Sidor: 1, 2
*Stintan*
Livet är livsfarligt men det kan man inte gå och tänka på jämt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 11-05-2012, 12:35) *
Livet är livsfarligt men det kan man inte gå och tänka på jämt.

Ha man kan rent av dö av det......
Ugglemormor
Japp, så enkelt är det ...... tummenupp.gif men har/haft beskymmer med lite av varje och är sjukv. utbildad så har jag fattat redan länge sedan att det gäller planera lite mer pga de gener man har och det man kan råka ut för och att ha motion i någon form även att jag satt i rullstol några månader efter trafikolyckan + medföljande operationen så ville jag inte bli sittande utan tog mig upp snabbt igen ...... rose.gif Jag förstod att undvika både rökning och alkohol och annat skit och min kropp har inte velat vara still någon gång ........ yahoo.gif

Men jag förstår att man också lever när och nu och då ta vara på det man har och inte bli extrem på något håll utan att kunna/försöka balansera sitt liv som det finns möjlighet till ..... men det friskriver inte någon att man kan få vad som helst nästa vecka ....... om ni förstår vad jag menar? ...... crazy.gif
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-05-2012, 12:58) *
Ha man kan rent av dö av det......

Ja, hujedamej.. giggle.gif
gnon49
Man formas ju tidigt och "ärver" olika beteenden beroende på den närmsta omgivningen. Aktiva föräldrar är ofta en bra grund för barnen. Hur man lever, äter o trivs i allmänhet är nog faktorer som kan avgöra hur livet kommer att bli sett ur hälsosynpunkt. Vanor o ovanor grundläggs ju oftast tidigt.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 11-05-2012, 11:28) *
Människan är inte särskilt rationell. Ofta prioriterar vi det som känns bra på kort sikt, framför mer långsiktigt välbefinnande...

Fast ibland handlar det nog också om för lite information. När vi blev kollade i företagshälsovården så hade jag alltid bra kondition. Det gjorde att jag trodde att jag inte behövde träna konditionsträning utan att det räckte med dom promenader och cykelturer jag gjorde.

Nu har jag läst på och konstaterat att det är just konditionsträning som kan ge dramatiska hälsoförbättringar och att effekterna är färskvara.

Det räcker med 2 veckor utan konditionsträning för att man skall få hälsoförsämringar. Det blir en hel kaskad av biokemiska effekter av konditionsträning (sådant som höjer pulsen och gör att man blir andfådd).

Detta har en enormt positiv inverkan på hälsan men hur många känner till det?

Det gjorde i alla fall inte jag och jag är intresserad och lyhörd för samhällets råd.
KRT
Ska det pratas om hälsa och att medvetet fortsätta med något som man VET är skadligt kan vi ju ta upp rökning till diskussion (ni som röker och inte vill/kan sluta och tycker det är jobbigt att läsa om hur dumt det är kan sluta läsa nu). ....

Finns folk som fått diagnosen KOL, som har emfysem, bronkit etc och FORTSÄTTER röka, trots att de vet att rökstopp gör att försämringarna stannar av och de kan få 10-20 år längre att leva.
Det finns folk som har lungcancer och släpar sig upp från sjuksängen för att gå ut och röka.

Det är en oerhörd brist på organ i Sverige idag, ska man då ge det fåtal lungor som blir tillgängliga till en 30 person med cystisk fibros (genetisk sjukdom) eller en 70 årig rökare? Kontroversiellt, absolut! Jag är glad att jag inte behöver fatta de besluten. Men det är något att tänka på - ska man alltid har "rätt" till bästa behandling, när man måste sätta personer mot varandra? Hur ska man prioritera i vården?

Och argumentet att man rökt för att man inte visste det var farligt att röka håller inte, man har vetat att det är ohälsosamt i 50-60 år, att man inte slutar är ett högst personligt beslut som man själv måste ta konsekvenserna av!!!

Men självklart bör man försöka leva så sunt man kan. Däremot kan man inte gå genom livet och konstant tänka på vad som KAN hända. Eftersom vi alla har olika stor risk att utveckla olika sjukdomar kan man leva efter konstens alla regler och ändå bli sjuk - medan en annan kan leva ohälsosamt hela livet och dö i en bilolycka vid 100... Eftersom vi inte kan se in i framtiden så...

Slutligen, att gå omkring och oroa sig och vara stressad är HÖGST ohälsosamt, förmodligen lika ohälsosamt som att äta rött kött eller dricka ett glas vin ör mycket ibland smile.gif
Jubbe063
När man pratar hälsa så får man nog skilja lite på konkret hälsa och upplevd hälsa.

Den konkreta är väl att hålla sig i form, träna, äta rätt och inte röka och dricka etc etc... Men trivs man inte med att leva hälsosamt så är det ju skit samma om man så lever till man blir 150 år.

Upplever man att man lever ett fullgott liv och trivs med sina livsval så är nog många beredda på att de kanske inte lever lika länge alla gånger, men det kan vara mer värt att trivas med livet och dö tidigare än "vålda" sig till god hälsa bara för att leva några år längre.
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 12-05-2012, 17:06) *
När man pratar hälsa så får man nog skilja lite på konkret hälsa och upplevd hälsa.

Den konkreta är väl att hålla sig i form, träna, äta rätt och inte röka och dricka etc etc... Men trivs man inte med att leva hälsosamt så är det ju skit samma om man så lever till man blir 150 år.

Upplever man att man lever ett fullgott liv och trivs med sina livsval så är nog många beredda på att de kanske inte lever lika länge alla gånger, men det kan vara mer värt att trivas med livet och dö tidigare än "vålda" sig till god hälsa bara för att leva några år längre.

Den finns en hake. Man dör oftast inte tvärt, speciellt inte med alla läkemedel som finns nu. Att ha en massa hälsoproblem i 10-30 år är ingen hit. Jag kände en man som sa som du. Han rökte och fick sin första infarkt innan han fyllt 50. Sedan fick han två till och fick leva sina sista 15 år men en syrgastub som ständig följeslagare.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 12-05-2012, 20:57) *
Den finns en hake. Man dör oftast inte tvärt, speciellt inte med alla läkemedel som finns nu. Att ha en massa hälsoproblem i 10-30 år är ingen hit. Jag kände en man som sa som du. Han rökte och fick sin första infarkt innan han fyllt 50. Sedan fick han två till och fick leva sina sista 15 år men en syrgastub som ständig följeslagare.

Och hade han inte rökt kanske han hade fått sin första infarkt vid 53 och levt i 13 år med syrgas....... hur livet skulle ha blivit "om inte om hade funnits" kan du ju inte veta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa jag hade en gång en granne som dog när han var högst 45 år i lungcancer. Har var mycket sjuk och dåligt innan.

Men han hade ALDRIG rökt, han hade aldrig druckit någon alcohol osv. Han sa till mig en gång, hade jag vetat det innan så hade jag nog inte varit så skötsam.......

Man vet aldrig vad livet har med sig för oss. Man skall också leva och inte hela tiden tänka på det som eventuellt kan hända

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2012, 21:21) *
Christa jag hade en gång en granne som dog när han var högst 45 år i lungcancer. Har var mycket sjuk och dåligt innan.

Men han hade ALDRIG rökt, han hade aldrig druckit någon alcohol osv. Han sa till mig en gång, hade jag vetat det innan så hade jag nog inte varit så skötsam.......

Man vet aldrig vad livet har med sig för oss. Man skall också leva och inte hela tiden tänka på det som eventuellt kan hända

Elisabeth

Det gäller naturligtvis att hitta en balans som innebär lagom engagemang i hälsan. Jag engagerar mig nog för mycket ibland men jag har samtidigt lyckats bli av med en hel uppsjö av hälsoproblem så hade jag inte engagerat mig alls så hade livskvaliten varit låg om jag ens hade levt idag.

Att göra roliga saker påverkar hälsan i positiv riktning. Jag läste t ex om ett gäng utbrända som börjar sjunga tillsammans och dom blev av med en hel rad hälsoproblem.

Mina försök att få hjälp hos sjukvården har dock bara gett nackdelar och sämre hälsa. Ingen hade varit gladare än jag om jag hade haft något stöd från dom och inte behövt ta reda på allt själv och köra huvudet i väggen åtskilliga gånger.

Jag har dock hört människor säga att dom hellre vill ha piller än göra något själva när dom fått höga blodfetter eller annat där man faktiskt vet att så kallade livsstilsförändringar kan göra att kroppen fungerar igen. Det har jag svårt att förstå.
Christa
Snubblade över detta idag

Högintensiv träning har positiva effekter för rörelsehindrade äldre

Fysisk aktivitet och träning har positiva hälsoeffekter för äldre. Denna studie fokuserar på effekterna av träning för äldre som har rörelsehinder, funktionshinder eller multisjuklighet.

http://www.halsoteknik.com/SE/Artiklar/Halsa/Nytt-objekt-24

Appropå det där med att inte kunna så har dom ju tydligen fått till hälsobringande träning även för människor med fysiska hinder.
*Stintan*
Har dom inget att göra när dom måste göra gamla upptäckter till nya.
Det vet väl alla att det är bra att röra på sig och att det har positiva hälsoeffekter. Självklart även för dem med rörelsehinder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon