Thé
Nu har jag blivit med ny trädgård, som längs ena sidan ut mot gatan har en friväxande häck av olika buskar. De är tre-fyra meter höga, växer vasformigt, blommar i toppen och ger inget insynsskydd. Det känns som om de är riktigt gamla. Så här ser det ut:

[attachment=70033:F_rvuxen_h_ck.jpg]

Hur, och framför allt när, ska jag beskära dem? Jag antar att jag får gallra bort de grövsta grenarna, kan jag göra det oavsett sort? Det rör sig om syren, schersmin, forsythia och en del annat som jag inte känner till. Troligen en korallkornell.

Och hur gör man med exempelvis syrenen på bilden längst till höger? Den har så få stammar, tycker jag.
[attachment=70034:F_rvuxen_h_ck2.jpg]

Sedan undrar jag vad detta är, någon form av spirea? Den är också ca 3-4 meter hög.
[attachment=70035:Spirea.jpg]

Och vad är detta? Samma höjd och helt kal nertill.
[attachment=70036:Ok_nd_buske.jpg]
[attachment=70037:Ok_nd_buske2.jpg]

Ett alternativ är kanske att sätta lägre buskar framför, i hålen. Men vad ska jag ha som marktäckare? Redan nu är marken under buskarna ett virrvarr av ogräs, jag har inte tid att krypa runt och rensa. Innan bodde det en trädgårdsintresserad pensionär här... Jorden är sandig och fullpackad med rötter.
Gröna mormor
Min man formklipper vår syrenberså varje år efter blomningen och den är precis så tät och fin ända nertill som du vill ha det. Samma sak gör han med våra tre korallkorneller, som har blivit otroligt tät och fin, fas på vintern ser den inte för rolig ut med ett virrvarr av förvedade grenar och långa ny utskott.
Krolliljan
Jag tycker att den ser jätte- fin ut din häck . Blir lite avundsjuk på de stora syrenerna, Det tar lite tid att bli så höga och välblommande, Men om den inte är det insynsskydd du vill ha så får du väl klippa, Blir den inte tätare när alla blad slagit ut?
Man kan ju också sätta höga växter framför häcken.
Cilla
Det är något med ljusförhållandena på din häck som kan påverka uppstamningen också, något som skuggar delar av dagen, liksom att det är ett ganska smalt dike.

Vill man ha tätare vegetation beskär man på vårvintern, en elelr ett par av de äldsta stammarna långt ned i backen. Men det gäller att underlätta rotskott också på t ex syrenen och de kommer till om du vidgar diket lite som de här buskarna står i. Behöver bara göras ytligt, bort med grässvålen och lägg på lite kogödsel.

Att det inte är barmark under buskarna är bara bra... Du kan lägga på ett ytligt lager kogödsel och så i det som kallas gröngödslingsfrö så får du växter som luckrar upp jorden och tillför goda ting i den. Honungsfacelia är en populär gröngödslingsväxt som är mycket vacker. Men man kan också använda blandningen soom finns att köpa i vanliga fröpåsar.

Jag skulle nog ha grävt en lite vågig, oregelbunden breddning av diket och satt andra lägre buskar och perenner framför om jag ville ha tätare insynsskydd. Det finns vackra höga gräs och många höga perenner att välja bland, och buskar som vinbär, krusbär mm kan också passa bra i en sådan vidgad häckplantering. Att sätta i helt raka rader ger ofta ett stelt och tråkigt intryck.

Thé
Tack för alla svar! Beskärningen ska alltså vänta till nästa vårvinter? Då har jag gott om tid på mig att fundera. Eller klippa vissa buskar efter blomningen... Jag tycker egentligen att häcken är vacker på sitt vis, med de stora träden bakom, det ger en parkkänsla. Men insynsskyddet är som sagt inte riktigt vad jag önskar mig. Jag får fortsätta fundera, och se vad som händer när jag beskär.

Ingen som känner igen den nedersta busken?
Huggorm
CITAT (Thé @ 23-05-2012, 20:35) *
Ingen som känner igen den nedersta busken?

Troligtvis någon viburnum skulle jag säga. Får den röda bär?
Thé
CITAT (Huggorm @ 23-05-2012, 21:03) *
Troligtvis någon viburnum skulle jag säga. Får den röda bär?

Ja, det hängde nog några röda bär på den i höstas. Stora som lingon ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon