Full version: Rabarberdessert
Suz
Jättegott och så sommrigt!!

Rabarbertrifle med mascarpone
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
Mascarponekräm
1 paket mascarpone
4 st ägg
4 msk socker
1 st vaniljstång
1 st citron (skalet)

Rabarberkompott
400 g rabarber
4 msk socker
1 cm färsk ingefära

Garnering
8-10 skiva(or) sockerkaka eller 1 tårtbotten
Krossad mörk choklad
Penséer till dekoration

Gör så här:

Separera äggula och äggvita.

Vispa gulorna med två matskedar socker till en fluffig ljus smet. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Tillsätt vaniljfrö och mascarpone till äggsmeten och fortsätt att vispa till en jämn och fin smet.

Vispa äggvitorna till ett mjukt skum. Tillsätt två matskedar socker och fortsätt att vispa till en lätt maräng.

Vänd ner marängen i mascarponekrämen och vänd ihop till en luftig och fin kräm

Skala rabarbern och skär ner den i centimeterstora bitar. Skala och hacka eller riv ingefäran. Värm allt tillsammans med sockret i en kastrull tills rabarbern är mjuk, utan att låta den koka sönder.

Använd portionsglas eller en stor serveringsskål.

Varva mascarponekräm, rabarber, krossad choklad och sockerkaka i glasen eller skålen i minst två lager. Avsluta med mascarponekräm och garnera gärna med penséer och lite krossad choklad.
EKLO
Tack, låter som något för mig som älskar rabarber och har gott om dem.

Men: Jag tycker det alltid är krångligt med recept där man sätter ut vikt ist för måttenhet. har du/ni våg när ni lagar mat? Det har inte jag (jag begriper att ett recept aldrig kan bli riktigt bra om man inte går på just vikten av råvarorna, men jag tycker ändå att det för vardagslagandet är lite överkurs). Hur många normalstora stjälkar kan man misstänka blir 400 gram, 6-7 stycken?
Suz
CITAT (EKLO @ 14-06-2012, 22:35) *
Tack, låter som något för mig som älskar rabarber och har gott om dem.

Men: Jag tycker det alltid är krångligt med recept där man sätter ut vikt ist för måttenhet. har du/ni våg när ni lagar mat? Det har inte jag (jag begriper att ett recept aldrig kan bli riktigt bra om man inte går på just vikten av råvarorna, men jag tycker ändå att det för vardagslagandet är lite överkurs). Hur många normalstora stjälkar kan man misstänka blir 400 gram, 6-7 stycken?

Vi har våg men i just det här fallet höftade jag lite.
Jag hade endast små rabarber så jag vet inte riktigt hur mänga det var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon