Full version: Rätt låt
Sidor: 1, 2
JonasQ
Om rätt låt vann debatteras varje år i massmedia och ett otal forum. För att bedömma det borde man klargöra vilka kriterierna är för en bra vinnarlåt. Ska det vara något som representerar landet (ex. etnoinspirerad musik som det Ukrainska bidraget, eller kulturellt stadfäst som den finska tangon)?

Eller ska det vara en låt med vinnarpotential internationellt? Man kan ju inte rösta på sitt eget lands bidrag så man borde ju i.s.f fundera på vad resten av deltagarländerna har för musiksmak, inte vad som går hem i det egna landet.

Är en "bra" låt något som den breda massan uppskattar? Om man ser vilken musik som säljer och ligger på radiokanalernas topplister så är det åtminstone inte min musiksmak eller ens musik som jag tycker är kvalitativ på något sätt.

Bidragen/artisterna från vissa länder har i år valts ut genom program motsvarande Fame Factory. Kan tänka mig att desas val baseras till stor del på populism och programmets målgrupps smak mer än ett sakligt beslut om bra musik.

Vann rätt låt i Svenska uttagningen, svar njae.
Gräsmatta
CITAT (Mia @ zon 3,13-05-2004, 11:00)
Och det är så kul att forna öststaterna får en plats i "övriga världen", för bara några år sedan hade det varit helt otänkbart att ett bidrag därifrån skulle bli favorittippat!

Jupp. Speciellt kul tycker jag att det är med Ukraina. Tycker att förra årets Ukraina-bidrag med Olexander också var mycket bra ('Hasta la vista baby') - fastän jag inte har skivan och bara hört låten ett par gånger så poppar refrängen upp i huvudet med jämna mellanrum.

I Ukraina finns en hel del svenskättlingar från Vikingatiden, när framför allt svearna åkte i Österled för att söka ära, rikedom och äventyr. Aktuellt idag är expedition Vittfarne, där man med ett litet Vikingaskepp färdas i Ingvar den vittfarnes kölvatten. Expeditionen går ut på att se om det på 1000-talet kan ha varit möjligt att resa från Sigtuna till Kaspiska havet (vikingarnas Särkland) via Svarta havet och Kaukasien.

Expedition Vittfarne

Expeditionen fick ett 25 minuter långt TV-program i SVT:s Vetenskapsmagasinet. Här är filmen om någon vill se: Om Expedition Vittfarne i Vetenskapsmagasinet.

Så. Efter Sverige hejar jag på Ukraina i Eurovisionsschlagerfestivalen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon