äppeltjejen
Hej!

Jag har en sommarstuga i Dalarna mellan Vansbro och Dala-Järna. Det är en skogstomt med mycket ris och rötter, bland annat ljung, kråkbär, slånbär, tallrötter, blåbärs- och lingonris. Se bild. [attachment=70690:278549_1...640564_o.jpg]

Jag skulle vilja anlägga en gräsmatta där, tror ni att det funkar med att lägga sådan tjock markplast på och hoppas att det som är under dör? Har försökt gräva upp allt men det växer upp snabbare än vad jag hinner gräva upp då jag bara har möjlighet att besöka stugan ca. varannan / var tredje vecka under sommaren... Man kanske kan ha kvar plasten under gräsmattan om man lägger rikligt med jord? Har sett att vissa grannar har lyckats med en gräsmatta men träffar aldrig på dem så jag kan fråga hur de gjort..

Söker även tips på andra bra växter och blommor man kan ha där, har pallkragar man kan plantera i. Jag har tjuvkikat i trädgårdar i närheten och sett bland annat syren och nyponbuskar, fler tips?

Tror ni man kan plantera någon typ utav bärbuske eller frukträd där eller kommer tallarna suga bort allt vatten så de dör?

Tacksam för alla svar och tar även gärna emot tips på bra trädgårdsbutiker, plantskolor eller liknande i området.

OBS. Ska givetvis stå skogsTOMT inte skogsTORP i rubriken...
Gossen Ruda
Jag tror det blir svårt att få gräs att växa alls, för mörkt under tallarna och säkert för torrt också.
EKLO
Om det är din egen tomt kanske du ska gallra bland träden för att få ner mer ljus?

Plast under verkar under alla omständigheter inte bra, eller jo, kanske menar du markduk som släpper igenom vatten?
Grejen är väl just ljuset, och att det växer upp en massa saker som du säger. Jag odlar själv på en naturtomt och har spettat mycket rötter och sten för att få fram bra odlingsytor, men ibland tar jag till ett rejält lager blöta tidningar på marken innan jag fyller på med jord ovanpå. Tidningarna multnar efter ett år eller två, (till skillnad mot markduk) och då har ogräset under ändå dött. Men om det är vedartade saker - blåbär, sly, då funkar inte det för mig i alla fall - då måste man ha tjockare lager jord ovanpå än jag har tillgång till.
äppeltjejen

Mina grannar har lyckas fått gräs att växa men träffar dem aldrig så jag kan fråga hur de gjort.
Glömde säga att jag har tagit bort de flesta utav träden, är bara de stora tallarna och en björk kvar.
Är inte så väldigt insatt i de olika typer utav markdukar som finns, tänkte på de man brukar se vid olika planteringar i stan osv. Men jag får nog fråga i någon trädgårdsbutik om vad de rekommenderar.
Gossen Ruda
Är träden borta kan det fungera. Markduk och plast hindrar de viktiga daggmaskarna från att kunna röra sig fritt. Bättre då flera lager tidningspapper som multnar så småningom. Har du tur kan du få murklor under en tid då. Sen finns det ju också Roundup.
äppeltjejen
Har faktiskt aldrig sett någon daggmask där när jag har grävt, men någon borde väll finnas smile.gif
Murklor låter bra, ska testa tidningar, vågar mig inte på något ogräsmedel då jag bor så nära sjön..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon