|
Det är nödvändigt att man skyddar sin dator med de senaste versionerna av säkerhetsprogrammen annars kan det hända sådana här saker så det vet du nu. Vilken bredbandsleverantör har du ?
*Stintan*
05-07-2012, 08:16
CITAT (fvd @ 05-07-2012, 07:28)  Det är nödvändigt att man skyddar sin dator med de senaste versionerna av säkerhetsprogrammen annars kan det hända sådana här saker så det vet du nu. Vilken bredbandsleverantör har du ? Vadå vet du nu? Det vet jag väl! Jag har automatiska uppdateringar och datorn talade ju om att nu kan jag uppdatera till senaste versionen av F-secure. Jag har Bahnhof och F-secure genom dem. Varför tror du datorn larmade om intrångsförsöket om den inte var skyddad? Det finns alltid hål skiten kan ta sig igenom och göra skada. Skulle alla dom andra som råkar ut för att internetuppkopplingen fallerar trots att dom är uppkopplade ha inaktuella säkerhetsprogram? Nej så är det inte. Det gäller jobbdatorer såväl som egna. Folk vågar inte gå in på Odla längre eftersom det är när dom är här det inträffar. CillaM, ja mycket märkligt, jag har försökt flera gånger men länken fungerar inte för mig och då kan man ju undra vad det beror på. Har aldrig stött på det förut.
*Stintan*
05-07-2012, 08:26
Igår var det ett par stycken som fick nåt virusskräp när dom gick till Odla genom google.
Det var faktiskt inte dig jag frågade det var Cilla M.
*Stintan*
05-07-2012, 11:00
CITAT (fvd @ 05-07-2012, 10:07)  Det var faktiskt inte dig jag frågade det var Cilla M. Ber om ursäkt men det var inte lätt att förstå? CillaM svarade ju bara på mitt inlägg och jag kan inte se att det var hon som hade problem.
CITAT (*Stintan* @ 05-07-2012, 12:00)  Ber om ursäkt men det var inte lätt att förstå? CillaM svarade ju bara på mitt inlägg och jag kan inte se att det var hon som hade problem. Precis, jag svarade på *Stintan*s inlägg, gäller att hänga med. JAG har inga problem då jag kör mac fvd
Gossen Ruda
05-07-2012, 12:19
Sen har vi problematiken som jag alltså upplever, att annonsörerna inklusive Google försöker skiva in cookies på min dator vilket jag stoppar via IE. Dessa cookies kan uppfattas som virus vilket inte är förvånande. Förvånade är dock att Odla inte tar tag i detta problem och helt enkelt kastar ut dessa spioner. Tyvärr är det väl som vanligt, Money talks.
Gossen Ruda
05-07-2012, 12:25
Nu jävlar fick jag bort försöken till kakutdelning. Jag höjde säkerhetsnivån till hög och då slutade klickandet. Dessutom försvann reklambannern om Hornbach högst upp.
Edit: Gick inte så bra, alla smilisarna försvann också. Skit, odlaskit.
*Stintan*
05-07-2012, 13:57
Det där med cockies har jag aldrig haft problem med eller ens märkt men jag rensar då och då dels genom diskrensning och dels i internetalternativ. Cockies gör i allmänhet ingen skada. Hur vet du att det är cockies som spökar och varför stoppar du såna?
*Stintan*
05-07-2012, 20:05
Det får bli Fb tills problemet är åtgärdat. Vill inte riskera datorn. Har mailkontakt med Göran som säger att dom letar efter vad det kan vara.
Gossen Ruda
06-07-2012, 06:38
Tydligen har man gjort något för kakutdelningsförsöken har upphört. Jag har också mailklagat hos Göran. Det kanske inte bara är vanliga kakor som delas ut.
Nej det är inte du som skall be om ursäkt det gör jag. jag stod på fel rad när jag svarade.
Det är ju bra att du inte har några problem och hoppas att det fortsätter så. Jag har fått intrycket att du ständigt har problem när jag läser dina inlägg. Varje gång hänvisar du till det har hänt när du är inne på Odla. Göran undersöker allt han får in och rapporterar tillbaka. Det finns inget på Odla som orsakar dina problem ändå anklagar du dem för att sprida virus. Nu svarar du att du inte har problem när du kör mac och då tror jag att du är på rätt spår. Det handlar om din egen maskinvara och ev mjukvaran i den. Internetleverantören har ju också konstaterat att det inte finns några problem som de kan spåra. Min fråga till dig ang vilken leverantör du har var mer rutinmässig eftersom man gör så när man felsöker. Jag har läst igenom hela tråden och ser att det är några få som har problem. Det brukar till 99,9% handla om användarens beteende eller den tekniska utrustningen. Oftast när man går in på tvivelaktiga sidor eller ignorerat varningar man får via säkerhetsprogrammen.
Jag skriver det här för att jag tycker att det är synd att det finns medlemmar som blir rädda och inte törs gå in i forumet. Jag är övertygad om att det är helt ofarligt det finns ingen substans i de inlägg som jag har läst som tyder på något annat. Odlas personal agerar rätt och svarar tålmodigt på allt.
Gossen Ruda
06-07-2012, 09:47
Vem vänder du dig till, fvd?
Jag måste ha fått något fel på fingrarna ber om ursäkt igen, Meningen var att jag skulle skriva ett svar till Cilla M.
CITAT (fvd @ 06-07-2012, 10:58)  Jag måste ha fått något fel på fingrarna ber om ursäkt igen, Meningen var att jag skulle skriva ett svar till Cilla M. Det är ju bra att du inte har några problem och hoppas att det fortsätter så. Jag har fått intrycket att du ständigt har problem när jag läser dina inlägg. Varje gång hänvisar du till det har hänt när du är inne på Odla. Göran undersöker allt han får in och rapporterar tillbaka. Det finns inget på Odla som orsakar dina problem ändå anklagar du dem för att sprida virus. Nu svarar du att du inte har problem när du kör mac och då tror jag att du är på rätt spår. Det handlar om din egen maskinvara och ev mjukvaran i den. Internetleverantören har ju också konstaterat att det inte finns några problem som de kan spåra. Min fråga till dig ang vilken leverantör du har var mer rutinmässig eftersom man gör så när man felsöker. Jag har läst igenom hela tråden och ser att det är några få som har problem. Det brukar till 99,9% handla om användarens beteende eller den tekniska utrustningen. Oftast när man går in på tvivelaktiga sidor eller ignorerat varningar man får via säkerhetsprogrammen.
Då tycker jag att du ska ta och läsa mina inlägg noggrannare! Jag har aldrig klagat över virus här på odla för jag drabbas inte personligen av det. Men andra som jag har kontakt med här och på FB har skrivit om det och är förtvivlade över att inte kunna komma in på odla utan att få virus. Det var då jag startade den här tråden, för att göra de ansvariga medvetna. Kan det vara så att du förväxlat mig med nån annan?
Ja det har jag tydligen. Svaret jag skrev skulle alltså vara till Stintan i alla fall. Om jag nu äntligen har fattat det hela rätt så är det några andra anonyma personer som ni känner som har problem. Då frågar jag vilka är det ? Det är inte lätt för Odla att lösa problem om de inte får kontakt med de som har dessa. I varje fall blir det inte bättre med de insatser du och Stintan gör.
Jag har hittills inte sett något i den här tråden som är alarmerande. Om det krånglar hos vissa så är jag säker på att det är där man skall felsöka. Det är fruktansvärt tråkigt att några vilka det nu är inte vågar lita på att det är ofarligt att gå in på forumet för det är en skröna och inget annat.
Anki på Öland
07-07-2012, 10:13
CITAT (fvd @ 06-07-2012, 23:35)  ..........Jag har hittills inte sett något i den här tråden som är alarmerande. Om det krånglar hos vissa så är jag säker på att det är där man skall felsöka. Det är fruktansvärt tråkigt att några vilka det nu är inte vågar lita på att det är ofarligt att gå in på forumet för det är en skröna och inget annat. Så är det säkert - alla dom som inte längre kommer till odla, och det är en hel del, bara inbillar sig virus och trojaner bara för att du inte ser något alarmerande i tråden.... Dom kan i alla fall inte kommentera dig för dom får (inbillade?) virusvarningar och måste rensa sina datorer så fort dom kommer in på forumet och går därför inte in här.
Bästa motmedlet mot skräp i datorn är bra säkerhet o en bra backup. En backup räddar dagen om olyckan är framme. Har räddat mig många gånger. Felsöka en dator kan få vem som helst hispig. Har själv inte blivit drabbad men skall gå till PTS och testa säkerheten.
CITAT (fvd @ 06-07-2012, 23:35)  Ja det har jag tydligen. Svaret jag skrev skulle alltså vara till Stintan i alla fall. Om jag nu äntligen har fattat det hela rätt så är det några andra anonyma personer som ni känner som har problem. Då frågar jag vilka är det ? Det är inte lätt för Odla att lösa problem om de inte får kontakt med de som har dessa. I varje fall blir det inte bättre med de insatser du och Stintan gör.
Jag har hittills inte sett något i den här tråden som är alarmerande. Om det krånglar hos vissa så är jag säker på att det är där man skall felsöka. Det är fruktansvärt tråkigt att några vilka det nu är inte vågar lita på att det är ofarligt att gå in på forumet för det är en skröna och inget annat. Läs Stintans inlägg ett varv till och även följande tåt, fundera sedan över Stintans "insatser" http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116243Tycker det verkar som hon fått en trojan och att hon gjort det som Göran begärt av dom som fått virus på odla, nämligen gått in på odla trots virus så att hon kan PMa honom. (Fast du kanske tolkar annorlunda). Googla lite själv över något av följande som verkar vara alias till trojanen. Win-Trojan/Yayih.4861440 (AhnLab) Trojan.Win32.AntiAV.ptv (Kaspersky) Trojan.AntiAV!zoXUT5UuOF4 (VirusBuster) Gen:Variant.Graftor.15447 (BitDefender) Trojan.Win32.Yayih (Ikarus) Källa: http://www.microsoft.com/security/portal/T...A#recovery_link
Alla drabbas ju förr eller senare. Hur datorn o installerade säkerhetsprogram reagerar o hanterar intrången är ju avgörande för hur säkert man kan surfa. Sedan finns ju alltid risken att bli drabbad oavsett vad man gör. Trojaner är ju ett namn som förpliktar.
mamamaggan
07-07-2012, 22:50
Visst tror jag på er som säger att ni får virus här på sidan.
Vad har ni för virusprogram ni som får problem ? Finns det i övrigt någon gemensam nämnare ?
Har AVG och har aldrig fått upp någon varning eller fått något virus här.
ninnisky
07-07-2012, 23:26
CITAT (Anki på Öland @ 07-07-2012, 09:13)  Så är det säkert - alla dom som inte längre kommer till odla, och det är en hel del, bara inbillar sig virus och trojaner bara för att du inte ser något alarmerande i tråden.... Dom kan i alla fall inte kommentera dig för dom får (inbillade?) virusvarningar och måste rensa sina datorer så fort dom kommer in på forumet och går därför inte in här.
Om man får virus i sin dator och har säkerhetsprogram så blir det omhändertaget. Om man inte har säkerhetsprogram och får virus kan det bli problem men för det mesta är det bara besvärligt men sällan någon katastrof. Det som verkar stressa upp ovana användare är att man får besked att virus fanns och blivit borttaget, att intrångsförsök upptäckts eller rekommendationer att misstänkta filer ej skall öppnas mm. Det är positiv information som visar att säkerhetsprogrammet fungerar. Internetbedrägerier pågår hela tiden och det mesta ser vi inte alls eftersom vi oftast inte är intressanta. Att hålla på att rensa sin dator är meningslöst har man fått in något virus via någon mottagen fil eller att man har varit inne på någon sida så syns det inte. Att städa bort hjälpfiler som har använt i samband med hämtning eller surfande är en annan sak och kan vara bra. När det händer allvarliga angrepp så är det oftast större saker på gång t ex när när Nordeas kunder dirigerades om via en falsk hemsida i syfte att att kapa lösenord då är man glad att det finns bankID säkerhet. Några har påpekat att det är viktigt med backup och det borde man ju bekymra sig mycket mer om, tänk att bli av med alla sina foton.
Anki på Öland
08-07-2012, 21:20
Är det inte rätt förmätet att dumförklara en mängd människor som säger att dom fått virus eller trojaner som försöker kapa bank ID osv trots att dom har uppdaterade antivirusprogram!! Vet du bättre än dom?
*Stintan*
13-07-2012, 08:46
CITAT (fvd @ 06-07-2012, 23:35)  Ja det har jag tydligen. Svaret jag skrev skulle alltså vara till Stintan i alla fall. Om jag nu äntligen har fattat det hela rätt så är det några andra anonyma personer som ni känner som har problem. Då frågar jag vilka är det ? Det är inte lätt för Odla att lösa problem om de inte får kontakt med de som har dessa. I varje fall blir det inte bättre med de insatser du och Stintan gör.
Jag har hittills inte sett något i den här tråden som är alarmerande. Om det krånglar hos vissa så är jag säker på att det är där man skall felsöka. Det är fruktansvärt tråkigt att några vilka det nu är inte vågar lita på att det är ofarligt att gå in på forumet för det är en skröna och inget annat. Ska du svara och skriva inlägg så kan du väl åtminstone se till att rikta dem till rätt person. Vad har jag med ditt inlägg att göra???? Vi är många drabbade som haft kontakt med Göran. Varför ska alla berätta det för dig ?
*Stintan*
13-07-2012, 09:17
CITAT (fvd @ 08-07-2012, 00:28)  Om man får virus i sin dator och har säkerhetsprogram så blir det omhändertaget. Om man inte har säkerhetsprogram och får virus kan det bli problem men för det mesta är det bara besvärligt men sällan någon katastrof. Det som verkar stressa upp ovana användare är att man får besked att virus fanns och blivit borttaget, att intrångsförsök upptäckts eller rekommendationer att misstänkta filer ej skall öppnas mm. Det är positiv information som visar att säkerhetsprogrammet fungerar. Internetbedrägerier pågår hela tiden och det mesta ser vi inte alls eftersom vi oftast inte är intressanta. Att hålla på att rensa sin dator är meningslöst har man fått in något virus via någon mottagen fil eller att man har varit inne på någon sida så syns det inte. Att städa bort hjälpfiler som har använt i samband med hämtning eller surfande är en annan sak och kan vara bra. När det händer allvarliga angrepp så är det oftast större saker på gång t ex när när Nordeas kunder dirigerades om via en falsk hemsida i syfte att att kapa lösenord då är man glad att det finns bankID säkerhet. Några har påpekat att det är viktigt med backup och det borde man ju bekymra sig mycket mer om, tänk att bli av med alla sina foton. Jisses, du vet tydligern bättre än alla de som drabbats. Vad är det som får dig att inbilla dig att alla utom du är okunniga om datorer. Själv har jag en ganska ny dator som kontinuerligt uppdaterar allt till det senaste. Jag har den senaste versionen av F-secure, jag gör kontinuerligt backup på allt. Och jag har inte haft några problem innan förra veckan då jag fick de 2 varningarna här på Odla. Det finns inte en datakunnig människa som tror att inte virusskapare kan hitta säkerhetshål i antivirusprogrammen och som tror att antivirusprogrammen larmar och tar bort alla skadligheter som kan tränga sig in i datorerna. 2 larm har jag fått men efter att ha kört ett proffsprogram som loggade alla filer så hittades mer än 40 infekterade filer som inte antivirusprogrmmet reagerat på alls och som inte gick att få bort med hjälp av antivirusprogrammet. Det behövdes helt andra program till det. När det gäller Nordea så är det ju om man har virus i datorn som risken finns att man omdirigeras till en fejkad sida där uppgifterna kapas. Är datorn ren ska det inte kunna ske. Flera av dem som fått virusvarningar på Odla har råkat ut för kapningförsök av deras bank-ID men det tror jag var andra banker. Tassar nu försiktigt ut igen och väntar på säkert besked om att Odla blivit en "ren" sajt.
Jag har aldrig påstått att det inte händer att man får virus på nätet eller ännu värre får sina uppgifter kapade. Det jag säger är att om man har säkerhetsprogram och följer de rekommendationer som medföljer är man så säker man kan bli. Om det ändå händer något så kan man inte göra något åt det men någon annan tar förlusten t ex banken. Det är inte mycket ide att försöka leta och förebygga själv eftersom man inte kan ha dessa resurser och kunskaper själv. Då måste man sitta i en annan position som t ex odlas ansvariga gör. De undersöker alla problem som rapporteras och återkommer det har jag sett Jag är lugn med det bl a därför att det finns" bättre" ställen där skumma personer kan hitta riskbenägna användare. Det du kommer med är påståenden om saker som har hänt någonstans som är omöjliga att undersöka. Jag ser inte tillstymmelse av fakta i ditt senaste inlägg heller inte ens vems problem det är. På grund av det har jag svårt att tro dig. För övrigt är det typiskt att när man inte har argument så angriper man personen.
Gossen Ruda
13-07-2012, 10:51
En sak som jag funderar över är om det här viruset eller trojanen som många har fått genom Odla bara slinker in obemärkt eller märker man att man fått in den? Jag fick en trojan på en annan sajt och det märktes minsann. Eller hur kan man kolla datorn?
Jag läste på ett annat forum ang. dessa 2 som man kan scanna datorn med - se inlägg 3. Jag får inga varningar på Odla av mitt Microsoft Security Essentials i realtid. Inte heller när jag scannar datorn hittar den något. Jag ska nu testa de 2 program som nämns. Jag återkommer om resultatet.............om jag vågar gå in här igen.
Jag kan tillägga att jag litar på Anneli som skriver i det forumet. Hon är väldigt kunnig.
Det är alltså inte bara en tråd jag råkade hitta.
*Stintan*
13-07-2012, 13:43
CITAT (fvd @ 13-07-2012, 11:17)  Jag har aldrig påstått att det inte händer att man får virus på nätet eller ännu värre får sina uppgifter kapade. Det jag säger är att om man har säkerhetsprogram och följer de rekommendationer som medföljer är man så säker man kan bli. Om det ändå händer något så kan man inte göra något åt det men någon annan tar förlusten t ex banken. Det är inte mycket ide att försöka leta och förebygga själv eftersom man inte kan ha dessa resurser och kunskaper själv. Då måste man sitta i en annan position som t ex odlas ansvariga gör. De undersöker alla problem som rapporteras och återkommer det har jag sett Jag är lugn med det bl a därför att det finns" bättre" ställen där skumma personer kan hitta riskbenägna användare. Det du kommer med är påståenden om saker som har hänt någonstans som är omöjliga att undersöka. Jag ser inte tillstymmelse av fakta i ditt senaste inlägg heller inte ens vems problem det är. På grund av det har jag svårt att tro dig. För övrigt är det typiskt att när man inte har argument så angriper man personen. Det var väl du som angrep mig till att börja med och det därför att du inte förstår problemet. Du påstår faktiskt både det ena och det andra på osaklig grund. Du själv är ju uppenbarligen inte drabbad så varför hur du kan yttra dig vet jag inte. Varför i herrans namn skulle jag sitta här och ljuga om en så allvarlig sak som detta? Är det någon som sitter här och hittar på så är det du. Jag kan inte se någon som helst anledning att fortsätta diskutera med dig om detta utan föredrar att föra diskussionen med forumansvariga. Jag har mailkontakt med Göran angående detta. Hur kan du yttra dig om vad andra fått i sina datorer och varifrån. Jag vet att jag fick viruset här på Odla! Jag hade nämnligen inte varit inne på någon annan sajt när jag fick varningen och detsamma gäller för andra drabbade.
Något har förbättrats, käns som flera veckor utan att få in virus i datorn trotts besök på odla.nu.
Hoppas det varar och AVG programet fortsätter fungera vilket det borde göra med dagliga updateringar.
Alla virusintrång har varit av typen samla lösenord och därmed av den farliga typen som man inte vil råka utför.
Hur skyddar Odla.nu oss från virus?
Gossen Ruda
13-07-2012, 15:17
Det är helt uppenbart att det har spridits virus eller liknande genom Odla, och då troligen via reklamen. Hos mig har de stoppats genom att jag spärrat cookies mm från tredje part.
Jag har nu scannat med både Anti Malware och Super Anti Spyware - inget hittades.
Jag förstår inte detta med virus och tojaner. Bevisligen är det flera som fått det på Odla Varför får en del det och andra inte ? Kan någon förklara hur det hänger ihop.
Som lekman misstänker jag att det beror på vilka program man har igång om man drabbas eller inte. En drös med olika aktörer laddas ju in samtidigt som Odlas webbsida. Så här ser min dator ut inne på Odla. [attachment=71302:Namnl_s.jpg]
Vilka program som är igång syns i "aktivitetshanteraren" under "fliken" processer. Inget nytt program startas när jag öppnar Odla.nu.
När jag kollar aktivitetshanteraren är det ju massor som är igång. Hur ser jag vilket som ev. kopplas till Odla ?
CITAT (Alba @ 13-07-2012, 18:08)  När jag kollar aktivitetshanteraren är det ju massor som är igång. Hur ser jag vilket som ev. kopplas till Odla ? Tryck på egenskaper med höger-musknapp när du ställt dig på processraden, då får du lite mer information och lättare också att kopiera processnamnet(den som slutar på .exe) för att göra en sökning på exempelvis http://www.bleepingcomputer.com/startups/Där får du en del processer förklarade och om dom borde starta samt (ibland) direkta varningar. Bara för att testa kan du skriva in svchost.exe
Jag hittar inte det du säger. Jag högerklickar längst ned på skrivbordet i aktivitetsraden och väljer aktivitetshanteraren och där finns flera flikar att klicka på bla processer. Om jag högerklickar sen på en rad inne i processer avsluta process, avsluta processträd, ange prioritet och ange processortilldelning. Inget om egenskaper kommer upp där.
Tabellen nere till höger på min skärmdump visar bara vilka som blockerats av programmet nocript vid besök på Odla.se, inte att dom skulle vara "farliga" på något sätt. Men jag försöker minimera risken så gott det nu går. Dessutom vill jag surfa utan att vara totalövervakad hela tiden. Kan jag undvika Googles o Facebook är halva segern vunnen. Dom är livsfarliga i sitt snokande.
CITAT (Alba @ 13-07-2012, 20:14)  Jag hittar inte det du säger. Jag högerklickar längst ned på skrivbordet i aktivitetsraden och väljer aktivitetshanteraren och där finns flera flikar att klicka på bla processer. Om jag högerklickar sen på en rad inne i processer avsluta process, avsluta processträd, ange prioritet och ange processortilldelning. Inget om egenskaper kommer upp där. Konstigt. Skulle ge dig förslag på att gå in på att "öppna filens mapp" för man får fram ett val på egenskaper där också. Men du kan kanske inte välja det heller(?). Annars får du skriva in processens namn. Man ska vara försiktig med att ta bort processer. Om jag fattat det rätt så är det bättre att låta virusprogram göra det. Eller låta dom ta bort det som skapar processen. Intressant...såg nu när jag tittade att om jag går in på "rad inne i processer" som du kallar det, högerklickar och trycker fram "öppna filens mapp" så kan jag göra en virussökning på själva processen. Osäker på vad nytta det gör och om antivirusprogrammen skriker för själva viruset/(eller trojanen) behöver inte sitta vad jag förstår inte i processen. Viruset/trojanen skapar det och det är inte alla processer som syns där(Tror jag?). Kanske det gör nytta om man efteråt gör en virussökning...bara en gissning.
skånepåg
15-07-2012, 12:16
Precis, är du ovan så stäng inte ner allt du inte vet vad det är, för dummar till datorn som tusan om det skulle vara en process som är viktig, men efter en omstart är allt tillbaks igen Antivirus och brandvägg ska skydda det mesta om man har koll på de och ställt in rätt, mycket släpps igenom i vissa portar som några märkt av som har nämnts ett par gånger och av mej, det är användarens fel Så här ser aktivitetshanteraren ut i Windows 8 ^^
Gossen Ruda
15-07-2012, 15:20
Det fanns tidigare någon sajt där man kunde gå in för att kolla så inga portar stod öppna obehörigt. Någon som kommer ihåg var?
skånepåg
15-07-2012, 17:48
Alla portar ska vara stängda bara när du ger tillåtelse för alla program och internet så är just de öppna automatiskt men går att stänga men inte bra, några kryphål finns i programvaror som uttnytjar sånt, det är ju användaren som vet vad den klickar på och har för system. men kan du nog kolla i windows typ brandväggen om den ger en lista om du amvänder den Beroende på vad för program och vilken port den tilldelas om man vill lära sej det så är det lätt att veta vad som händer ^^
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2012, 16:20)  Det fanns tidigare någon sajt där man kunde gå in för att kolla så inga portar stod öppna obehörigt. Någon som kommer ihåg var? Vil minas att du kör Win7 ? Nej men kolla Kontollpanelen=>Sytstem och Säkerhet => Windows-brandväggen och välj menyn avancerade inställningar. Rehler för inkommande resp. utgånde trafik visar vilka program men inte portar. Där kan finnas en del att fixa med.
Gossen Ruda
15-07-2012, 20:53
Jag har Win7 i sommarstugan och XP i stan. Efter att ha haft hjärnan på gång i bakgrunden kom jag på att testet jag letade efter fanns hos Post och telestyrelsen. https://testadatorn.pts.se/ Min dator var ok.
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2012, 16:20)  Det fanns tidigare någon sajt där man kunde gå in för att kolla så inga portar stod öppna obehörigt. Någon som kommer ihåg var? tex : ShieldsUP! - Gibson Research https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
*Stintan*
18-07-2012, 22:37
.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|