Full version: tillaga rödbetor
katah
Jag har fortfarande alldeles för mycket rödbetor kvar sedan förra sommaren.
Polkabetor och vitbetor kan jag lag som ungsrostad.
Men vad ska jag göra med dom som lämpar sig till lnläggningen?
Vi har redan lagt in det vi vill använda, mer av den varan behövs inte.

*Stintan*
koka och ät med en klick smör eller varför inte nykokta, skivade rödbetor + Olivolja + Citronsaft + Rostade pinjenötter + Hyvlad parmesan = jättegott.
Nykokta rödbetor med chévrecreme. (100 gram chèvreost + 1 burk creme fraiche + 1/2 kruka färsk finhackad basilika)

RitRat
Vanliga röda rödbetor går utmärkt att rosta. Undrar varför du bara rostat polka- och vitbetor? Jag brukar göra en blandning av rotsaker: potatis, morot, palsternacka, röda rödbetor, kålrot, rotselleri. Blir smaskens i ugn.

Strö över fetaost i smulor mot slutet (10 min) om du rostar endast röda rödbetor. Smakerna passar bra ihop.

Råsallad: Hälften rårivna äpplen, hälften rårivna rödbetor. En klick creme fraiche på toppen vid servering. Gott!

Kall sallad av kokta rödbetor, skurna i små kuber: Blanda med myntablad, häll över en vinegraitte-dressing kryddad med svartpeppar, socker + salt. Mums.

Och så kokta och enkelt serverade med en klick smör och en nypa salt, som Stintan skrev.

Hehe, man får vara beredd på rött kiss efter rödbetsfrossa, men det är inte skadligt ;-)
katah
Oj tack!
Då blir guldvattnet rubinvatten whistling.gif .

Jag har varit väldigt misstänksam mot rödbetor länge, gillar inlagda sådana i perioder,
men gillar absolut inte rödbetasoppan ( gulasch?)
Så därav mitt misstänksamhet emot allt var rödbetor heter.

Nu har jag ett överflöd så det är bara att testa, hoppas att vi fastnar på något!
RitRat
CITAT (katah @ 02-05-2012, 22:55) *
Jag har varit väldigt misstänksam mot rödbetor länge, gillar inlagda sådana i perioder,
men gillar absolut inte rödbetasoppan ( gulasch?)
Så därav mitt misstänksamhet emot allt var rödbetor heter.
Nu har jag ett överflöd så det är bara att testa, hoppas att vi fastnar på något!

Rödbetssoppa heter borscht eller nåt sånt (som är omöjligt att stava på svenska, det är ryska). Den kan ju göras på tusen olika sätt, kanske har du fått en dålig soppa??

Hur blev det? Har du experimenterat med fler rödbetsrätter nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon