Full version: Citronträd?
Zoffo
Hej köpte ett Citron träd i fredags!
Tjejen som jobbade på affären sa dom var lättskötta bara låt dom torka ut mellan vattningarna!
När jag läste om Citron träd på internett var det betydligen mer man måste göra! rätt temperatur inte för mkt i solen fukta osv inte för kallt inte för mkt vatten stod super mycket! börjar bli ganska orolig vet ej hur jag ska sköta trädet riktigt för att få det att leva?
Min fråga är kan jag ställa ut den på gården i fullsol? nu i början av maj det är ingen värme i vinden men värma i solen och det blir väldigt hett på våren gård? bor i norrland vid kusten! just nu står den i fönstert och jag flyttar den mellan fönstrena på dagarna eftersom solen når olika fönster vid olika tidpunkter!
Och en till sak när vet man om man ska flytta efter eller ta los dem från nätet den sitter på?
Sen en till sak jag sett är att roten och trädstamen är inte ordentligen täckt och nertryckt i jorden utan den har som farit upp den var så doc när jag köpte trädet. är det något jag behöver göra något åt tycker ni
Jag vill bara få den att överleva för jag tycker den är hur frän som hälst och har alltid önskat mig ett Citron träd!

[attachment=69799:ejejaw_aw0do_wa.jpg]
[attachment=69800:IMAG0805.jpg]
[attachment=69801:IMAG0803.jpg]
[attachment=69802:hehe.jpg]
Alexander-VG-zon3
Du kan placera ut den ute efter att frostrisken är förbi, skydda den mot sol i början (1-2veckor) sen när den är avhärdad så placera den soligt och varmt. Ge den regelbundet med näring och låt den torka upp lite innan du vattnar igen. Ta sen in den innan frosten kommer och övervintra den inne, extraljus är väldigt bra att ge den om den måste stå inne. Inne vill den stå så soligt det går.

Citron vill ha lucker och näringsrik jord med lågt ph (kalkfattigt).

Vill du inte ha spaljen så kan du ta veck den, annars har du den kvar. Den skulle nog må bra av att omplanteras nu också. Och du kan trycka till vid stammen så den står stadigt.
Zoffo
Okej så jag ska allså ställa den i halvskugga/halvsol? till och börja med?
När du säger regelbundet med näring tänker du på specill citrus näring? sånt man kan köpa för medelhavsväxter på växthus osv!

jag ska fara och kolla på en störe kruka och sånt där spec jord för dem och omplantera den!
Alexander-VG-zon3
Det är bara om du ska ställa ut den som du först måste avhärda, antingen sätter du den skyddat läge i skugga och flyttar soligare och soligare. Eller sätter du den direkt i solen ute fast med väv om i en tid tills den vant sig.

När den står inne så skyddar fönstret, så är den inne ställ den där det är mest sol.

Vanlig krukväxtnäring fungerar jätte bra, även citrusnäring fungerar. Det är vad du själv har råd med och vill köpa. Rhododendronjord är bra till citrusar, finns ibland att köpa i små förpackningar finns även att hitta ibland krukväxtjord för surjordsväxter. Annars ska du köpa citrusjord så kolla vilket ph värdet det har och vad det inehåller. Vissa innehåller kalk andra inte.

Zoffo
Okej tack så mkt för hjälpen såg nyss att ja troligtviss ställt den för stark i ljust bladen vek ihop sig lite å typ torkade huvva.. hoppas dom går rädda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon