Åsa, mälardalen zon 2
Sitter och läser i natur och trädgård om jordar som Margareta Magnusson på lantbruksuniveritetet testat under många år.

2 firmor har inte varit villiga att delta i testerna genom att sända in jordprover (Econova och Rölunda). Enligt Margareta så svarade Rölunda på en direkt fråga att "sådär noga är det inte för hobbyodlare" (de säljer enbart till hobbyodlare ej yrkesodlare)

Vadå inte så noga för hobbyodlare?? Vi vill väl också lyckas med våra odlingar?

mad.gif mad.gif mad.gif

Jag har märkt att Rölunda inte har haft någon superjord men ibland har jag köpt den som utfyllnad eller till att blanda upp annan jord, tänkte då mest på att det var lokalproducerat Rölunda ligger ju inte så långt ifrån mig och man ska ju stödja de lokala producenterna. Men har de den synen på hobbyodlare kommer jag inte handla av dem
MRLINDELL
Är det inte Econovas jord som bl a Bauhaus säljer? 5 x 50L blandat hur man vill för 99 sek.

Jag anser det också som oseriöst och att man själva är medveten om sin egen mindre bra kvalitet.
Virgo
Det är ju lättförtjänta pengar!
48 l torv max 1,5l sand 0,3 l gödsel resten kalk, lera 1tesked mikronäringsämnen. (lite tillspetsad)
Så länge alla hobbyodlare köper detta så kommer det att finnas.

Men nångång ska väl de oxå läsa innehållsförteckningen och upptäcka hur pass de blir lurade.

Bojkotta dessa produkter!
theseraphim
Förstår att de inte vill vara med, dessa tester har en tendens att inte vara direkt ärliga i sitt upplägg, Såg ett test en gång där vinnaren var Hasselfors eller Weibulls, fick jättebra, Econovas fick väl sisådär, priset för vinnaren per säck var typ 100:- de andra fem säckar för 100, blanda fritt och som så många andra säger så får du ett jättebra resultat med dem med. Detta brukar oftast lämnas ute och detta gör ibland testerna orättvisa dvs ibland testat budgetjord i samma linje som med A klass jord. Tänk om man skulle testa bilar på det sättet, går ju inte jämnföra en billig koreanare med en tex BMW, de är ju inte ens tänkta att konkurrera med varandra.
Vad jag vill säga är att de mesta tester jag har sett är förvisso bra men inte rättvisa
MariaS
CITAT (MRLINDELL @ 19-03-2004, 19:34) *
Är det inte Econovas jord som bl a Bauhaus säljer? 5 x 50L blandat hur man vill för 99 sek.

Jag anser det också som oseriöst och att man själva är medveten om sin egen mindre bra kvalitet.

Denna typ av säckar kan jag köpa, om jag behöver tillsätta mullämnen i min styva lera. För det ändamålet duger de utmärkt. annars brukar jag enbart Hasselfors produkter. Erfarenheten har visat att den är bäst. I alla fall för mina odlingar.
theseraphim
lite det jag var ute efter, dvs de är inte ute att konka med hasselfors U-Jord utan en så bra jord som möjligt för 20-30 kr plus att det skall vara lite vinst oxå för alla inblandade.
MariaS
CITAT (theseraphim @ 21-02-2008, 18:00) *
lite det jag var ute efter, dvs de är inte ute att konka med hasselfors U-Jord utan en så bra jord som möjligt för 20-30 kr plus att det skall vara lite vinst oxå för alla inblandade.

Exakt! Det är ju ändå vad man ska ha jorden till. Hasselfors P-jord, kan jag inte tänka mig är någon vidare bra jordförbättrare av lera. Den är ju liksom redan färdig till det som den är avsedd till. För att inte tala om att hälla ut säckjord för 60:- när mullen för 20:- är bättre i det avseendet
theseraphim
Äntligen en till som fattat detta biggrin.gif
linaloviza

Men var köper man riktigt bra jord?
Jag skulle behöva mängder, kan man köpa och fylla en kärra? Och hur vet man att jorden är bra sammansatt?

Tidigare har jag köpt jord på påse från typ Cheapy men den har inte varit något vidare och det blir så himla många påsar.
MariaS
CITAT (linaloviza @ 05-03-2008, 19:01) *
Men var köper man riktigt bra jord?
Jag skulle behöva mängder, kan man köpa och fylla en kärra? Och hur vet man att jorden är bra sammansatt?

Tidigare har jag köpt jord på påse från typ Cheapy men den har inte varit något vidare och det blir så himla många påsar.

Hasselfors jord finns att köpa på de flesta handelsträdgårdar, som P-jord finns den även nu i 80-literssäckar.
Fågelvägen
linaloviza du skrev inte var du bor? I Stockholmstrakten finns t.ex. Rimbo som verkar seriösa. De säljer jord i storsäckar (liksom de flesta i branschen) så ni slipper ha lös jord i släpvagn.
Jan af Lisö
En dum fråga, kunde inte Margareta Magnusson på lantbruksuniveritetet gå till Bauhaus eller någon annan varuhus och köpa dessa jordsorter ?? Då kan hon vara helt säker att hon får en "äkta" jord och inte specialförbättrad för att ge bättre testresultat.

Jag vet att i alla fall vid bildäcktester så kollar testaren jättenoga att de får likadana däck som kommer att säljas och inte "förbättrade" versioner.
Rosengeranium
Det kan hon säkert, men det säger rätt mycket om jordföretagen när de inte ens vill skicka henne ett jordprov. De behöver ju inte skicka henne speciellt mycket för att hon ska kunna göra tester på det, så någon ekonomisk förlust är det inte. Med tanke på att hon jobbar på SLU finns också chansen att hon köper jordsorterna från Bauhaus _också_ för att kunna ha en kontrollgrupp. Forskare på universitet är minst lika noggranna som däckstestare, om inte annat så för att forskarvärlden består av världsomspännande nätverk högröstade bråkstakar där det alltid finns någon som gladeligen sliter en i stycken så fort man visar minsta antydan till oseriositet. (Det där sista är kanske aningen överdrivet, men "peer review" är både fruktat och effektivt .)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon