Full version: Japansk blodlönn
mojan
Av misstag beskars vår jättestora japanska blodlönn på våren för några år sedan och tvärdog.
Till all lycka hade den frösått sig själv (!) men naturligtvis på "fel" ställe.
Den lilla plantan måste flyttas. Den är ca 4 år och ca 1 m hög.

Frågor
:
När är det bäst att flytta den? Vår eller höst? Eller spelar det ingen roll?
Hur? Är det något särskilt jag ska tänka på vid flytten?
Både platsen där denna lilla står och där ursprungsträdet stod är det torrt och magert. Hur ska jag förbereda jorden?

Andra synpunkter på trädflytten?
Tack på förhand! smile.gif
Allekulla
Jag har för mig att jag läste på något forum nyligen att den ska stå i rhododendron-jord. Planerar att flytta min av den anledningen, även om den är lite större. Är också nyfiken på tiden. Jag tänker själv att det borde vara nu på våren, så att den hinner rota sig inför vintern.
Huggorm
Våren eller hösten, men nu när löven är framme det för sent. Hösten funkar också i södra Sverige, det går ju månader mellan att värmen försvinner och tjälen gå i marken, så det finns tid att förankra sig.

I naturen växer japanska smålönnar som undervegetation i glesa lövskogar, så de vill helst stå i halvskugga och ha mulljord liknande den som blir av löv. Aningens surt eftersom det blir det av ek och bok, men så surt som rhododenron tror jag inte behövs
mojan
Tack för era svar. smile.gif
Jag får alltså försöka vänta till hösten. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon