Göran Carlsson, Odla.nu
31-10-2002, 22:07
Har ett gammalt recept på detta. 2 glas med blåbär väl skölda och rensade, fyll på med vatten och tillslut väl.Flaskorna bör ej vara mörka. Använder gamla flaskor med porslinkork.
Låt stå i solfönster i ca 6 veckor Sila från blåbär och tillsätt socker efter behag. Lätt eller hur. Idag exploderade första flaskan. (Det var en wiskeyflaska.) Kanske skruvkorken inte satt tillräckligt hårt. Lägg plast på fönsterbrädan. Min bräda är full med blåa ringar. Har satt bordstabletter framför i fönstret, men hur går det då med solvinet?
Hoppas att någon provat detta och kan berätta.
Detta vin var alltid i förstret när jag var liten och uppskattades av kaffedrickande tanter som kom på besök. Fortsätter att vänta och se vad som händer. Kanske en blåbärsfärgad panel i hallen.
jag undrar så om man kan använda frysta blåbär de borde väl gå
Överbölingen
01-09-2011, 19:37
Hoppar på tråden från sista oktober 2002.
Sökte recept på blåbärsvinför ett par veckor sedan. Hamnade hos halvproffsen som bl a diskuterade olika sorters jäst.
Jag betvivlar inte deras kunskap men det verkade alltför krångligt.
Istället tittade jag in på Hobbyboden i Östersund och där fanns en färdig sats med alla tillsatser/kemikalier för ca 40 kronor. Övriga tbh fanns för sönerna har haft en vinperiod.
Recept fanns och väldigt lättförklarat och nu har jag silat från bären och tillsatt jässtop. I morgon tillsätter jag klarningsmedel och sedan får det stå och sjunka någon vecka innan resten av kemikalierna skall i. Sedan blir det tappning och lagring. Alkoholprocenten stannade vid 12,7%. Ganska lagom. Smakade hyfsat förman får ju en munfull med häverten.