solstickan98
Hej alla trädgårdsvänner,
jag har blivit nyfiken på att odla minikiwi, både för att den verkar vara en väldigt fin klätterväxt med härligt och frodigt växtsätt, men även för att jag har en förkärlek till allt som är ärligt i trädgården.

Har kunnat läsa mig till ganska mycket men har inte hittat något ställe där det står hur snabbt den växer, och hur lång tid det tar innan den ger frukt. Kan man få frukt redan under andra året?

Såg även att den gillar lite surare jord vilket har fått mig att fundera på om jag kan plantera den i samma land som i mitt kommande blåbärsland. Tänkte isf plantera den på en spalje i ena änden av landet där jag även ska sätta ett par amerikanska blåbär, som även dem gillar sur jord.
Det är väl så att blåbären vill ha surare jord än kiwin men om jag sätter kiwin i utkanten av rabetten så kanske det fungerar ändå?

Mycket tacksam för all information jag kan få om denna spännande klätterväxt =)

/Helena
oliv
Jag har ett Issai, i vanlig lerjord. Men det går säkert bra som du har tänkt.
Det gav frukt första året som det köptes, men inte sedan dess. Har läst att man ska vara försiktig med att gödsla för att det ska kunna blomma. Men det är inget fel på livskraften.
Och så ska det blomma på fjolårets ved läste jag någonstans, bra att veta i alla fall.

I vilken zon odlar du? Jag har nämligen även ett vanligt kiwi (som jag inte heller har fått frukt på än), men den växten är verkligen snygg med sina lurviga rankor.
Bassam
Hej
Trädfrukt behöver minst 8 timmar, för att ge bra blommor och frukt. Också om jorden har mycket kväve, det är också
Inverkar om blommor och frukt.

H.Bassam
solstickan98
Tack så mycket för era svar. Oliv: konstigt att den slutade att ge frukt efter första året, hoppas den sätter fart snart igen =)

Måste nog åka och köpa mig ett par plantor snart, det skriker i ha-begärs-cellerna!
Bassam
Hej

Olivträd är medelhavet träd så den behöver
svalt under vinter typ av garage eller källare,
och behöver näring under våren och sommar,
För att ger frukt.

H.Bassam
merlin68
Jag köpte Anna, Paula och Oscar från Odla för ett par år sedan. De växer enormt mycket och ger goda små frukter om man väntar tills de är rikitigt mogna. Mina står i vanlig trädgårdsjord och är spaljerade utmed en uthusvägg.
Tror godaste sorten är Weiki som får större frukter än de ovan nämda, liksom mera lik den "riktiga" kiwin. Hoppas jag får tag på sorten snart smile.gif
johan1983
Weikki..

Jag har kens red och weikki i trädgården. Vi får se om dom tar sig yes.gif

Jag placerade först Anna, Oscar och Paula lite för tätt så jag beslutade mig för att flytta dom men kunde inte bestämma mig för vart jag skulle flytta dom så jag bestämde mig för att sätta dom i kruka och ställa dom i uterummet och plantera ut dom först till nästa vår då dom bör ha blivit lite härdigare och jag förhoppningsvis har bestämt mig för vart jag vill ha dom

Bra eller dåligt beslut tror du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon