JLekberg
07-06-2012, 21:18
Hej,
jag gör alltid fläderblomssaft och läste nu "Gemensamt är, att samtliga gröna delar innehåller ämnen, som i kroppen omvandlas till blåsyra. Icke-gröna delar är däremot ätbara, vilket gäller bark, märg, rötter, blommor och bär.".
I alla recept står det alltid att man ska lägga blomklasar och sedan hälla på vatten. Men kan det som håller ihop blomklasarna då vara giftigt så jag måste rensa bort det från blommorna?
Och det är äkta fläder jag menar och inte druvfläder eller sommarfläder.
Någon som vet? Hur gör ni?
Johan
Jag kör med mormors recept och det är hela klasar. Kanske inte giftigt när det ligger 3-4 dagar och drar?
Jag tar bort grova stjälkar och knippena blir till många småknippen.
Verkar som att blåsyran utvecklas i kontakt med vatten, men försvinner vid kokning.
Wikipedia om fläder och blåsyra"Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas. Giftet tillhör gruppen cyanogeniska glykosider, som finns hos många växter."Om blåsyra
kerstinbern
08-06-2012, 05:19
Det finns recept på "fläderbärskapris" som görs på omogna fläderbär:
http://www.recept.nu/monika_ahlberg/smarat...r/fladerkapris/
JLekberg
08-06-2012, 11:57
Då fortsätter jag koka efter att det dragit i tre dagar, jag har ju överlevt hittils så det borde vara det som är tricket
Tack för rådet och för recepte!