Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (silos @ 18-07-2012, 11:31) *
En forum moderator utbildning vore ju bra!?

Moderators befogenheter kommer säkert att gås igenom noggrannt med de personer som blir aktuella för uppgiften. Det kommer ju också att vara ett samarbete moderatorer emellan och med forumansvariga. Vi får nog lita på forumansvarigas goda omdöme vid val av moderatorer och att ingen får uppdraget av personligt hämndbegär.
Flemming
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2012, 12:26) *
Moderators befogenheter kommer säkert att gås igenom noggrannt med de personer som blir aktuella för uppgiften. Det kommer ju också att vara ett samarbete moderatorer emellan och med forumansvariga. Vi får nog lita på forumansvarigas goda omdöme vid val av moderatorer och att ingen får uppdraget av personligt hämndbegär.

Vettigt skrivet Stintan !

Moderatorn skall naturligtvis läsa alla inläggen som om dom vore helt anonyma.
Tjafs förekommer på alla forum och det kan vi nog aldrig komma helt ifrån,men vi kan tänka en gång extra innan vi "hamrar loss" på tangentbordet,vissa gånger är det bättre med lite frisk luft och en kopp kaffe...

Min önskan är först och främst en helt ny layout på odla.nu
Titta in på siten alternativ.nu
Logiskt upplagt,ingen blinkande reklam,ingen virus och mycket annat som kan locka nya medlemmar.
I skrivande stund är där 277 gäster 84 användare varav 11 dolda,vilket slår detta forum med hästlängder.
Tjafs finns där men på ett betydligt högre plan,här börjar snytingarna att hagla och sådant drar ner även den bästa siten...

odla.nu har mycket att ge oss läsare men skall det vara ett levande forum,ja då är det dags att handla !

Tillägg 2012-07-21: Rättade stavfel men vill även framhäva en positiv sak med odla.nu

Att visa bilder/foton på odla.nu är betydligt lättare än alternativ.nu,här kan man lägga in 1000kb per bild i sina inlägg,alternativ.nu har endast 198kb.
kerstin z5-6
Detta har inget alls med moderatorer eller sådant att göra men jag ber er ,inför omläggning , överväga formatet av foton i album på Odla.nu
Nu verkar max /foto vara 600x400 vilket är uruse lupplösning på trädgårdsbilder.
Jag tar hellre ett begränsat antal fotoalbum,bilder /inlägg osv än detta..
Många här bloggar o kan ha 1024x 700 per bild, vanlig storlek..
Att då sitta och pilla ner enkom för odla är så pass irriterande att jag sällan publicerar nya bilder och fa färre bilder!
Med 198 kb skulle jag helt avstå,bilden blir helt förvrängd och suddig ..meningslöst mao..
Aqvakul
Känns som det brådskar med moderatorer och nyordning - snart är det inga kvar här....
Krolliljan
CITAT (Aqvakul @ 22-08-2012, 08:13) *
Känns som det brådskar med moderatorer och nyordning - snart är det inga kvar här....

tummenupp.gif
Anki på Öland

Inte konstigt egentligen när det inte kunnat föras några diskussioner utan att någon kommit med helt ovidkommande personangrepp inte heller har någon har fått framföra några åsikter någonstans utan att någon "skrikit" skriv inte i min tråd...... Hoppas innerligt detta inte är dödsstöten för forumet så det bara blir några kvar som pratar med sig själva.....
Alba

Instämmer. Det känns som om forumet håller på att självdö.
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 22-08-2012, 11:48) *
Inte konstigt egentligen när det inte kunnat föras några diskussioner utan att någon kommit med helt ovidkommande personangrepp inte heller har någon har fått framföra några åsikter någonstans utan att någon "skrikit" skriv inte i min tråd...... Hoppas innerligt detta inte är dödsstöten för forumet så det bara blir några kvar som pratar med sig själva.....

tummenupp.gif
smuleborg
CITAT (Flemming @ 18-07-2012, 20:04) *
Vettigt skrivet Stintan !

Min önskan är först och främst en helt ny layout på odla.nu
Titta in på siten alternativ.nu
Logiskt upplagt,ingen blinkande reklam,ingen virus och mycket annat som kan locka nya medlemmar.
I skrivande stund är där 277 gäster 84 användare varav 11 dolda,vilket slår detta forum med hästlängder.
Tjafs finns där men på ett betydligt högre plan,här börjar snytingarna att hagla och sådant drar ner även den bästa siten...

Jo, men Odla.nu bedriver en kommersiell sajt, det gör inte Alternativ.nu (Åter). Mystiken tätnar ytterligare, ingen moderator på en kommersiell sajt. Okunskap? Snålhet? Nonchalans?

Hur är det med ansvaret; påhopp o.s.v. ? Är det Forum-ägaren som bär ansvaret? Jag tänker då i första hand på Diskrimineringslagen, det finns säkert andra lagrum att luta sig mot.
ryss_борис
CITAT (smuleborg @ 22-08-2012, 19:36) *
Jo, men Odla.nu bedriver en kommersiell sajt, det gör inte Alternativ.nu (Åter). Mystiken tätnar ytterligare, ingen moderator på en kommersiell sajt. Okunskap? Snålhet? Nonchalans?

Hur är det med ansvaret; påhopp o.s.v. ? Är det Forum-ägaren som bär ansvaret? Jag tänker då i första hand på Diskrimineringslagen, det finns säkert andra lagrum att luta sig mot.

Nu är jag ingen juridisk expert, men nedan följande låter i mina öron troligt.

Villkor 1. Odla.nu måste följa svensk lag. Eller tja, så länge servranra ligger i Sverige i alla fall.

Villkor 2. Utöver detta har sajt-/siteägaren rätt att sätta upp egna regler som måste följas - så länge dessa ej går emot, skapar tvetydigheter, eller på något sätt lyckas ogiltigföklara Villkor 1.

Om forumägaren då har forumlerat dessa regler och villkor, och man accepterar dem när man blir medlem, så ligger alltså ansvaret helt hos den enskilde individen.
andersen
CITAT (ryss_бори @ 22-08-2012, 20:20) *
Nu är jag ingen juridisk expert, men nedan följande låter i mina öron troligt.

Villkor 1. Odla.nu måste följa svensk lag. Eller tja, så länge servranra ligger i Sverige i alla fall.

Villkor 2. Utöver detta har sajt-/siteägaren rätt att sätta upp egna regler som måste följas - så länge dessa ej går emot, skapar tvetydigheter, eller på något sätt lyckas ogiltigföklara Villkor 1.

Om forumägaren då har forumlerat dessa regler och villkor, och man accepterar dem när man blir medlem, så ligger alltså ansvaret helt hos den enskilde individen.

Jag är heller ingen juridisk expert, men jag tror att forumsägaren är skyldig att se till sitt forum, och är ansvarig för det, om man skall gämföra med en bil så är ju fordonsägaren ansvarig för fordonet dvs det är han som åker på ev parkeringsböter oavsätt om det är någon bekant som har lånat bilen.
malcolm
Varför skall de som är negativa til vissa trådar/ämnen få bestämma?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 24-08-2012, 20:13) *

En väldigt befogad fråga!
ryss_борис
CITAT (malcolm @ 24-08-2012, 20:13) *

Har de väl aldrig fått heller? Ett antal trådar har däremot låsts för att de spårat ur, och jag antar att även personer varnats.
smuleborg
Det här, om jag förstår det rätt, i första hand ett trädgårdsforum. Odla har byggt ut det, gissar jag, för att få mer trafik (annonsörer, det är - ska man i sammanhanget inte glömma - en kommersiell sajt). Den delen (icke trädgårdsdelen) kan man, jag gör det i alla fall, jämföra med Flashback; där finns aktiv (väldigt aktiv) moderator.

Jag läser i huvudsak trädgårdsrelaterade Forum/trådar, men halkar ibland in på annat. Tycker om bredden. Jag tycker tillika att Odla har ansvaret för hela Forumet med aktiv moderator (avlönad kan tyckas, kommersiell sajt). Om inte Odla vill axla det ansvaret, tja - låt det bli ett strikt trädgårdsforum (och trafiken minskar, och "charmen").

Den formella ansvarsfrågan har jag inte haft tid att grotta i. Håller på att jobba ihjäl mig.
Aqvakul
I den låsta tråden nedan skrev Katarina i början på augusti:

CITAT
Angående moderator så har jag nästan kommit till mål i mitt första steg mot ett modererat forum. Jag tror lösningen kommer bli bra och jag meddelar er så snart jag kan. Det kan dock dröja månaden ut.

Nu är månaden slut och vi väntar otåligt.......
Krolliljan
CITAT (Aqvakul @ 31-08-2012, 14:14) *
I den låsta tråden nedan skrev Katarina i början på augusti:
Nu är månaden slut och vi väntar otåligt.......

puttar upp
Hjortronsylt
Verkar som vi blir tvungna att rösta vem vi vill ha som mod om vi inte får ett beslut snarast.
*Stintan*
Låt forumansvariga lösa detta. Det är väl bättre att det får ta den tid det tar så att det görs genomtänkt än att det hastas fram en halvdan lösning. Det är ju inte bara att utse en eller flera personer.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2012, 21:59) *
Låt forumansvariga lösa detta. Det är väl bättre att det får ta den tid det tar så att det görs genomtänkt än att det hastas fram en halvdan lösning. Det är ju inte bara att utse en eller flera personer.

Problemet har funnits i flera år. En lösning var utlovad i augusti.... thumbdown.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2012, 22:02) *
Problemet har funnits i flera år. En lösning var utlovad i augusti.... thumbdown.gif

Ja men tidigare har de flesta medlemmarna inte velat ha någon moderator. Det har bara varit en och annan som ropat efter moderator men det är ju först senaste månaderna som forumansvariga insett att det behövs.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-09-2012, 22:30) *
Ja men tidigare har de flesta medlemmarna inte velat ha någon moderator. Det har bara varit en och annan som ropat efter moderator men det är ju först senaste månaderna som forumansvariga insett att det behövs.

Det är inte min uppfattning. Jag har tolkat det som att de allra flesta så länge jag kan minnas velat ha någon form av moderering. Hur omfattande, har det dock rått delade meningar om. Admin. har dock varit helt passiva....
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 06-09-2012, 22:33) *
Det är inte min uppfattning. Jag har tolkat det som att de allra flesta så länge jag kan minnas velat ha någon form av moderering. Hur omfattande, har det dock rått delade meningar om. Admin. har dock varit helt passiva....

Ja att Admin varit passiva håller jag med om och det är väl först och främst det nan reagerat på och önskat mer närvaro från deras sida. Men det är ändå först de senaste månaderna som de börjat joba på detta. Vi får hoppas att dom löser det snart.
Hjortronsylt
Bland alla de medlemmar som finns så är det ganska svårt att avgöra vem som är mest lämpligast, för jag tror tyvärr ingen kan ta på sig rollen som moderator. Tror mycket därför det gått över tiden när det gäller att hitta lämpliga kandidater, för det kanske helt enkelt inte finns någon passande. dunno.gif
Alba
Nu börjar det hända saker så jag tror att det kommer att bli bra med lite styrning från en ansvarig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon