Nu undrar jag hur man beskär vinrankor:)
Vi har som sagt nyss flyttat in i hus med två stora växthus på tomten varav de i ett finns 8 vinrankor, de känns väldigt roligt även om jag inte alls vet vad de är för sort mer än att dom är blå, han som sålde huset visste inget alls eftersom de var någon gammal fru som hade haft hand om all växtlighet:).
Jag inbillar mig att dom säkert är sura och med kärnor i eftersom dom verkar ha några år på nacken men så kanske de inte behöver vara? (jag tänkte att nyare sorter har förädlats till de sötare).
Hur som helst så växte dom förra sommaren och nu hänger både torkade klasar och torra löv kvar, hur gör jag, ska jag klippa ner något nu eller bara ta bort gammalt och dött eller bara låta allt hänga kvar???
RibesRubusVitis
30-04-2012, 19:19
Klipp inget förvedat nu. (Vissna klasar och löv kan såklart tas bort.) Just nu stiger saven och rankorna kan förblöda efter beskärning. Däremot går det bra att klippa i allt det nya, gröna som växer fram, om det är i vägen.
Framåt jul eller nyår är lagom tid för den grova beskärningen, och då kan man ta i rejält. Normalt är att man plockar bort 90 procent av nytillväxten, så att bara en eller två knoppar återstår på en ranka.
Ja nu har jag rensat lite därinne men grenarna är så torra att dom smäller av om man inte är försiktig, ska de vara så? Jag vattnade på en hel del nu iallafall. Ska man gödsla med något speciellt? Ko-gödsel, blodmjöl, benmjöl el bara planteringsjord kanske?
RibesRubusVitis
01-05-2012, 22:57
Innan knopparna brister på våren kan en vinranka se oerhört död ut. (Den kan såklart vara död på riktigt, men först framåt midsommar kan man vara säker på det.) Gödsling brukar inte behövas alls, vin odlas ju på så mager, eländig mark att inget annat kan växa där. Samma med vattning, om vinrankorna står med rötterna i marken, kan de sträcka sig många meter ner, dit ytvatten eller gödsel ändå inte tränger ner. Men om det är tjäle i marken (såg att du bor i zon 4) när vinrankorna vaknar till liv i ett varmt växthus, kan vatten vara till stor hjälp.
Huggorm
01-05-2012, 23:12
Är det blå druvor i zon 4, låt vara i växthus, så bör det vara staketdruvan "zilga"
Växer de i ett växthus så kanske de behöver vattnas? Det beror ju på om de växer direkt i marken och kan sträcka sig utanför väggarna eller inte
CharlotteF
05-05-2012, 18:00
CITAT (Huggorm @ 02-05-2012, 00:12)

Är det blå druvor i zon 4, låt vara i växthus, så bör det vara staketdruvan "zilga"
Växer de i ett växthus så kanske de behöver vattnas? Det beror ju på om de växer direkt i marken och kan sträcka sig utanför väggarna eller inte
Hur ofta ska man vattna en vinranka som står i växthus/uterum? Jag har en Einset i kruka i uterummet som jag satte förra året. Funderar nu på hur ofta den behöver vatten. Både under sommar och vinter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.