Full version: Smidesgrind
BigDaddy
Hej

Funderar på att sätta upp en smidesgrind vid parkeringsplatsen vid huset.
Hade känts tryggare både i aspekten att tjuvar kanske drar sig iaf ngt mer att ta sig in enkelt men framförallt för att vi får en unge inom kort & i framtiden vill man ju inte att han rusar rätt ut i gatan.
Dessutom snyggt såklart.

Jag har kollat runt lite, men bara lite. Tänkte höra med er här om ni har lite tips. Jag har en trottoar utanför parkeringsplatsen & där utanför den går vägen.
Liten väg i husområde men jag vill inte ha en grind som öppnas ut el in utan hade hoppats att det finns ngn typ som går att skjuta pararellt på ngt sätt.

Blir väldiga problem & bök om man inte alltid orkar ha den stängd att den står ut i gatan så bilar inte kan ta sig förbi, likväl får den inte plats att öppna inåt då bilarna står där.
Parkeringen är inte så stor.

Har ni tips & finns detta?
Tapio
Halaj!

Tipsar om:
http://www.antracit.se/

det är där smederna håller till.

//T
BigDaddy
Tack, ska kika där.
Men det bör finnas ngt då?

Himmer inte registrera mig på den sidan nu men ska kolla till helgen.
Peztis
Grattis till den väntade!

Vi hade samma tankar och planer, ville också ha något som gick att skjuta i sidled. Nog finns det alternativ men kombinationen snyggt och inte dyrt var omöjlig. Därför blev det aldrig någon grind...

Men på något sätt känns det som att det måste vara minst ett hjul inblandat.

Kolla på begagnat-annonser, vet att folk säljer grindar där titt som tätt. Kanske du hittar något du kan bygga om ifall du kommer på en vettig lösning.

Just ja, vår grind skulle ha behövt vara minst 4, gärna 5 m och det var det lite svårare att få tag i än bredder kring 3 m.
*Stintan*
Ska den gå att skjuta parallellt så måste den ju rulla i någon sorts spår både upptill och nertill och dessa spår måste då vara lika långa som grindens bredd på sidan om garageuppfarten också. Dessutom måste det nog vara en delad grind p.g.a. bredden vilket gör det hela lite knepigare. Eller så skulle man kunna tänka sig en dubbelgrind som fungerar som dragspel och går att skjuta ihop men det är möjligt att det skulle bli för rangligt när den är stängd.
Peztis
Precis, Stintan. Och det var allt detta som gjorde att vi aldrig fick till det...
BigDaddy
Ja det verkar vara knepigt detta. Jäkla synd.
Vill ju ha en grind.
Öppna utåt kommer inte funka. Dels bökigt & varje gång hoppa ur & in bilen för att stänga/öppna.
Och kommer bilar kommer de få vänta. Funkar inte.

*Stintan*
Du får göra nåt så att inte barnet kan ta sig ut till parkeringsplatsen kanske staket med grind längs med istället. smile.gif
Bee
Jag drömmer också om en smidesgrind där vi tidigare hade trästaket och trägrind. Nu är staketet borta och en måbärshäck spirar fint. Det skulle se så bra ut med en smidesgrind! Men som sagt, priset avskräcker.
Jag sökte på nätet i förra veckan men den enda sidan jag bokmärkte var denna: karles.se . Dom hade en del fina grindar om än inte skjutbara. Fast det går väl an att ringa dom och kolla om det går att ordna en grind så som du vill ha den.
Det finns flera ställen på nätet, sök på smidesgrindar så får du flera förslag.
Lycka till!
Peztis
Bee, har du sett denna på Blocket?

Inte såååå långt ifrån dig, va?
Monica M zon 4
Här finns en mindre portal med grind. Klicka på bilden.
http://www.kullagarden.net/gallery_41.html
Bee
CITAT (Peztis @ 14-05-2012, 16:35) *
Bee, har du sett denna på Blocket?

Inte såååå långt ifrån dig, va?

Urläcker! Tyvärr är den alldeles för stor. Vi behöver max 100 cm inkl stolpar.
BigDaddy
Jag tänker såhär; Problemet måste ju funnits förr. Skjutdörr på ngt sätt kanske skulle vara ngt men blir ju krångligt kanske det med att få till då det är buskar & murar & annat vid sidan för mig, & säkert för andra med.
Om ingen uppfunnit en frind som är ledad extra på mitten så det går att vika den en gång innan den fälls ut så uppfinner jag nästan det själv.
Men visst borde det finnas?
Känns som det bästa alternativet om man har väg utanför.
Jag har ju ändå en trottoar men det finns ju de som har väg direkt.

Snälla säg att det finns sådana grindar?
Måste inte vara smidesgrind även om det känns roligast.
*Stintan*
Det kan man säkert få gjort hos någon smed. Skulle tro att man får måttbeställa.
BigDaddy
Ja så kan det vara, men visst borde ngn före mig använt detta?
Ingen som har sett det ngn gång?
Blir säkert skitdyrt....
Det har jag inte råd med
Sven.R
Ta och hör med Accessa Ab. De är väldigt tillmötesgående. Titta in på deras hemsida www.accessa.se
BigDaddy
CITAT (Sven.R @ 08-02-2013, 10:23) *
Ta och hör med Accessa Ab. De är väldigt tillmötesgående. Titta in på deras hemsida www.accessa.se

Har snart gått 1 år sedan tråden skapades men ff ingen grind. & bäbis är 6 månader nu & går kanske till våren/sommaren, så jag ska absolut kolla på detta.
Tack
Peztis
CITAT (Sven.R @ 08-02-2013, 10:23) *

Tycker alltid det är konstigt när det första inlägget är en länk till ett företag...
Det är ju förbjudet med reklam i trådarna!
olle123
Om någon fortfarande letar grindar och staket så kan jag rekomendera denna sida. Dom har alla mått och alla lösningar

http://gateco.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon