ceciliaw
Jag är rätt mycket av en nybörjare när det gäller pelargoner, men har blivit förälskad i de underbara blommorna! Jag har dock ett problem - dels att bladen vissnar av ganska fort, dels att få av pelargonerna vill blomma!

Jag har tre fönster vigda åt mina pelargoner, och föröker ge dem de bästa förutsättningarna jag kan - när jag köper hem dem planteras de om i en större kruka i pelargonjord, de får pelargonnäring i vattnet ca en gång i veckan, och jag försöker vara sparsam med vattningen då jag har lyckats vattna ihjäl en pelargon en gång (jag "skvimpvattnar" - dvs ger lite vatten ca varannan dag). Pelargonerna står i ett söderfönster där det ligger en altan direkt utanför, som är ca 4 m djup och har plasttak. Pelargonerna står alltså ljust, men inte i direkt sol.

Vad kan vara förklaringen till att så få av mina pelargoner blommar? Ger jag dem för mycket näring, eller för lite? Behöver de mer ljus? Tips emottages tacksamt!
KRT
Oj, du behandlar kanske dina pelargoner det FÖR bra?
Mina står också i söderfönster med en balkong ovanför så de har det ljust men inte direkt sol. Däremot får de absolut inte vatten varannan dag och näring bara någon gång då och då. Och de både växer och blommar..... Enligt min erfarenhet skadar det absolut inte att låta en pelargon torka ut ordentligt då och då, faktiskt brukar det vara ett ganska bra sätt att få dem i blom.
ceciliaw
Tack för tipset - jag kanske ska börja vara lite mer elak mot mina pelargoner så får vi se om de blommar bättre biggrin.gif
fvd
Nejdå det är inte elakt tvärtom. Du behöver inte bry dig om dem mer än en gång i veckan högst. Näring kanske en gång i månaden om ens det. Du har ju nyss satt dem i näringsrik jord det räcker länge.
mamamaggan
Säger som KRT , låt dem torka och vattna dem sedan ordentligt.