Full version: Nyheter
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
Nej det är nog inget dåligt med det, bara jag själv hade valt ett vanligt. Vet inte varför, kanske för jag haft dålig erfarenhet av dvärgpersika innan.
johan1983
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 03-04-2014, 21:59) *
Nej det är nog inget dåligt med det, bara jag själv hade valt ett vanligt. Vet inte varför, kanske för jag haft dålig erfarenhet av dvärgpersika innan.

Det finns nog måndagsexemplar av allt.

Jag har exempelvis jättedålig erfarenhet av amerikanska blåbär
johan1983
Några nyheter 2015?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Alexander köpte du ett persikoträd i Tyskland, dessa goda platta persikor?

Jag är säkert att det också växer hus dig om det växer i Cham. Där är nämligen nästan Sibirien.....
Dom skriver ju också att dom har många kalla vintrar med över - 20 grader

Elisabeth
Mjärden
Jag brukar testa något nytt varje år. Årets nyhet är små runda morötter från Nelsons -skall bli intressant att känna hur de smakar. Det är inga morötter för vinterförvaring utan skall konsumeras efter hand enl påsens information. yes.gif
johan1983
Jag köpte faktiskt ett persikoträd med platta persikor.

299 betalade jag på netto. sitter och lurar på hur jag ska plantera trädet.

Det lutar åt kogödsel, kaffesump och en giva hönsgödsel. kanske blandat med lite lecakulor för dräneringen. kanske en giva sand?

Vill persikan ha neutral PH?

Hur är det med benmjöl\kalk? Jag läste att stenfrukter gärna ser en giva kalk i planteringsgropen
johan1983
http://www.dn.se/ekonomi/tomatis-tomat-och-potatis-i-ett/

Vad sägs om TomTato?

En tomatplanta som är ympad på en potatisplanta.
EdSe1991
Jag tycker det känns tveksamt om plantan kan utveckla både potatis och tomater samtidigt.

Tidigare i våras köpte jag ett "fyrbär" som hette orangesse, det är en sorts förädlad gullrips som ska få orangea bär. Den är knappt härdig här men jag får se vad det blir av det.
johan1983
CITAT (EdSe1991 @ 17-06-2015, 22:24) *
Jag tycker det känns tveksamt om plantan kan utveckla både potatis och tomater samtidigt.

Tidigare i våras köpte jag ett "fyrbär" som hette orangesse, det är en sorts förädlad gullrips som ska få orangea bär. Den är knappt härdig här men jag får se vad det blir av det.

Eftersom den är ympad på en potatis så fungerar ju potatisen som rötter till tomatplantan istället för att utveckla en egen planta.

Förmodligen så kommer nog inte potatisen att kunna skördas förrän tomatskörden är över.
De facto så tar man ju livet av plantan när man gräver upp och äter röterna
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat ympad på potatis är inget nytt sånt höll man på och gjorde tester med redan under första delen av 1900-talet. Men det var inget man satsade vidare på eftersom varke tomatdelen eller potatisdelen gav nån vidare skörd när man satte ihop dessa men som kuriositet kan man ju odla dem men man får inga bra skördar.
Bassam
Hej

Ni pratar om växter som kommer ifrån varm länder , så jag tycker om att dem ska lägga ute på våren och sommar när blir risken för frost förbi, men behöver man övervintra de i svala grader 5- 10 på slutet av hösten och på vinter, gärna med lite vatten, och ibland ljus om de behåller sina blad under hela året, först ska VI Se från vilket hemland kommer de ifrån, och sen ska vi försöka ge dem nästan lika klimaten som finns på deras hem land annars de kan inte må bra, och ska vi följer förpackning informationen, och tillbaka till säljare om de kommer några fel efter plantering.

H.Bassam
johan1983
2016 ser jag fram emot följande:

Vinterhärdiga Olivträd som kan växa ute året runt.
Vinterhärdiga citrusträd som kan växa ute året runt

Stora bär / frukter.
Kanske en ny sorts blåbär som ger blåbär stora som äpplen eller varför inte en minikiwi som ger skörd efter ett år och stannar i växten så att man inte behöver hålla efter den

Kanske en vindruva med stora, kärnfria frukter som dessutom är mycket söta
Mjärden
Som jag skrev i en annan tråd så finns det ett nytt sätt att odla rabarber, som härstammar från England. Man odlar i en terrakottakruka med mycket lite ljus och
rabarbern blir ljus o späd med mycket lite oxalsyra.
Något att testa ??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte nytt så brukar väl rätt många göra och har gjort så i åratal. Minns att jag odlade så när jag bodde hemma hos mina föräldrar fast jag satte en stor svart kruka över. Man får ju lite snabbare en rabarberpaj och rabarbern blir sprödoch fin. Inte så bra för plantorna dock så har man flera rabarberplantor kan man varva och inte ta samma planta varje år, rabarber är dock svår att ta död på. (+man kan inte odla så hela säsongen utna en kort tid på våren plantan måste få chans att fotosyntesa)
johan1983
Jag märker att utvecklingen går mer mot att göra plantorna mindre.

Senast på plantagen såg jag en blåbärssort som var gjord att plantera i kruka samt även en björnbärssort. Dom blir tydligen aldrig stora och kommer alltid att kunna gå att ha i en liten kruka. Priset var högt än så länge, 299. Så jag avvaktar

Jag har även sett hallon som kan planteras i kruka.

Det som jag saknar på marknaden är dvärg familjeträd. Jag köpte till nöds ett familjeträd som päron. Jag kommer dock att försöka hålla det nere så gott det går. Vi har en granne med ett päronträd. Det är nog tio meter högt. Man kanske kan tillgodogöra sig 20-30 äpplen per år på ett sånt träd även om det får tusentals längre upp. Det är ingen idé för mig, jag vill gå och plocka.

På Österlen så har jag sett små träd i många år och dom verkar väldigt väletablerade. Var det en yrkeshemlighet tidigare? Jag har bara sett dvärgträd i handeln under några år.
Eller var det så att odlarna på Österlen skar ner träden?
johan1983
Rättelse från förra inlägget. Jag menar givetvis päron och inte äpplen

Någon som känner till några roliga nyheter?
Själv så kan jag dela med mig av ”brazelberries” som är en typ av blåbär med lite spännande utseende på själva plantan

Jag skulle gärna vilja se några stenfrukskorsningar i Sverige. Som dessa
https://youtu.be/M5azbiKFGzM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon