|
Katarina Odla.nu
19-06-2012, 09:24
Hej allihop!
Det händer mycket på Odla.nu, på sajten, i shopen och på forumet. Vår organisation har genomgått stora förändringar och vi börjar nu landa i det nya. I forumet pågår som vanligt många fina, dynamiska diskussioner hela tiden, vilket vi är glada och stolta över. Forumet är en mycket viktig och spännande del av Odla.nu som vi vill värna om och utveckla. Dock har det kommit upp en del i forumet som inte fungerar, av fullt förståeliga skäl. Vi har inga moderatorer i forumet idag som styr upp diskussionerna och även den tekniska supporten har ibland fallerat. Så här före semestern vill jag betona att vi jobbar på detta! Vi tar era kommentarer, klagomål och önskemål på allvar! Arbetet med att hitta moderatorer är i full gång och på den tekniska sidan kommer vi ha förstärkning framöver. Vi hoppas att ni fortsätter prata trädgård och odling på tvären och djupet här i forumet men också att ni fortsätter tycka till om hur vi kan förändra och förbättra. De gånger vi inte ger den respons ni önskar beror det inte på att vi inte bryr oss utan på att vi inte har räckt till. Vi blir nu fler och hoppas kunna ge den feedback som ni är värda! Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och tackar för ert engagemang, era härliga åsikter, fina kunskaper och stora tålamod här i forumet!
Varma hälsningar Katarina på redaktionen
sqrulan
19-06-2012, 17:02
Är ugglemor samma person som Fucksian? Jag ändrar det jag skrev: Jag har hållit mej borta från Odla för här förekommer så otrevliga påhopp och mobbingar, jag kommer inte att vara här i onödan. Jag har kanske inte varit så trevlig själv alla gånger men jag ligger inte på och kommentarar allt som medlemmar skriver och kallar folk för lögnare och falska. Jag vill be om ursäkt till Silos, hoppas att hon godtar det! Det var inte menat som det "lät".
ryss_борис
19-06-2012, 18:33
CITAT (sqrulan @ 19-06-2012, 18:02)  Är ugglemor samma person som Fucksian? Stintan är jobbig för hon ställer till problem men jag anser att hon är bra,tona ner kanske? Silos den konstiga! Jag bry mej inte egentligen för hela forumet i sig är förstört o nesvartat dörför är Aot bättre Tror att folk har rätt att vara anonyma här, och därför så kommer du aldrig få veta om det är samma person eller inte. Sen tycker man väl ändå att man inte behöver använda den här tråden till att hänga ut specifika personer man ogillar. Man kan framföra kritik på annat sätt.
andersen
19-06-2012, 18:38
Det är bra att ägarna till forumet har kommit till insikt, men det hjälper ju inte att så här före semestern jobba på det! utan skadan har ju blivit stor, och jag tycker att det borde få högsta prioritet.
Mvh andersen.
Ugglemormor
19-06-2012, 19:03
Det är väl problemet med virus och sådant som gäller uppbyggnaden och ett fungerande forum som ska tas upp och inte gå till personangrepp ock annan småskurenhet som ska ventileras här. Alla är väl med på att få det hela att fungera tekniskt sett? Man vill ju vara trygg här utan att få med något konstigt i sina datorer. Det hela som presenterades är ju det viktigaste både för Odla och forumet.
Red Top
19-06-2012, 20:18
CITAT (Katarina Odla.nu @ 19-06-2012, 10:24)  Hej allihop!
Det händer mycket på Odla.nu, på sajten, i shopen och på forumet. Vår organisation har genomgått stora förändringar och vi börjar nu landa i det nya. I forumet pågår som vanligt många fina, dynamiska diskussioner hela tiden, vilket vi är glada och stolta över. Forumet är en mycket viktig och spännande del av Odla.nu som vi vill värna om och utveckla. Dock har det kommit upp en del i forumet som inte fungerar, av fullt förståeliga skäl. Vi har inga moderatorer i forumet idag som styr upp diskussionerna och även den tekniska supporten har ibland fallerat. Så här före semestern vill jag betona att vi jobbar på detta! Vi tar era kommentarer, klagomål och önskemål på allvar! Arbetet med att hitta moderatorer är i full gång och på den tekniska sidan kommer vi ha förstärkning framöver. Vi hoppas att ni fortsätter prata trädgård och odling på tvären och djupet här i forumet men också att ni fortsätter tycka till om hur vi kan förändra och förbättra. De gånger vi inte ger den respons ni önskar beror det inte på att vi inte bryr oss utan på att vi inte har räckt till. Vi blir nu fler och hoppas kunna ge den feedback som ni är värda! Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och tackar för ert engagemang, era härliga åsikter, fina kunskaper och stora tålamod här i forumet!
Varma hälsningar Katarina på redaktionen Tack Katarina! Jag önskar dig detsamma! Hoppas du kommer tillbaks i höst med nya friska krafter! [attachment=70781:hug1_smiley.gif] [attachment=70784:th_flower2.gif] [attachment=70784:th_flower2.gif] [attachment=70784:th_flower2.gif] Till sqrulan och er andra som har skrivit i tråden: Är det så ni besvarar en önskan om en riktigt fin sommar och tack för engegemang och tålamod? Genom att börja atackera utpekade medlemmar på forumet och snacka om sånt Odla.nu redan har tagit itu med? Skärpning! [attachment=70785:smiliecr...yoldlady.gif]
Sedan man förbättrade säkerheten mot intrång tycker jag Odla funkat alldeles utmärkt. Om support o moderator behöver förbättras så okey. Har själv inte tänk på det faktiskt.
Huggorm
19-06-2012, 22:03
Jag röstar på Bengalow som moderator. Då blir det ordning och reda på forumet.
Anki på Öland
19-06-2012, 22:14
CITAT (Huggorm @ 19-06-2012, 23:03)  Jag röstar på Bengalow som moderator. Då blir det ordning och reda på forumet.
malcolm
20-06-2012, 05:22
Jag tycker inte det behövs någon speciell moderator, däremot efterlyser jag en större lyhördhet från redan anställda personer att de faktiskt läser inkomna mail och kanske tom. besvarar dem. Idag krävs det flera brev innan någon öht. reagerar och så skulle jag vilja att det gick att avregistrera sig från forumet utan att behöva kontakta admin. När man registreerar sitt medlemsskap behöver man ju inte kontakta någon utan det går bra bara genom att fylla i lämpliga rutor fast vill man lämna sajten måste det skrivas brev, mycket märkligt...
För övrigt anser jag att vuxna människor borde kunna bete sig som just vuxna och inte hemfalla åt skitsnack och tveksamt beteende utan någon slags "barnvakt".
Ugglemormor
20-06-2012, 08:51
Javisst önskar även jag en bra sommar för hela Odlas personal för allt arbete de lägger i både för forums skull och det trevliga och snabba bemötandet man fått när man haft frågor kring sina beställningar. Jag har ingen i tankarna när det gäller moderatorer, det får de vana och som funnits länge i forumet komma överens som bäst passar till de poster och vill ta det ansvaret. Ser det så att har varken kunskap eller tid till det. Kommer att ta emot vem det än blir.
CITAT (sqrulan @ 19-06-2012, 18:02)  Är ugglemor samma person som Fucksian? Stintan är jobbig för hon ställer till problem men jag anser att hon är bra,tona ner kanske? Silos den konstiga! Jag bry mej inte egentligen för hela forumet i sig är förstört o nesvartat dörför är Aot bättre Javisst är jag konstig....i dina ögon!
Katarina Odla.nu
20-06-2012, 09:33
Hej! Inga personpåhopp är ni snäll! /Katarina
En knapp Anmäl vid varje inlägg vore bra. Det skulle ju också underlätta för en moderator som då får snabb info.
Myosotis
20-06-2012, 10:12
CITAT (Katarina Odla.nu @ 19-06-2012, 10:24)  Så här före semestern vill jag betona att vi jobbar på detta! Vi tar era kommentarer, klagomål och önskemål på allvar! Arbetet med att hitta moderatorer är i full gång och på den tekniska sidan kommer vi ha förstärkning framöver...  Mycket bra. Jag uppskattar det du redan har gjort, att du svarar på pm och är synlig på forumet.  CITAT (malcolm @ 20-06-2012, 06:22)  För övrigt anser jag att vuxna människor borde kunna bete sig som just vuxna och inte hemfalla åt skitsnack och tveksamt beteende utan någon slags "barnvakt". Håller med. Men tyvärr funkar det ju inte. Hoppas att det fortsätter att vara ett forum där man kan skriva utan att någon går in och redigerar ens inlägg, flyttar ens trådar etc. Lite OT håller liv i diskussionen många gånger. Personangrepp, bråk och troll ska bekämpas hårt, men jag gillar inte att bli omyndigförklarad så som det är på en del andra fora.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-06-2012, 10:46
CITAT (Alba @ 20-06-2012, 11:01)  En knapp Anmäl vid varje inlägg vore bra. Det skulle ju också underlätta för en moderator som då får snabb info. det vore mycket bra.......
Det allra bästa vore att var och en av oss tog reda på varför man själv blir arg och irriterad på andras inlägg. Saken är den att vi alla är varandras speglar är ett som är säkert! Tänk på det när ni ropar efter hjälp från moderatorer!
*Stintan*
20-06-2012, 11:34
Jösses en del får det att låta som om forumet var fult av ilska och frustration över vad som skrivs här. Är det verkligen så illa? Jag upplever det inte så iallafall. Men en del borde nog ha alkolås på sin dator.
Huggorm
20-06-2012, 11:47
Ja, som sagt är det inga stora fel på forumet i grunden, det har bara en tendens att gå lite för långt i ältandet i "småprat". En metod som jag tror på är att moderatorer går in i urspårade diskussioner och hövligt ber folk att lugna ner sig lite. Röd text bör det vara också, för att tydligt markera att det är moderator som skriver. Sådant borde kunna lugna ner bråken, och är mycket bättre än låsta trådar och raderade inlägg när det inte är allvarliga personangrepp och liknande.
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2012, 12:34)  Jösses en del får det att låta som om forumet var fult av ilska och frustration över vad som skrivs här. Är det verkligen så illa? Jag upplever det inte så iallafall. Men en del borde nog ha alkolås på sin dator. Nejdå,det tror jag absolut inte!Utan ville bara berätta att det är bäst att alltid ta hand om sina egna känslor och då behöver man ju inte kasta skit på andra medlemmar. Jag tycker om Odla.nu,det finns så mycket att läsa,titta på bilderna och så skriva här på småprat är som att träffa vänner dagligen.
Gossen Ruda
20-06-2012, 21:24
Hoppas att en bra support kan stänga av oskicket att annonsörerna vill plantera ut cookies på alla datorer, det är lite tröttsamt att lyssna på knattret i högtalarna när de inte ger sig. Upp till 20 sekunder håller det på.
CITAT (Huggorm @ 20-06-2012, 12:47)  Ja, som sagt är det inga stora fel på forumet i grunden, det har bara en tendens att gå lite för långt i ältandet i "småprat". En metod som jag tror på är att moderatorer går in i urspårade diskussioner och hövligt ber folk att lugna ner sig lite. Röd text bör det vara också, för att tydligt markera att det är moderator som skriver. Sådant borde kunna lugna ner bråken, och är mycket bättre än låsta trådar och raderade inlägg när det inte är allvarliga personangrepp och liknande. Ja normalt i sådana här stora forum så har man en moderator som stänger trådar som passerat zenit eller tar bort/varnar personer som gör personangrepp eller faller utanför ämnet för ofta.
tomas99
21-06-2012, 09:12
Hoppas att jag blir vald, jag har hyfsad koll på mobbarna här, eftersom jag har varit under terapibehandling när jag blev mobbad här, så jag skulle slänga ut ett par äldre forumsmedlemar, till att börja med.§
*Stintan*
21-06-2012, 09:39
Jisses! Det krävs nog annat än terapibehandling för att passa som moderator!
Ugglemormor
21-06-2012, 10:01
Säkerligen en hel det, men vem vet bäst än den utslängde mobbade som vet hur illa det känns? Alla är vi ju olika och reagerar därefter... Nej tack, ingen av de som har agerat som mobbare till denna tjänst, tänkte att i början åtminstone borde finnas två förståndiga medlemmar så att de kunde diskutera sinsemellan om det uppkommer svårigheter.....
tomas99
21-06-2012, 10:18
CITAT (Ugglemormor @ 21-06-2012, 11:01)  Säkerligen en hel det, men vem vet bäst än den utslängde mobbade som vet hur illa det känns? Alla är vi ju olika och reagerar därefter... Nej tack, ingen av de som har agerat som mobbare till denna tjänst, tänkte att i början åtminstone borde finnas två förståndiga medlemmar så att de kunde diskutera sinsemellan om det uppkommer svårigheter..... +1
*Stintan*
21-06-2012, 10:40
CITAT (tomas99 @ 21-06-2012, 11:18)  +1 Tror knappast att någon medlemsmoderator kommer att ha befogenheter att slänga ut någon från forumet utan att sådana åtgärder även fortsättningsvis kommer att ligga på forumansvariga. En moderator måste vara opartisk och kan inte låta sina egna känslor gentemot andra medlemmar styra.
Anki på Öland
21-06-2012, 11:07
CITAT (tomas99 @ 21-06-2012, 10:12)  Hoppas att jag blir vald, jag har hyfsad koll på mobbarna här, eftersom jag har varit under terapibehandling när jag blev mobbad här, så jag skulle slänga ut ett par äldre forumsmedlemar, till att börja med.§ Så du skulle börja med att slänga ut dom du anser varit dumma mot dig? Inte en särskilt opartisk syn på forummedlemmarna....
tomas99
21-06-2012, 11:09
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2012, 11:40)  Tror knappast att någon medlemsmoderator kommer att ha befogenheter att slänga ut någon från forumet utan att sådana åtgärder även fortsättningsvis kommer att ligga på forumansvariga. En moderator måste vara opartisk och kan inte låta sina egna känslor gentemot andra medlemmar styra. Vad jag har förståt så har du lite erfarenhet av forum förutom odlas, att vara moderator på ett forum utan möjlighet att styra forumet är inte vanligt på forum, så att dom som är ute för att förstöra/mobba andra på forumet skall inte vara kvar, hur blir det annars då omobbarna skall styra?
*Stintan*
21-06-2012, 11:43
CITAT (tomas99 @ 21-06-2012, 12:09)  Vad jag har förståt så har du lite erfarenhet av forum förutom odlas, att vara moderator på ett forum utan möjlighet att styra forumet är inte vanligt på forum, så att dom som är ute för att förstöra/mobba andra på forumet skall inte vara kvar, hur blir det annars då omobbarna skall styra? Vem har sagt att mobbare skall styra? Inte på något annat forum jag är med på har medlemsmoderatorer befogenhet att stänga av någon utan det åligger forumansavarig att fatta sådant beslut. Medlemsmoderatorer styr aldrig forumen men styr upp trådar där det behövs. I övrigt är det i samarbete med huvudansvarig som beslut fattas. Självklart ska en moderator kunna styra upp trådar och det kan göras på olika sätt men först och främst genom att vänligen be folk besinna sig om det behövs. Personliga påhopp ska inte heller accepteras men vilka åtgärder som ska tillämpas och vilka befogenheter en moderator ska ha är inte vår sak att bestämma utan det bestämmer forumansvariga. Det ska ju dessutom finnas en huvudansvarig moderator och förhoppningsvis blir inte det någon som idag är aktiv på forumet. Det kommer, precis som Katarina beskrivit, att vara ett nära samarbete mellan denne och medlemsmoderatorerna vilket är viktigt att betona så ingen enskild moderator kommer ensam att kunna besluta vad som helst.
tomas99
21-06-2012, 12:20
CITAT (*Stintan* @ 21-06-2012, 12:43)  Vem har sagt att mobbare skall styra? Inte på något annat forum jag är med på har medlemsmoderatorer befogenhet att stänga av någon utan det åligger forumansavarig att fatta sådant beslut. Medlemsmoderatorer styr aldrig forumen men styr upp trådar där det behövs. I övrigt är det i samarbete med huvudansvarig som beslut fattas.
Självklart ska en moderator kunna styra upp trådar och det kan göras på olika sätt men först och främst genom att vänligen be folk besinna sig om det behövs. Personliga påhopp ska inte heller accepteras men vilka åtgärder som ska tillämpas och vilka befogenheter en moderator ska ha är inte vår sak att bestämma utan det bestämmer forumansvariga. Det ska ju dessutom finnas en huvudansvarig moderator och förhoppningsvis blir inte det någon som idag är aktiv på forumet. Det kommer, precis som Katarina beskrivit, att vara ett nära samarbete mellan denne och medlemsmoderatorerna vilket är viktigt att betona så ingen enskild moderator kommer ensam att kunna besluta vad som helst. Har läst, och har inget imot om det blir så. Trevlig helg/ Tomas.
Blomstertanten
21-06-2012, 12:40
Att ha någon som moderator som skriker om att de blir mobbade så fort någon inte tycker likadant är i alla fall helt uteslutet! OBSERVERA att jag inte riktar detta mot någon speciell forummedlem!
Ugglemormor
21-06-2012, 14:00
Blomstertanten och Stintan, Ni båda har vettiga förslag och även jag förstår nu detta att det blir ett samarbete mellan de ansvariga ock moderatorer.......låter vettigt och man får hoppas att det blir så att man först säger ifrån vid oenigheten än slänger ut någon utan förvarning. Det bör finnas förståelse att vi är olika i mångt , men man får anpassa sig så att det inte blir för mycket eller bottenlösa anklagelser och att inte kalla någon med nedsättande, fula ord. Å andra sidan kan jag förstå det Tomas skrev, men hoppas att även det löser sig.
Ok, nu är det nog från mig i denna fråga, känner på mig att försöker vi så kommer det att gå riktigt bra.
Ha nu en trevlig sommar, det löser sig med god vilja.......
Myosotis
22-06-2012, 14:39
CITAT (tomas99 @ 21-06-2012, 10:12)  Hoppas att jag blir vald, jag har hyfsad koll på mobbarna här, eftersom jag har varit under terapibehandling när jag blev mobbad här, så jag skulle slänga ut ett par äldre forumsmedlemar, till att börja med.§ Precis vad jag menade. De som vill bli moderatorer för att utöva makt, driva med oss, hämnas på någon etc. skulle knappast säga att det är det som är syftet utan skulle säkert maskera det som omtanke/rättvisa.
sqrulan
22-06-2012, 18:33
tomas99  Men varken jag eller du passar som moderator!
Varken en mobbare eller en mobbad är den som är mest lämpad - båda har sina sår. Vad som behövs är väl som alltid vanliga människor med helt vanligt sunt förnuft! Att på ett vettigt sätt säga till att nu är det dags att dämpa sig innan ögonen är urklösta och en varning utfärdas.
Som jag har förstått det så ingår Odla i samma familj som Familjeliv och de har ju stor erfarenhet av moderatorer. Varför inte rådfråga dem?
Huggorm
22-06-2012, 20:45
Skulle fel person bli moderator är det väll bara att avsätta denne och välja en annan, eller missar jag något?
Ugglemormor
23-06-2012, 14:59
Du missar inte något, har haft liknande tankegångar om det hela...... Har även några som jag tycker är relevanta för det, men märker att era tankegångar om namn har rätt så pricken lika vad jag skulle tänka mig att få till moderatorer..... Skulle det bli ett ordentligt missnöje mot dem valda, går det ju i så fall att byta ut om det inte skulle hålla måtten....de är väl inte där på livstid ? ...
sqrulan
23-06-2012, 15:16
CITAT (Ugglemormor @ 23-06-2012, 15:59)  Du missar inte något, har haft liknande tankegångar om det hela...... Har även några som jag tycker är relevanta för det, men märker att era tankegångar om namn har rätt så pricken lika vad jag skulle tänka mig att få till moderatorer..... Skulle det bli ett ordentligt missnöje mot dem valda, går det ju i så fall att byta ut om det inte skulle hålla måtten....de är väl inte där på livstid ? ...  Jag är ju så osmart så jag fattar inte varför den person som "skapade" Odla inte ska/kan bestämma??? Det är ju pga Odla som det uppstår bråk!? Jag bråkar alldrig medvetet men då jag loggar in här och ser vad som händer så reagerar jag självklart/solklart!! det behövs ingen moderator, det behövs bara ett normalt sätt att vara mot sina medmänniskor!! Jag tyckte om att vara här förr men nu finns ingen glädje kvar  (
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-06-2012, 15:47
Sqrulan hru många gånger är du här på forumet?
Jag tycker att det skak finnas olika meningar, oavsett om det handlar om politik, religion eller allt annat. Man skall inte ropa mobbing så fort någon har en annan uppfattning.
Och man skall inte hacka på dom som har en annan uppfattning.
Elisabeth
Ugglemormor
23-06-2012, 16:22
Det är så jag tänker också, aelisabeth, Vi få hoppas att det bli bra i slutändan...
Visst är det tråkigt att läsa hur en del hackar på någon som inte håller med......men
Det är inte så trevligt att ha när någon kan skriva med alkohol el div i kroppen, då känns det obehagligt, men det händer, men då kunna låta bli personen.
Samma gäller när det radas upp massor av olika namn helt plötsligt utan att man sagt något. Vet inte om det är en dåligt omdöme eller att sånt kommer upp periodvis. Sånt borde inte tillåtas......
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-06-2012, 16:47)  Sqrulan hru många gånger är du här på forumet?
Elisabeth Man kan ju vara hät på forumet och läsa,fastän man inte skriver alla gånger! Precis och det gäller för oss alla,det vill säga från båda håll i diskussionerna oavsätt vad det är och absolut INTE acceptera personpåhopp!
sqrulan
26-06-2012, 18:06
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-06-2012, 16:47)  Sqrulan hru många gånger är du här på forumet?
Jag tycker att det skak finnas olika meningar, oavsett om det handlar om politik, religion eller allt annat. Man skall inte ropa mobbing så fort någon har en annan uppfattning.
Elisabeth Varför frågar du det? Jag har själv blivit "hackad på"! Det är förmånga "små chefer" här!!!!
smörblomma
26-06-2012, 21:58
CITAT (sqrulan @ 26-06-2012, 19:06)  Varför frågar du det? Jag har själv blivit "hackad på"! Det är förmånga "små chefer" här!!!!  CITAT (silos @ 24-06-2012, 15:18)  Man kan ju vara hät på forumet och läsa,fastän man inte skriver alla gånger!
Precis och det gäller för oss alla,det vill säga från båda håll i diskussionerna oavsätt vad det är och absolut INTE acceptera personpåhopp!
CITAT (sqrulan @ 19-06-2012, 18:02)  Jag vill be om ursäkt till Silos, hoppas att hon godtar det! Det var inte menat som det "lät".  Det gör jag!
Det är många här som har ett gott hjärta  men ärligt talat finns det någon här som är lämplig som Moderator ? man måste verkligen ha Diplomatstatus för att hantera det här Forumet !dom som skulle vara lämpliga har ju lämnat Forumet de stog inte ut med alla otrevligheter här .de två sista åren har dragit ner Forumet totalt på grund av så kallat "Forumtroll"=mobbare.
Aqvakul
04-07-2012, 20:53
CITAT (Alba @ 20-06-2012, 11:01)  En knapp Anmäl vid varje inlägg vore bra. Det skulle ju också underlätta för en moderator som då får snabb info.  CITAT (Huggorm @ 20-06-2012, 12:47)  Ja, som sagt är det inga stora fel på forumet i grunden, det har bara en tendens att gå lite för långt i ältandet i "småprat". En metod som jag tror på är att moderatorer går in i urspårade diskussioner och hövligt ber folk att lugna ner sig lite. Röd text bör det vara också, för att tydligt markera att det är moderator som skriver. Sådant borde kunna lugna ner bråken, och är mycket bättre än låsta trådar och raderade inlägg när det inte är allvarliga personangrepp och liknande.
malcolm
06-07-2012, 15:42
Jag undrar vad som förväntas av en modertor?
En Moderator ska väl vara som en Diplomat kunna förhandla och vara opolitisk ,svårare än så är det inte
En forum moderator utbildning vore ju bra!?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|