CharlotteF
19-05-2012, 22:53
Jag funderar på att ta rotskott av svärmors björnbär, och har nu lite funderingar. De taggiga rotskotten som kommer i mängder, vad är det för sort? Plantan de köpte är en "thornless evergreen". Det verkar som om hälften av rotskotten som kommer är taggfria, men de taggiga då? Blir det bra bär på dom tro, eller är det bara dumt att ta hem dem?
Det blir säkert bär på både de taggiga och taggfria grenarna....
CharlotteF
19-05-2012, 23:10
CITAT (KRT @ 19-05-2012, 23:59)

Det blir säkert bär på både de taggiga och taggfria grenarna....
Jo svärmor får jättestor skörd varje år, så bär blir det! Men tänkte om de taggiga skotten blir av en annan sort? För plantan är väl manipulerad (ympad?) så den ska vara taggfri. Så kanske de taggiga är av en sort som smakar helt annorlunda och har andra egenskaper?
*Stintan*
20-05-2012, 00:07
Den taggfria är ympad som du sa på en taggig planta. Därav de taggiga rotskotten. Jag har inte märkt skillnad på smak däremot är den taggiga besvärlig att skörda och att gallra ur gamla grenar i om den växer frodigt.
Aqvakul
20-05-2012, 02:10
Håll undan de taggiga skotten, annars tar de över...
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2012, 06:41
Thornless evergreen är inte ympad på nån grundstam, (sorten är en mutation fick jag åtminstone lära mig att taggfria björnbä'r var på universitetet då vi diskuterade mutationer, förökning etc.). Ibland hos mutationer så återgår delar av växten till dersprungliga ex. brokbladiga krukväxter kan plötsligt få en gren med helgröna blad det är väldigt vanligt. Vill man behålla egenskaperna hos mutationen så tar man bort de delar som har taggar annars tar de över björnbärsplantan såsmåningom.
Jag har haft fyra taggfria björnbär.
Alla såg ut att vara ympade, samtliga rotskott var taggiga.
Det blev inget att ge bort.
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2012, 07:21
Intressant, vad heter grundstammarna? Får ju inte säljas utan den infon.
Intressant även med tanke på att jag fick lära mig på universitetet att björnbär kommersiellt främst förökas med microförökning och att de taggfria är en inte helt stabil mutation.
*Stintan*
20-05-2012, 09:17
Inser att jag hade fel om det där med att de var ympade efter att ha läst i en annan tråd där Jan Lindgren förklarar på ett bra sätt hur det förhåller sig.
Åsa, skriv om du har några invändningar mot hans förklaringar!
Här är länken till tråden:
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t92082.html
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2012, 10:44
Precis samma som jag lärt mig (Chimär = en slags mutation) försökte bara förklara med lite enklare ord.
*Stintan*
20-05-2012, 10:55
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-05-2012, 11:44)

Precis samma som jag lärt mig (Chimär = en slags mutation) försökte bara förklara med lite enklare ord.
Trodde inte heller att du hade fel men googlade för att jag ville veta mer. Tyvärr är det ju en väldigt vanlig missuppfattning att den är ympad så det var inte helt lätt att hitta rätt information. Såg t.o.m. nånstans en person som var helt övertygad om att den taggfria var ympad på hallon
duo2010
20-05-2012, 12:33
CITAT (CharlotteF @ 19-05-2012, 23:53)

Jag funderar på att ta rotskott av svärmors björnbär, och har nu lite funderingar. De taggiga rotskotten som kommer i mängder, vad är det för sort? Plantan de köpte är en "thornless evergreen". Det verkar som om hälften av rotskotten som kommer är taggfria, men de taggiga då? Blir det bra bär på dom tro, eller är det bara dumt att ta hem dem?
Hej
hm undrar om det är fåglarna som är boven? Hade en Thornless för ngr år sen men den resulterade i massor av taggigt elände överallt i trädgården som jag fortfarande försöker bli av med. Vad tror ni?
gunilla
CharlotteF
20-05-2012, 21:36
CITAT (*Stintan* @ 20-05-2012, 10:17)

Inser att jag hade fel om det där med att de var ympade efter att ha läst i en annan tråd där Jan Lindgren förklarar på ett bra sätt hur det förhåller sig.
Åsa, skriv om du har några invändningar mot hans förklaringar!
Här är länken till tråden:
http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t92082.htmlÅh vilka bra svar i den tråden, tack för länk!

Jag hoppar nog över det där med att ta rotskott från svärmor, köper egna plantor istället. Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.