ceciliaw
Jag är rätt mycket av en nybörjare när det gäller pelargoner, men har blivit förälskad i de underbara blommorna! Jag har dock ett problem - dels att bladen vissnar av ganska fort, dels att få av pelargonerna vill blomma!

Jag har tre fönster vigda åt mina pelargoner, och föröker ge dem de bästa förutsättningarna jag kan - när jag köper hem dem planteras de om i en större kruka i pelargonjord, de får pelargonnäring i vattnet ca en gång i veckan, och jag försöker vara sparsam med vattningen då jag har lyckats vattna ihjäl en pelargon en gång (jag "skvimpvattnar" - dvs ger lite vatten ca varannan dag). Pelargonerna står i ett söderfönster där det ligger en altan direkt utanför, som är ca 4 m djup och har plasttak. Pelargonerna står alltså ljust, men inte i direkt sol.

Vad kan vara förklaringen till att så få av mina pelargoner blommar? Ger jag dem för mycket näring, eller för lite? Behöver de mer ljus? Tips emottages tacksamt!
KRT
Oj, du behandlar kanske dina pelargoner det FÖR bra?
Mina står också i söderfönster med en balkong ovanför så de har det ljust men inte direkt sol. Däremot får de absolut inte vatten varannan dag och näring bara någon gång då och då. Och de både växer och blommar..... Enligt min erfarenhet skadar det absolut inte att låta en pelargon torka ut ordentligt då och då, faktiskt brukar det vara ett ganska bra sätt att få dem i blom.
ceciliaw
Tack för tipset - jag kanske ska börja vara lite mer elak mot mina pelargoner så får vi se om de blommar bättre biggrin.gif
fvd
Nejdå det är inte elakt tvärtom. Du behöver inte bry dig om dem mer än en gång i veckan högst. Näring kanske en gång i månaden om ens det. Du har ju nyss satt dem i näringsrik jord det räcker länge.
mamamaggan
Säger som KRT , låt dem torka och vattna dem sedan ordentligt.

Har för tillfället något hundratal pelargoner och inte får de den skötsel du ger dem . Mina planteras om varje vår och då får de ingen näring på tre - fyra veckor. Näringen i jorden räcker så länge om inte längre.

Näring får de sedan c:a 1 gång / vecka eller var tionde dag.

Pelargoner växer ursprungligen soligt så var inte rädd för att ha dem soligt och var inte så rädd för att låta dem bli lite torra. Har varit i Sydafrika och sett dem på plats , växande ute i 40- gradig värme , och vara två meter höga och två meter breda.

Såg även mindre exemplar så klart men alla växte ute i solen där det var minst 35 grader mitt på dagen.

Jorden de växte i var ingen " fin " jord .

Var i helgen och tittade på en pelargonutställning och där var varenda pelargon , planterad i lerkruka , ordentligt torr.

Har aldrig använt speciell jord till mina utan vanlig blomjord .

Så , var alltså inte så pysslig med dem fast jag förstår att det är svårt , man vill ju ge dem bästa möjliga miljö men det är inte alltid det är det rätta.

Lycka till !

olublanseflor
Jag är en pelargonsamlare av stora mått. Jag har ca 600 olika sorter och med dubletter har jag ca 750 krukor. Alla är nu omplanterade och jag har tagit sticklingar. P g a att jag har så många, får de inte vatten mer än ca var tredje dag, även om det är mycket varmt, och det beror på att vi inte hinner. Jag har pelargonerna i ett litet växthus och ett uterum på sommaren. Alla doft och engelska utomhus.
Jag har lerkrukor och har gödning i vattnet vid varje vattning. Det går bra att söka upp min hemsida och titta in på alla mina tusentals bilder.
Bassam
Hej
Pelargonen behöver halvljus och jorden skabli inte torr eller överflödiga vatten, som andra växter behöver de näring en gång varje två veckor under våren och hösten.

H.Bassam
Krokodilen
CITAT (Bassam @ 01-05-2012, 02:54) *
Hej
Pelargonen behöver halvljus och jorden skabli inte torr eller överflödiga vatten, som andra växter behöver de näring en gång varje två veckor under våren och hösten.
H.Bassam

Bassam har helt fel, du ska inte lyssna på detta.

De ska gärna stå soligt. Och de ska torka mellan vattningarna. Skvimpvattna som du gör trivs dom inte med. Vattna ordentligt istället och vattna inte igen förrän jorden är ordentligt torr. (Det värsta som händer om den blir för torr är att några blad gulnar och vissnar.)

Och näring varje vecka. Jag använder ett knep min mamma lärde mig - några korn blåkorn i krukan som enda näring. En gång på våren och en gång mitt i sommaren. Dom blommar som bara den.
Peztis
Tänkte på att de inte blommar... vad är det för pelargonr du har? Är det vanliga zonaler eller är det doftpelargoner? Zonaler brukar gärna blomma men doftpelargoner vill oftast ha en sval period innan de blommar. Sedan är vi ju dessutom där och klipper ned och då blommar de inte heller... Eller i alla fall ofta inte.

Min står på min inglasade altan och där blir det väldigt varmt emellanåt. Vattnar under sommaren ofta när jorden är torr och då har jag lite gödning i varje gång.
kheta09
CITAT (ceciliaw @ 29-04-2012, 20:40) *
Jag är rätt mycket av en nybörjare när det gäller pelargoner, men har blivit förälskad i de underbara blommorna! Jag har dock ett problem - dels att bladen vissnar av ganska fort, dels att få av pelargonerna vill blomma!

Jag har tre fönster vigda åt mina pelargoner, och föröker ge dem de bästa förutsättningarna jag kan - när jag köper hem dem planteras de om i en större kruka i pelargonjord, de får pelargonnäring i vattnet ca en gång i veckan, och jag försöker vara sparsam med vattningen då jag har lyckats vattna ihjäl en pelargon en gång (jag "skvimpvattnar" - dvs ger lite vatten ca varannan dag). Pelargonerna står i ett söderfönster där det ligger en altan direkt utanför, som är ca 4 m djup och har plasttak. Pelargonerna står alltså ljust, men inte i direkt sol.

Vad kan vara förklaringen till att så få av mina pelargoner blommar? Ger jag dem för mycket näring, eller för lite? Behöver de mer ljus? Tips emottages tacksamt!

Hej!
Du säger att dina pelargoner inte blommar. Får de mycket gröna blad? I så fall kan det bero på att de får för mycket kväve. Kväve ger grönska men liten blomning. Välj en gödning som inte innehåller för mycket kväve. Tomatgödning brukar experterna rekommendera. Själv använder jag Hasselfors rosgödning. Detta gäller faktiskt alla blommande växter. En sak till "skimpvattna" inte, utan låt krukan torka ut och vattna rejält. Häll av överblivet vatten från faten, pelargoner tycker inte om att stå med fötterna i vatten. Tänk på att de växer naturligt i torra jordar med mycket sol. Lycka till med dina pellisar!
smuleborg
CITAT (Krokodilen @ 01-05-2012, 16:58) *
Bassam har helt fel, du ska inte lyssna på detta.

De ska gärna stå soligt. Och de ska torka mellan vattningarna. Skvimpvattna som du gör trivs dom inte med. Vattna ordentligt istället och vattna inte igen förrän jorden är ordentligt torr. (Det värsta som händer om den blir för torr är att några blad gulnar och vissnar.)

Och näring varje vecka. Jag använder ett knep min mamma lärde mig - några korn blåkorn i krukan som enda näring. En gång på våren och en gång mitt i sommaren. Dom blommar som bara den.

Min erfarenhet; de flesta pellisar trivs bäst i nästan full sol/vandrande skugga.
För de flesta, låt torka mellan vattningarna, absolut inte dutttvattna.
Näringsbevattna enligt råd på "burken/flaskan". Vi använder Pelagonium Focus.
ceciliaw
Tack för alla tips! När jag började låta krukorna torka ut var det några som blommade - bland annat en vit stjärnpelargon jag har. jag vattnar numera mer ordentligt någon gång i veckan, och låter dem torka ut däremellan.
Jag fick också tipset att Pelargoner blommar när krukan är full av rötter, inte när de är omplanterade... så det kan givetvis också vara en anledning till att de inte blommat.

En tredje anledning kan vara att fönstret där Pelargonerna står är ett ljust söderfönster, som dock ligger i skugga pga vår altan utanför. Pelargonerna får alltså ljus, men inget direkt solljus. Jag funderar på att ta upp dem på övervåningen efter sommaren, men nu har jag flyttat ut många av Pelargonerna till altanen.

Jag har både vanliga zonalepelargoner, såväl som doftpelargoner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon