igen. Silduken på hela tiden.

Fortsätter så tills groddarna är lagom långa, varierar efter sort.

Sista dagen får burken stå i ett ljust fönster, så groddarna blir lite gröna.

När det är dags att 'skörda', tar jag bort silduken, häller alla groddarna i en jätteskål (eller tvättfat) med svalt vatten. Rör om runt runt, så att mycket av de lösa fröskalen lossnar. De sjunker till botten, likaså de frön som inte grott. Groddarna flyter.

Lyfter upp de fina skotten i ett annat kärl med lock och förvarar sen i kylskåp. De brukar inte räcka så många dagar, vi äter dem i snabb takt. Men jag tror nog att de håller sig fräscha upp till en vecka.

Det kritiska är att KOMMA IHÅG att spola genom burken absolut varje dag. Glömmer man någon dag, kan det vara kört, många groddar dör om de torkar. Likaså finns mögel-risken om man inte sköljer.

Lycka till!
LaPaloma
Tack för informativt svar!

Jag har speciella odlingstråg men jag tycker inte direkt att de fungerar så bra, bland annat rinner de små alfafröna ut vid sköljning. Locket sitter inte heller kvar speciellt bra.

Ska testa din metod.

Gör du likadant oavsett vad du groddar?
RitRat
Ja, alla små frön likadant. Jag äger några bitar av en tunn gammaldags tyllgardin i nylon, de fungerar perfekt som silduk. Inte ens de minsta fröna kommer igenom.

Ärter, solrosfrö, kikärter och förstås smörgåskrasse sår jag tätt-tätt i lite jord.

Nu har jag faktiskt ett experiment på gång:
Jag har lagt blötlagda gula ärter i tre olika medium: Jord, bomull och groddningsburk. Få' se vilken som lyckas bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon