Katarina Odla.nu
19-06-2012, 10:12
Är du en av våra moderatorer?
Arbete pågår med att hitta moderatorer till vårt forum. Vi kommer att ha en huvudmoderator men söker samtidigt flera stycken moderatorer i forumet som ska hjälp varandra och huvudmoderatorn, utvecklas tillsammans och engagerar sig på den nivå de har möjlighet till. Är du kanske en av dem? Mejla mig i så fall och berätta varför just du vill bli moderator och vad du tycker att en moderator ska ha för roll i forumet.
När våra moderatorer är valda och ska börja sin nya roll i forumet kommer det att finnas tydliga regler för hur de ska arbeta och vilka befogenheter de har, men naturligtvis kan uppgiften utvecklas efterhand. En moderator kommer inte att moderera trådar och diskussioner som de själv deltar i.
Mejla mig och berätta varför just du är en av våra moderatorer!
katarina@odla.nu Döp mejlet till "Moderator".
Under augusti månad kommer jag att kontakta er som är aktuella att bli moderatorer i vårt forum för att ni sedan så snart som möjligt ska komma igång med uppgiften.
Jag önskar er alla en riktigt fin sommar och tackar för ert engagemang, era härliga åsikter, fina kunskaper och stora tålamod här i forumet!
Hälsningar Katarina på redaktionen
*Stintan*
19-06-2012, 10:41
Snälla utse inte någon forummedlem till moderator! Det vore högst olyckligt och inte alls lämpligt. T.o.m. Aquakul blev ju ifrågasatt när han blev spamborttagare. En moderator ska vara objektiv och inte lägga personliga värderingar och en sån uppgift är oförenligt med att vara aktiv medlem på forumet och då i synnerhet på Småprat ej trädgårdsrelaterat.
Trädgårdsavdelningen är ju knappast i samma behov av moderator.
Katarina Odla.nu
19-06-2012, 11:07
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2012, 11:41)

Snälla utse inte någon forummedlem till moderator! Det vore högst olyckligt och inte alls lämpligt. T.o.m. Aquakul blev ju ifrågasatt när han blev spamborttagare. En moderator ska vara objektiv och inte lägga personliga värderingar och en sån uppgift är oförenligt med att vara aktiv medlem på forumet och då i synnerhet på Småprat ej trädgårdsrelaterat.
Trädgårdsavdelningen är ju knappast i samma behov av moderator.
Hej Stintan!
Jag är med på vad du menar. Det pågår ett allmänt arbete hos oss med att utveckla forumet och det kommer finnas även personer som inte deltar aktivt i forumet som är med och styr upp och som har ett huvudansvar. Vi kommer ha både och vi tror att kombinationen kommer bli jättebra!
En moderator kommer
inte styra i trådar och diskussioner som de själva deltar i. Precis som du säger så skulle det inte fungera. Som jag skrev kommer det finnas tydliga regler för hur moderatorerna ska arbeta och vilka befogenheter de ska ha.
Vi jobbar vidare och tar till oss era åsikter, tankar och idéer.
Jag lägger till i mitt inlägg att en moderator inte kommer moderera trådar som de själva deltar i.
Hej så länge!/Katarina
Katarina Odla.nu
19-06-2012, 11:13
CITAT (Katarina Odla.nu @ 19-06-2012, 12:07)

Hej Stintan!
Jag är med på vad du menar. Det pågår ett allmänt arbete hos oss med att utveckla forumet och det kommer finnas även personer som inte deltar aktivt i forumet som är med och styr upp och som har ett huvudansvar. Vi kommer ha både och vi tror att kombinationen kommer bli jättebra!
En moderator kommer inte styra i trådar och diskussioner som de själva deltar i. Precis som du säger så skulle det inte fungera. Som jag skrev kommer det finnas tydliga regler för hur moderatorerna ska arbeta och vilka befogenheter de ska ha.
Jag lägger till i mitt inlägg att en moderator inte kommer moderera trådar som de själva deltar i och informerar om att vi kommer ha en huvudmoderator.
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på otydligheten där!
Hej så länge!/Katarina
Gossen Ruda
19-06-2012, 11:27
Jag anser nog att en moderator gärna får vara medlem på forumet och deltaga i trådarna för annars är det svårt att komma in i jobbet. Däremot får i så fall ingripandena vägas på guldvåg. Jag är fö INTE aspirant på titeln moderator. Inte frivilligt iaf.
Katarina Odla.nu
19-06-2012, 11:38
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2012, 12:27)

Jag anser nog att en moderator gärna får vara medlem på forumet och deltaga i trådarna för annars är det svårt att komma in i jobbet. Däremot får i så fall ingripandena vägas på guldvåg. Jag är fö INTE aspirant på titeln moderator. Inte frivilligt iaf.

Och jag tänker inte använda tvång!
Guldvågen kommer åka fram och vi har nog mycket att lära! Men jag hoppas och tror att forumet kommer må bra av detta och hjälps vi åt kommer det funka finemang!
/Katarina
Gossen Ruda
19-06-2012, 12:58
Att en moderator behövs har varit klart de senaste tio åren eller något ditåt. Sen tror jag att jobbet är lättare än vad man kan tro när man ser hur stickor och strån ryker i trådarna. Ungefär som om polisen skulle ha en fartkontroll stående fullt öppet med polisbilen fullt synlig på långt håll. Det räcker ofta med bara en moderators närvaro.
smuleborg
04-07-2012, 18:19
Odla.nu är en kommersiell sajt. Jag förutsätter att odla.nu på något sätt avlönar denna moderator.
Aqvakul
05-07-2012, 01:46
CITAT (smuleborg @ 04-07-2012, 19:19)

Odla.nu är en kommersiell sajt. Jag förutsätter att odla.nu på något sätt avlönar denna moderator.
smuleborg
29-07-2012, 19:03
En ängel går genom rummet

.
Huggorm
29-07-2012, 19:21
Det finns knappast något ekonomiskt utrymme att avlöna moderatorerna
PRATKVARN
02-08-2012, 15:12
Hej, ser att detta är Nov. 2011, som detta skrevs, hoppas allting ordnat sig. Är ny medlem, har reg. mig igen, annars har jag varit med i olika omgångar, under årens gång.
Finns det uppgifter, som tex. jag kan, ställer jag upp gratis, på Odla.nu, har från 05-2012, gått i ålderspension, har arbetat på Dingle Naturbruksgymnasiet, som trädgårdsmästare, har utbilding, från Alnarp, 2 år.
Det kan vara vad som helst, är intresserad av det mesta. Häls. Lennart
CITAT (Huggorm @ 29-07-2012, 20:21)

Det finns knappast något ekonomiskt utrymme att avlöna moderatorerna
En växt/lök för varje åtgärd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.