Ally
Kanske lika bra starta en ny tråd. Bokashi jord tillverkning över vintern gick bra, tog ett par månader men sen fanns fin jord att plantera i i april. Men sen då....
Mina hinkar med bokashi/jord blandning från april och maj var fullt med antingen sorgmyggor, tvestjärtslarver (tror jag), eller myror. Då satt jag "lock" med tjock wellpapp, då blev det nu små små röda "spindlar" istället i jorden, vet inte riktigt vad dom är.
Hinkar med tätt lock gick bra, men stinker, nu provar jag med tidningar längst ner och överst i hinken.
Har inga lock till övriga hinkar, därför täckte jag med wellpapp istället (Cardboard på engelska, pizza kartonger egentligen).

Hur gör ni?

Ska försöka lägga in en bild av dom små spindlarna, vet inte om jag kan använda jorden i krukor sad.gif
Maj-Elén
Jag har också bokashikomposterat några månader nu. De problem som du beskriver har jag aldrig sett i min jord. Kanska beror det på att du inte har riktiga lock på dina bokashikärl. Själv har jag köpt de spannarna med lock och kran för att få ut lakvattnet som bildas. I bruksanvisningen står det att det är viktigt att man har tättslutande lock så det blir en så syrefattig miljö som möjligt. Men om du bara lägger kartong över så kan jag tänka mig att diverse insekter och småkryp kan ta sig in och föröka sig i den gynnsamma miljön.
Du kan ju ta kontakt med de som säljer bokashiströet på bokashi.se eller på deras facebooksida. De är väldigt hjälpsamma om man har något problem.
Ally
Under jäsningen / samling av matavfall har jag tätt lock, det är under "jordfabriks" tiden som det är bara en kartong lock.

Hur skapar du jord med din färdig jäst bokashi?
Bara gräva ner i trädgårdsland?
Eller blanda med jord i hinkar (det var det jag försökte förklara).

så här ser "spindlarna" ut, dom är kanske bara "vanliga" kryp som finns också i vanlig kompost. Det blåa till höger av bilden är tippen av en liten smal spade, för att visa skalan.

[attachment=70761:mite4b.JPG]

Från den här närbild är det ganska tydligt *inte* spindel, och inte kvalster heller:

[attachment=70762:mite2.jpg]
Maj-Elén
Hej!
Den färdigjästa blandar jag med gammal krukjord i en balja och lägger över ett stort fat, ungefär som du gör. Jag kan inte identifiera ditt spindelliknande djur kanske är det en bebis-lockespindel. Om det är spindlar så behöver du inte oroa dig, de gör bara nytta genom att äta löss.
Ally
ok, tack.
Jag undrar om jag väntar för länge efter att ha blandat ihop jord och färdig bokashi...
Du har aldrig fått myror (för torrt) eller sorgmyggor (för blött) ??
Med dom här små röda kryp (definitivt inte spindlar, dom har inte 8 ben), det har gått 4 veckor efter blanding.

Hur snabbt börjar du använda jord/bokashi blandingen till att plantera i?
Maj-Elén
Tror inte du väntar för länge. Jorden kan du använda länge. Jag komposterar i 3 veckor sedan efterjäser jag det i 3 veckor. Därefter blandar jag det med ungefär 1/3 kompost och 2/3 gammal krukjord i en stor balja och låter det stå i 3 veckor. Sedan sållar jag den i ett grovt nät och har främst använt det till tomater som jag odlar i krukor men även till annat. Men några oönskade djur har jag inte sett, varken myror eller myggor.
Ally
Var har du baljen under dom tre veckorna?
Jag har den i växthuset.... För varmt och go' kanske?

Jag ska titta till efter tre veckor istället för fyra....

Var har du baljen under dom tre veckorna?
Jag har den i växthuset.... För varmt och go' kanske?

Jag ska titta till efter tre veckor istället för fyra....
Maj-Elén
Vid efterfermenteringen står spannen i växthuset. Baljan med blandad jord/kompost står täckt i skuggan bakom häcken.

PS. Såg några sorgmyggor som cirklade runt en kruka med sötparika. Då täckte jag jorden med ett lager lagom fuktig grus som jag plattade till lite. Ca 1 cm tjockt. Får se om de ger sig av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon