Sidor: 1, 2
merlin68
Brukar säljas på blocket lite då och då för en bråkdel av nypriset smile.gif
malcolm
Tycker förslagen här låter ovanligt dyra med tanke på att jag uppfattar det hela som ett hugskott utan något riktigt mål om resultat.
Piccante
Om du inte vill lägga så mycket pengar på något som inte används dagligen så funkar detta hobbymikroskop hyggligt. Köpte ett av samma fabrikat på Lidl härom året. Nackdel: det är monokulärt dvs du kan bra titta med ett öga men du får med en USB-kamera så du kan ta bilder/ film o spara i datorn direkt.
silos
CITAT (Markus_H @ 25-06-2012, 21:24) *
Om du inte vill lägga så mycket pengar på något som inte används dagligen så funkar detta hobbymikroskop hyggligt. Köpte ett av samma fabrikat på Lidl härom året. Nackdel: det är monokulärt dvs du kan bra titta med ett öga men du får med en USB-kamera så du kan ta bilder/ film o spara i datorn direkt.

Tack Marcus för tipset!

CITAT (malcolm @ 25-06-2012, 21:18) *
Tycker förslagen här låter ovanligt dyra med tanke på att jag uppfattar det hela som ett hugskott utan något riktigt mål om resultat.

Billigare mikroskop vore ju så klart bättre för min ekonomi!
Resultat målet kan ju visa sig under tiden.
merlin68
Hur går det med experimentet Silos? Har tänkt på att vattnet kommer att dunsta bort om burkarna står öppna...då är det till slut bara kvar ett lager ris med ett mögelskikt kvar sick.gif
silos
CITAT (merlin68 @ 26-06-2012, 20:40) *
Hur går det med experimentet Silos? Har tänkt på att vattnet kommer att dunsta bort om burkarna står öppna...då är det till slut bara kvar ett lager ris med ett mögelskikt kvar sick.gif

Experimentet går bra,inget vatten har dunstat bort,inget har ännu inte möglat.Jag har en pajform över allting.
Ugglemormor
Det är intressant, Silos,

Vi alla kommer ur samma källa, men var och en med sitt eget, specielt som gör oss individer i det stora hela och vi återvänder dit efter vår resa här på jorden.
Vi har vår fria vilja var och en, men de som lyssnar innåt i sitt hjärta kommer att upptäcka meningen med det hela, men delvis, allt är inte öppet än att kunna ta in när vi går här i vår jordiska kroppar. Men vår själ är fri att hitta den tråden som binder oss alla till källan, meningen med allt man går igenom, glädje, smärta och svårigheter har vi fått att lära oss av.

Man kan endast ändra på sitt eget sätt, inte andras, men man kan beröra andra på många olika sätt.
Har man fått bli berörd av det stora hela, det gör att man ser saker på ett annat sätt, men dock är man en människa, men har möjligheten att beröra någons själ mot det goda, att hitta sitt innersta opch fortsätta att utvecklas hela tiden man är kvar här.

En vattenmolekyl är även berörbar för förändring, men det tänker man inte på i gemene man, men det finns andra som hittar DET. ---- meningen med livet!

Kram, vännen.... kompiskram.gif ( har också hittat mycket tänkvärt på you tube)
silos
CITAT (Ugglemormor @ 30-06-2012, 12:25) *
Det är intressant, Silos,

Vi alla kommer ur samma källa, men var och en med sitt eget, specielt som gör oss individer i det stora hela och vi återvänder dit efter vår resa här på jorden.
Vi har vår fria vilja var och en, men de som lyssnar innåt i sitt hjärta kommer att upptäcka meningen med det hela, men delvis, allt är inte öppet än att kunna ta in när vi går här i vår jordiska kroppar. Men vår själ är fri att hitta den tråden som binder oss alla till källan, meningen med allt man går igenom, glädje, smärta och svårigheter har vi fått att lära oss av.

Man kan endast ändra på sitt eget sätt, inte andras, men man kan beröra andra på många olika sätt.
Har man fått bli berörd av det stora hela, det gör att man ser saker på ett annat sätt, men dock är man en människa, men har möjligheten att beröra någons själ mot det goda, att hitta sitt innersta opch fortsätta att utvecklas hela tiden man är kvar här.

En vattenmolekyl är även berörbar för förändring, men det tänker man inte på i gemene man, men det finns andra som hittar DET. ---- meningen med livet!

Kram, vännen.... kompiskram.gif ( har också hittat mycket tänkvärt på you tube)

Ja så är det ju och det gör att vi aldrig skall dma en annan människa!

Hälften av tiden har nu gått med mitt experiment och ingen förändring har det blivit!

Dessutom har jag ej fått böckerna ännu.....
smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Silos,
Du kanske skulle kolla hur länge du får vänta på böckerna? Nu är det ju ett tag sedan du beställde dem ju.. det kan ju vara sommartider att de inte har hunnit med, men bättre veta än undra...... tummenupp.gif
Rihane
Hur går det?
Någon skillnad på glasen?
silos
CITAT (Rihane @ 30-06-2012, 17:55) *
Hur går det?
Någon skillnad på glasen?

Ingen skillnad!Alla tre luktar illa!
Så idag hällde jag ut en del av vatten.....
silos
Idag avslutade jag i förtid min experiment och det p.g.a.att det luktade så illa!
Jag hällde bort vatten med riset!

Man måste visst vara i en laboratorium för att göra denna experiment!

Resultatet blev att det luktade skit till slut på min balkong,men alla glasens innehål såg likadana ut!

Så var det med det! rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 01-07-2012, 16:39) *
Idag avslutade jag i förtid min experiment och det p.g.a.att det luktade så illa!
Jag hällde bort vatten med riset!

Man måste visst vara i en laboratorium för att göra denna experiment!

Resultatet blev att det luktade skit till slut på min balkong,men alla glasens innehål såg likadana ut!

Så var det med det! rotfl.gif

Du är en erfarenhet rikare. biggrin.gif
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2012, 16:39) *
Du är en erfarenhet rikare. biggrin.gif

Absolut och sonen min vägrar att någonsin dricka ur glasen igen biggrin.gif
Det var han som sa att det luktade skit från balkongen!
Anki på Öland
Tror du inte set skulle blivit precis likadant om du gjort det i ett lab?
silos
CITAT (Anki på Öland @ 01-07-2012, 17:01) *
Tror du inte set skulle blivit precis likadant om du gjort det i ett lab?

Jag tror att det hade blivit annorlunda.

Jag gjorde visst fel dessutom!
Jag skulle ha kokat riset och sedan haft ordentligt lock på!
Här nedan finns filmklipp av någon som gjort experimentet så jag skall nog göra om det hela!
http://www.youtube.com/watch?v=HTz-cYk9Wu4...feature=related
Anders zon 1
Om nu youtube-klippet är sant så undrar jag hur man egentligen ska tolka resultatet av experimentet? Om riset inte ruttnar måste det ju i grunden bero på att mikroorganismerna som bryter ner riset inte arbetar som de ska (riset verkar ju bli konserverat). Betyder det att vattnet då blir giftigt för dessa organismer när man talar snällt till det? Eller tål organismerna i sig inte att man pratar snällt till dem? Ska man rent av tolka det som att dessa mikroorganismer är onda och därför missgynnas av vänlighet? Men varför är de i så fall onda? De är ju faktiskt helt nödvändiga för att världen inte ska svämma över av döda djur och växter - och det är väl inte ont? Borde inte det positiva resultatet egentligen vara att nedbrytningen av riset går snabbare (=det ruttnar fortare)? Då har man ju faktiskt gynnat något levande. confused.gif Hmmm, detta är väldigt förvirrande.....
silos
CITAT (Anders zon 1 @ 02-07-2012, 10:01) *
Om nu youtube-klippet är sant så undrar jag hur man egentligen ska tolka resultatet av experimentet? Om riset inte ruttnar måste det ju i grunden bero på att mikroorganismerna som bryter ner riset inte arbetar som de ska (riset verkar ju bli konserverat). Betyder det att vattnet då blir giftigt för dessa organismer när man talar snällt till det? Eller tål organismerna i sig inte att man pratar snällt till dem? Ska man rent av tolka det som att dessa mikroorganismer är onda och därför missgynnas av vänlighet? Men varför är de i så fall onda? De är ju faktiskt helt nödvändiga för att världen inte ska svämma över av döda djur och växter - och det är väl inte ont? Borde inte det positiva resultatet egentligen vara att nedbrytningen av riset går snabbare (=det ruttnar fortare)? Då har man ju faktiskt gynnat något levande. confused.gif Hmmm, detta är väldigt förvirrande.....

Jag kan inte förklara detta bättre än jag gjort här,det finns dock mycket att se på om ämnet på youtube.
silos
Snart tänker jag starta ett nytt experiment!
Med samma metod,men jag skall stoppa en potatis i glasburkar och så talar jag till potatisar i burk 1 och 2 och struntar i potatisen i burk3.
Och jag kanske gör om experimentet med ris!
smiley_small_hug.gif
gunsta
CITAT (silos @ 03-09-2012, 09:56) *
Snart tänker jag starta ett nytt experiment!
Med samma metod,men jag skall stoppa en potatis i glasburkar och så talar jag till potatisar i burk 1 och 2 och struntar i potatisen i burk3.
Och jag kanske gör om experimentet med ris!
smiley_small_hug.gif

Underbara Silos smile.gif
silos
CITAT (gunsta @ 03-09-2012, 10:25) *
Underbara Silos smile.gif

Tack gunsta!Människor som du behöver våran trasiga värld många många många av....helst miljoner för då skulle det bli fred på våran fantastiska planet,tror jag!
smiley_small_hug.gif
gunsta
CITAT (silos @ 03-09-2012, 10:29) *
Tack gunsta!Människor som du behöver våran trasiga värld många många många av....helst miljoner för då skulle det bli fred på våran fantastiska planet,tror jag!
smiley_small_hug.gif

Vi behövs och vi måste anstränga oss, ett vänligt ord och en omtanke kostar inget - om någon sprider glädje så är det du Solis-Silos ... och idag skiner solen, en bra början på veckan biggrin.gif
silos
CITAT (gunsta @ 03-09-2012, 10:39) *
Vi behövs och vi måste anstränga oss, ett vänligt ord och en omtanke kostar inget - om någon sprider glädje så är det du Solis-Silos ... och idag skiner solen, en bra början på veckan biggrin.gif

Så sant som du skriver det!
NU skall jag ut med vovsingarna på en LÅÅÅÅNGPROMENAD!

Eftermiddagen 096.JPG

Simba,Chow-Chowen finns inte längre:( men han lever i mitt hjärta! wub.gif
tomas99
Gillar bilden.
Ugglemormor
Japp, silos,

De små liven lämnar inte ens hjärta även när de gått över ........ jag tror att de har det bra dit de går..... kompiskram.gif

Vi lade ner urnan efter våran lilla älskling där även mina bortgångna fåglar finns........ -cry-.gif saknaden är obeskrivlig ...... men med tiden läks en del och de roliga minnen kommer fram.....
2 dagar efter att vi blev tvugna att avliva vårt hjärtegryn, fick jag tel. att en mycket nära anhörig till mig hade somnat för gott...... attans vad det har varit jobbigt .......men nu är ju smärtorna borta fr. h#n.......
Får leva med det så gott som det går ......

Jag hoppas att du får en fin höst ....... min höst blir nog att bli opererad på nytt........
silos
CITAT (Ugglemormor @ 03-09-2012, 12:53) *
Japp, silos,

De små liven lämnar inte ens hjärta även när de gått över ........ jag tror att de har det bra dit de går..... kompiskram.gif

Vi lade ner urnan efter våran lilla älskling där även mina bortgångna fåglar finns........ -cry-.gif saknaden är obeskrivlig ...... men med tiden läks en del och de roliga minnen kommer fram.....
2 dagar efter att vi blev tvugna att avliva vårt hjärtegryn, fick jag tel. att en mycket nära anhörig till mig hade somnat för gott...... attans vad det har varit jobbigt .......men nu är ju smärtorna borta fr. h#n.......
Får leva med det så gott som det går ......

Jag hoppas att du får en fin höst ....... min höst blir nog att bli opererad på nytt........

Javisst saknar man sina kära djur! wub.gif
Beklagar sorgen!

Jag hoppas att du med får en fin höst och att operationen går bra!
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon