|
Full version: musslor, var?
elsemarie
07-05-2012, 15:56
Var kan man få tag i sötvattenmusslor, de har inga i djuraffären.
Huggorm
07-05-2012, 22:03
Hämta i naturen? De brukar hållas i leriga stränder och är bara att plocka. Fast jag vet inte om det är tillåtet.
Det är inte tillåtet att plocka sötvattensmusslor! Djuraffärer och dammbutiker har inne i bland. Du kan säkert fråga om de kan beställa hem åt dig.
Vad ska du ha musslorna till? För att det är roligt eller som filter? Musslor filtrerar plankton ur vattnet men är ingen ersättning för ett ordentilgt filter.
varghem
08-05-2012, 19:28
Jag köper mina i djuraffären. Om dom inte har hemma så beställer dom om jag frågar snällt.
Zoo butiken i Lomma säger att de kommer lite senare på sässongen.
Jag måste lägga till att mina två musslor har överlevt vintern. Gjorde rent för någon dag sedan och hittade dem nere i grumslet. Idag är vattnet helt klart igen. Bra jobbat musslor!  PS. Gamla dammen var bara 60 djup..
lavendelgården
12-05-2012, 18:30
Protest! Musslor är bättre än alla reningsverk i värden - det är min erfarenhet och MYCKET billigare. Dessutom sköter dom sig själva. Perfekt! Åsa
CITAT (lavendelgården @ 12-05-2012, 19:30)  Protest! Musslor är bättre än alla reningsverk i värden - det är min erfarenhet och MYCKET billigare. Dessutom sköter dom sig själva. Perfekt! Åsa Har du mätt dina nitritvärden med och utan musslor? Nitrit är farligt för fisk och det tar inte musslor bort, musslorna filtrerar ur plankton så vattnet blir klarare. Har man fisk måste man ha ett filter som filtrerar bort nitriten sen kan man ha musslor också för att få klarare vatten, men det är en rent estetisk åtgärd.
plantanochknölen
14-05-2012, 16:03
Hej Alla! Vad kostar musslorna? Hur många behöver man? Låter som mina vattenloppors rening. Tyvärr kan jag inte längre håva upp något kilo på några minuter så det gäller att hitta något annat.
Hur djupt vatten behöver musslorna? Jag har en pyttedamm som är 40 cm djup, misstänker att den bottenfryser på vintern - klarar musslorna det? Fö har jag sett dammusslor på Hornbach föra året
p&k - Musslor kan väll kosta mellan 40 och 60 kr kan jag tänka mig. Välsorterade akvarie affärer kan för övrigt ha startkulturer av vattenloppor till salu som du odlar själv, fråga efter Daphnia eller Daphiner.
krt - dom klarar absolut inte bottenfrysning, dessutom behöver dom en kontinuerlig tillgång på plankton för att inte svälta ihjäl så det är ingen bra idé att ha dom i en pyttedamm.
Min pappa hade sina (3 st) i en 40 cm djup damm med fem små guldfiskar. Inget filter men en fontän. Dammen är som ett badkar = väldigt liten. På vintern tog han upp fiskarna + musslorna och hade de i ett akvarium med liten pump ute i verkstaden, ca 10 grader och vinterdagsljus. Inga växter och ingen mat. Allt överlevde.
Jag har större damm. Kanske 900 liter?. Djuphålan är 80 cm. Jag har bara två musslor men sex större guldfiskar. Jag tog varken upp fisk eller musslor under vintern och allt har överlevt. Vattnet är kristallklart så jag antar att mina två musslor klarar utmärkt att hålla vattnet rent. (Jag har även pump med filter)
Tänkvärt kring musslor och svält, om en mussla får för lite mat syns det inte då enbat muskeln inanför skalet minskar i storlek. Musslors hälsa är svår att avgöra rent gennerellt.
Dammusslor lever i cirka 10 år så om musslan inte blir så gammal så är någonting fel, dock vet man ju inte hur gammal musslan är när man köper den. Om musslan är liten så ska den växa annars är det också nått som är galet.
Jag har testat musslor när jag var yngre både i damm och akvarium och i båda fallen dog musslorna i förtid troligtvis pågrund av svält.
kerstinbern
15-05-2012, 16:25
Just det här med svält är intressant. I Norge har man börjat plantera in några få putsarfiskar i laxodlingarna, de äter upp parasiter som laxarna har bla laxlus. Men pusarfiskarna kan ju inte i sin tur äta det fodret som laxen äter, så finns det inte tillräckligt med parasiter så får putsarfiskarna svälta.
CITAT (addo @ 15-05-2012, 15:36)  Tänkvärt kring musslor och svält, om en mussla får för lite mat syns det inte då enbat muskeln inanför skalet minskar i storlek. Musslors hälsa är svår att avgöra rent gennerellt. Men om vattnet är grönt och grumligt utan musslor och klart med musslor, då måste de få mat eller? Och om de överlever vintern, då borde det också funnits tillräckligt? /Blir orolig över att mina musslor ev svälter..
CITAT (Mony @ 16-05-2012, 12:39)  Men om vattnet är grönt och grumligt utan musslor och klart med musslor, då måste de få mat eller? Och om de överlever vintern, då borde det också funnits tillräckligt?
/Blir orolig över att mina musslor ev svälter.. Att vattnet blir klart med musslorna betyder enbart att de äter tillräckligt med plankton för att hålla vattnet klart, om planktontillgången är tillräcklig efter det blivit klart är nog omöjligt för en vanlig dammägare att avgöra. Eftersom musslor (liksom fiskar) är växelvarma minskar deras ämnesomsättning till ett minimum när vattnet håller vintertemperatur. Därför behöver dom nästan ingen mat på vintern. Om du är orolig kan du ju alltid sälja några av dina musslor (släpp inte ut dom smittorisken är för stor!) på så sätt blir det färre munnar att mätta. Ps. det värmer i hjärtat när någon bryr sig om sina husdjur trots att dom inte är kramgoa och söta
Huggorm
17-05-2012, 10:37
CITAT (addo @ 16-05-2012, 15:57)  Ps. det värmer i hjärtat när någon bryr sig om sina husdjur trots att dom inte är kramgoa och söta  Jag tycker musslor är fascinerande efter att jag jobbade ett tag på en musselodling. Helst skulle jag vilja ha en saltvattensdamm med musslor och krabbor i, men en sötvattensdamm med dammusslor och kanske några kräftor är inte heller illa
mollys_matte
24-05-2012, 22:36
Vi har 3 musslor i sambons 10 kubik koi damm. Inköpta förra året på Hornbach. De verkar ha klarat vintern frågan är bara om man kan göra något för att försäkra sig om att de får nog med mat?!
Jag frågade experten på Zoobutiken och han frågade om där fanns fisk - ja, om jag matade fiskarna - ja, om jag hade växter - ja, och då svarade han att det är INGEN fara! Musslor kan svälta om de är instängda i ett akvarium utan fiskar, växter och fiskmat, men det ska mycket till att de svälter i en damm med växter och fiskar
CITAT (Mony @ 28-05-2012, 10:54)  Jag frågade experten på Zoobutiken och han frågade om där fanns fisk - ja, om jag matade fiskarna - ja, om jag hade växter - ja, och då svarade han att det är INGEN fara! Musslor kan svälta om de är instängda i ett akvarium utan fiskar, växter och fiskmat, men det ska mycket till att de svälter i en damm med växter och fiskar  Vad var det för zoobutik? Jag tycker dom ofta brukar ge helt felaktiga råd på grund av okunskap eller för att sälja grejjor. Att det skulle räcka med växter och fiskar är en grov förenkling. Tex så svalt ju mina musslor ihjäl i min dam med växter och fiskar. Allt handlar om vilka näringsnivåer man har i dammen plus solinstrålning. Näring och och sol ger plankton vilket är musslornas mat, för lite näring eller sol ger lite plankton och dom svälter. För mycket näring å andra sidan är skadligt för fiskar och musslor. Dock har ju Mollys matte ganska få musslor för sin damms storlek så dom borde nog klara sig. Så länge sambon inte håller lika näringsfattigt vatten som många koi-nördar gör.
Frågar vidare; Om man inte har fiskar är det då omöjligt att ha musslor? Jag har gott om grodor i dammen (eller hade iaf i den gamla - tror nog de flyttar in i den nya), den ligger i söderläge så den får sol större delen av dagen, och jag har även växter (om än inte så många just nu, de ska bli fler  )
Du kan ha musslor utan fiskar. Så länge du har sol och växter blir det näring till musslorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|